onsdag 22 oktober 2014

Svar på frågestund del 1. WOoooohoo!

SVAR PÅ FRÅGESTUNDEN DEL 1

Va har ni för bil? Tar ni ofta bilen när ni ska iväg nånstans eller går ni när ni hålls i jeppis? :)
SVAR: Hello! Vi har en sånhääär. 

Hmm.. Oftast går vi nog då det är nå ärende in till stan eller om vi ska till mammas och pappas.. Eller om jag far till nån kompis. Robert cyklar eller springer alltid till gymmet. Jag har dock tagit bilen dit (har så brått hem till Lilli efteråt, och hallå vem orkar nu spring eller cykla då man just ha träna... Hehe)

Fundera på babygymmet. Har ni fram de nå mera? Har ni isf leksakerna att hänga änn? Vår G ha börja sväng sig nu men gymmet e ju bara i vägen o de känns ju som man sku vilja ha sakerna på golvet nu så han sku få kämpnlite för dem o int ha dom hängandes ovanför näsan..

SVAR: The answer is nooo. Eller jo, vi har liksom mattan som babygymmet är på framme, men själva ställningen är det nog ganska längesen vi tog bort. Kändes totalt onödigt och bara ivägen då hon ville börja ha grejerna i munnen, svänga på sig och sådär.. Dom satt ju fast så hon kunde inte ha dom i händerna, och ställningen krocka hon med när hon svängd sig. Så jo, det rök för en bra tid sen! Leksakerna har vi tagit bort från ställningen så dom leker hon med då hon ligger på golvet. 

När du har lo i vagnen hur mycket kläder har du å på henne nu har du nån sovpåse?
SVAR: Hmm före jag hadd plockat fram hennes vinterhalare (som jag gjord här för ca en vecka sen) så hadd jag ja, hennes vanliga innekläder, sen ett lager stickat på det, (sticka tröja, stickabyxor, stickmössa vantar och stickasockor) sen en halare ovanpå det. (En tjock halare av tyg, inte en vinterhalare på det sättet.) Sen ner i vagnen där jag har sovpåsen (så jo jag har en sovpåse åt henne) sen om det var extra kallt så lag jag också en filt på henne. Nu när jag har vinterhalaren på henne så är det samma bara att jag inte stänger sovpåsen om henne utan hon ligger bara på den. Fast om det är jättekallt eller om jag är och skuttar på kvällen så stänger jag nog den.


Hur kom ni på namnet Lo? Du har kanske skrivit om det här före jag börja läsa din blogg menmen ;) Jag e jätte intresserad/fascinerad av namn och tycker att Lo e så fint! Visst e det ett "könsneutralt" namn, eller e jag helt ute å cyklar? Alltså det har ju noll betydelse jag undrar bara p.g.a. intresserad.. :D Engelska namnet Lou är väl ett "pojknamn" har jag för mig..?

SVAR: Jaa, egentligen kom vi inte på det, utan det gjorde min kompis Heidi. Det var hon som föreslog det då jag var i vecka 8 tror jag, och jag fastnade direkt. Sen när jag sa det till Robert så sa han "ja, det ska hon heta." Så så mycket mer med det var de inte. Visst funderade vi på andra namn under graviditetens gång, men vi kom alltid tillbaka till namnet Lo. Jo det är som du säger, ett könsneutralt namn! Vi vet redan vad vårt nästa barn ska heta, om det blir en flicka. Tre bokstäver, och det har Heidi också "kommit på" :D

Varför har du så sällan selfies i bloggen :)
SVAR: Hehe, jaa. Kanske för att jag själv tycker att bloggar med för mycket selfies snabbt blir lite sådär uttjajat, "jag vet hur du ser ut i dendär vinkeln ja tack bra kom med nått nytt" liksom. Nä men ja, jag tycker int om att  ta selfies, jag suger på det. Och int är jag nu så mycket att se på ändå! :D

Om ni skulle vilja ha flera barn, om hur många år isåfall om du skulle få bestämma? 
Skulle du kunna tänka dig ett till barn inom 1 år
SVAR: Nej, jag skulle inte kunna tänka mig ett barn inom 1 år. 
Kanske vi kan börja fundera på det när Lo är 4-5 år. :)


Du kanske har svarat på den här frågan tidigare, men jag chansar och frågar igen; Upplevde du det som en hemsk känsla att va "död" från midjan och neråt under ditt kejsarsnitt? För min del blir det troligtvis planerat kejsarsnitt då lillen vill ut eftersom jag haft stroke och en normal förlossning skulle orsaka för stor påfrestning åt mitt huvud. Jag är dock skiträdd att bedövningen ska kännas som att va förlamad, vilket jag INTE vill uppleva igen.. Nu blev det ett enda babblande från mig som vanligt, men min fråga var alltså: Upplevde du det som en hemsk känsla att va "död" från midjan och neråt under ditt kejsarsnitt?

SVAR: Hmmm.. Svår fråga, eftersom jag var bedövad så känd jag ju inget = kan ju inte riktit vara en "hemsk känsla". Jag var bedövad ända från bröstet neråt.. Det var ju att ligga där och bara tro att "ja här ligger jag, inget speciellt som händer" fast de skar ut min baby, svårt att förklara detdär men nej, alltså jag tyckt int att det var hemskt. Kanske också för att jag var så jävla trött och bara glad över att hon äntligen sku komma ut.. Men sen när känseln börja komma tillbaka, ja det kan jag väl tycka att upplevdes som lite obehagligt. Mitt vänstra ben kom tillbaka före mitt högra så det var konstigt.. 

Vad jobba du me före Lo och graviditeten? :)
SVAR: Jag jobba på Vasa centralsjukhus. :)

Har ditt och R's förhållande ändrat mycket efter Lo's födsel? Bättre/sämre? :) 
och tack för en superbra blogg!

OJOJOJ vilken svår fråga. Men för att göra ett långt svar kort så jo, det har förändrats, men endast till det bättre. Jag känner att vi uppskattar varandra så mycket mera nu, vi är mer kärleksfulla till varandra i vardagen, vi respekterar varandra mera (nog respektera vi ju varandra före också men ja.. ) Detta eftersom vi vill att Lo ska ta det som en självklarhet i framtiden att man inom familjen ÄR kärleksfulla, berättar att man tycker om varandra, säger om något tynger en och sådär.. Sen vill vi också lära henne att man ska respektera varandra, hjälpa till, och vara en god lyssnare. Jag kan väl säga att sen Lo kom så har vi blivit mer "ansvarsfulla" i vårt förhållande. Hmm svårt att förklara, men vi vill helt enkelt vara goda förebilder åt henne och visa hur ett bra förhållande ska se ut, så att hon när hon blir äldre inte tror att det är ok att hennes pojkvän/flickvän är elak mot henne, inte respekterar henne, inte hjälper till i vardagen, inte lyssnar på vad hon tycker osv osv.. Kanske ni nu tycker att vi överdriver och sådär men inte är det ju så allvarligt som det låter, men vi vill helt enkelt bara vara goda förebilder för henne.




bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar