måndag 3 november 2014

Inget ljus i tunneln

Hemma hos oss har vår nöjda, tysta, glada bebis blivit utbytt mot en missnöjd, skrikig och ledsen bebis. Inte roligt alls om ni frågar mig. Svaret på det stora skrik-mysteriet fick vi dock igår när jag kände att en tand är påväg upp. Aaah! Tur, så är det inte nått nytt personlighetsdrag som kommit fram, hehe. Nää men alltså, jättejobbigt när hon är ledsen, men jobbigast är det ju för henne som har ont men inte förstår varför. Jag har testat med tuggleksaker som är kalla, men inget annat hittills eftersom vi märkte detta igår. 

Sååå kan ni snälla ge mig nå tips på hur jag kan minska hennes smärta? Eller är det bara att stå ut? Går det om sen när tanden kommit fram lite mer? Kommer det vara såhär usligt varje gång hon får en ny tand? 



bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

19 kommentarer:

  1. Köp flytande panadol och sätt lite med fingret på hennes tandkött ett par gånger om dagen. Det funkade hos oss :)

    SvaraRadera
  2. Iaf hos oss så ha humöret blivit bättre strax man ser tanden lite. Tror sprickningen e värst :( voi hoppas he gar om snart!! Och int nå bättre tröst men samma procedur för varje tand :(
    Säger samma sak som förra kommentar gnugga in me värkmedicinen dt funkade för oss oxå + att vi gav värkmed. Till natten..

    SvaraRadera
  3. Panadol fungerade inte alls hos oss, vi fick nog bara trösta våra barn när de var ledsna. Jag läste en vet. artikel som handlade om att man inte ska ge Panadol till småbarn, bara om de får riktigt hög feber eller om de har riktigt riktigt ont, typ om de skadar sig riktigt. Jag är ansolut ingen fanatiker som är emit allt som vacciner o dyl, men jag reagerade iaf på dethär och tänkte berätta så att du vet :) sen får du göra precis som du vill, och inte är du en sämre mamma för det :) det kommer inte vara såhär varje gång en tand kommer. Vår dotter är 1 år och 1 månad och har 8 tänder, och det har varit lessamt, bajsblöjor och dåliga nätter varje gång hittills, men när de senaste tänderna har kommit för sonen så har han bara klagat vid tandborstningen och annars har man inte märkt något, så håll ut, det blir bättre. :)

    SvaraRadera
  4. Nåt att klia tandköttet på kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. de va ju de hon sa di ha testa hittills? :)

      Radera
  5. Vid vårt har de funka att sätt tutten i kylskåpe. Iallafall när vår pojk sku sova så sovd han myki bättre när tutten var (sval) :)

    SvaraRadera
  6. Majskrokar att klia med :)

    SvaraRadera
  7. Voi va tråkigt me ledsen bebis, men he e ju tur iallafall att du vet va som e på gång! Värst sku e ju va då on sku gallskrik utan att du vet va som e fel. Hoppas he går över fort!

    Hos oss väntar vi å väntaaaaaar men inga tänder :)

    SvaraRadera
  8. Aloe vera kan man smörja in tandköttet med .. de smakar int väl så gott men ja har tyckt att de hjälper lite :)

    SvaraRadera
  9. Tutten i frysen, dämpar åtminstone en stund när tutten är kall. Supp till natten.

    SvaraRadera
  10. Ja sku int lägg alone Vera i bebisens mun. Tänk såhär att sku du själv vila lägg d i mun. De e ju bra om de funkat för er men de finns ju hu myki gifter som helst i d. Ja tror tuggleksaker från frysen e bra o så supp om babyn int kan sova under natten pga värk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aloe vera är en naturprodukt..

      Radera
    2. Aloe vera är inte alls giftigt om man har ren aloe vera! Helt naturligt...

      Radera
  11. Tandborsten var/är jättebra tuggleksak hos oss men min dotter var 7 månader när hon fick första tanden.. Nu vid 11 månader (har en tand på kommande) söker hon efter tandborsten själv varje gång jag lägger henne på skötbordet.

    SvaraRadera
  12. här hade vi skalat 2 morötter i passlig storlek. en hade vi då i kylskåpet och en hade killarna i handen!
    och böt ut bot den kalla mellan varven!
    flytande panadol på jyst där tanden kommer upp.
    allra värst ere när tanden ska genom , sen när man ser risgrynet brukar det lätta!:)
    kram/jannina

    SvaraRadera
  13. Min syster hade köpt någon gel på apoteket som man stryker på tandköttet. Fanns i sortimentet, men inte i hyllan, utan hon fick be efter det. Hette det GUM genigel om jag minns rätt. Har dock inte hört med henne om produkten fungerar.

    SvaraRadera
  14. Jag skulle också vara försiktig med aloe veran eftersom det är jätte vanligt att vara allergisk mot den

    SvaraRadera
  15. Tack tack för alla tips! Skaffa flytande panadol idag, men som tur var somna hon redan kl 19 så jag behövde inte ge det.. Ska läsa på lite hur det är att ge det åt bebisar egentligen.. Aloe vera brukar jag själv lägga på föskylningsblåsor och dylikt, men det smakar ju förjävligt, tror inte jag vågar ge de åt henne, hon blir nog arg på mig då ;);

    SvaraRadera
  16. Lök i öronen!! Sätt en liten lökbit in i en vaddtuss och in i örat. Tejpa med hudvänlig tejp så hålls den där. Man kan också sätt i en strumpa och hänga på spjälstängen. Hjälper också mot öroninflammation och förkylning. Trodde först inte själv på det innan jag själv provat på sonen som enligt läkaren hade i öronen och behövde antibiotika, men jag gav inte det utan jag lag lök. När vi sen skulle kolla upp öronen om dom blivit bra så var dom friska, enbart med lök. Skulle förståss ha gett antibiotik ifall det inte hjälpt men nu slapp han ju en kur åtminståne.. :)

    SvaraRadera