söndag 12 oktober 2014

Välling och smakisar


Hej på er! Hoppas ni har en fin söndag. Här hemma hos oss började dagen med att jag sov till halv 12!! Wohoo! När hände det senast? Direkt jag vaknade for jag ut med Lo, vi skuttade på i ca 1,5 timmar, sen vaknade hon och var vaken en stund på vägen hem. Jag var in via stan och köpte mer välling åt henne på samma resa. Fick en fråga får någon dag sen vad vi ger för välling åt henne, hur vi började och hur mycket vi ger. Det kan jag nog allt svara på!

Vi började ge välling för ca en vecka sedan, då var hon ju inte riktit ännu 4 månader men hon är ju så stor i växten så det går bra ändå. Det hela började egentligen av en slump, jag hade alltså inte planerat det, utan det var så att jag och Lo hade skuttat till mammas, och när jag sku mata henne där då så sa mamma att hon hade köpt välling åt henne som vi kunde pröva. varför inte, det stod ju ändå från 4 månader. Så jag blandade vällingen med ersättning och sen satt vi oss som vi brukar, och Lo började dricka. Då hade vi smaken potatis och morot. Det gick helt superbra! Inget gnäll, ja ingen reaktion alls egentligen. Så då tänkte jag att jo kanske det är dags att börja med välling ändå! Så efter besöket for jag in via butiken och hamstrade lite, så från det har hon fått välling 2 ggr/dag. Först mitt på dagen runt kl 12. Då får hon ca 60 ml välling och 60 ml ersättning, det går alltid ner jättebra. Och sen på kvällen får hon även välling före hon ska sova. Då får hon 120 ml välling och 40 ml ersättning. Även då går det ner och allt är frid och fröjd. Hittills har jag bara gett henne av smakerna potatis/morot och majs. Hon ääälskar majsvällingen. Märks att hon tycker den är riktit god!

Nästa smak som jag kommer introducera för henne blir nog ris. Känns lite aggressivt att börja ge hallon eller banan smak redan.. Men säkert börjar jag ge det sen också..

Sen det här med att vi börjat ge smakportioner åt Lo nu! Det har jag ju inte skrivit om.. Men jo! Vi gav första gången i fredags och sen hade vi paus igår, och gav idag igen. I fredags så blev det nog ganska mycket klott och jag var osäker om hon ens fick i sig nått alls, men sen då hon spydd så kom det nog upp lite så alltså hade hon nog svalt nått också! Idag däremot, gick det jäääättebra! Hon åt i stort sätt en hel såndär iskub. (Våra iskuber är dock ganska små, så inga stora smakisar blir det nu, men får öka på sen om det behövs.) Och det bästa är att nu sen hon åt det, ca klockan 14 och fick dricka ersättning efter, så har hon inte spytt nått! Otroligt! Så hoppas hoppas att den fasta födan får hennes mage att lugna sig och att maten/ersättningen/vällingen börjar hållas där nu!

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar