lördag 8 november 2014

Philly muffins!


Hello! Igår, eller var det i förrgår? Så bakade jag ju en kaka som R tog med till sitt jobb, med anledning av förlovningen + för att han var på tidningen. (Dom har så att varje gång nån från jobbet är på bild i Öt så måste de ha med bulla eller nått dagen efter, hehe.) Nå, på samma gång jag bakade kakan rörde jag också ihop muffins! De bjöd jag på igår då Sara, Verre och Linn var hit. Ännu idag hade vi några kvar som jag och R festade på + att det finns ännu en kvar som jag och Lo ska ge åt honom imoron på morgonen då det är farsdag! Robert fullkomligt älskar dessa muffins, och de gick nog hem hos gästerna igår också ;)


PHILADELPHIA MUFFINS
Ca. 20 muffins (beroende på storleken av dina formar.)

ca 10 digestivekex
4 gelatinblad
2msk hett vatten
200 gram naturell philadelphiaost 
1 dl socker
3 tsk vaniljsocker
3 msk citronsaft
2½ dl grädde

Jag sätter 4 gelatinblad och ligga och mjukna i vatten i ca. 5 minuter. Under tiden blandar jag philadelphiaosten med sockret, vaniljsockret och citronsaften. Därefter vispar jag grädden löst. Jag kramar vattnet från gelatinbladen, och smälter dem i 2 msk hett vatten. Då gelatinbladen smält häller jag dem i en tunn stråle i philadelphiaosten under omrörning. Genast därefter blandar jag sakta ner grädden i färskosten.

Krossa digestivekexen och blanda dem med lite smält smör. Smula sen ner kexen på bottnet av varje muffinsform. Klicka sen ut smeten i formarna, smeten kommer stelna så som du lägger den så man kan laga de ganska fint!

TIPS: Använd muffinsplåt, om du bara har formarna att stå fria på en bakplåt 
så kommer de säkert förlora formen helt! Så använd helst muffinsplåt.

In med muffinsarna i frysen i ca 2h! Jag krossar lite hallon 
lätt och serverar med dem.. Blir mycket godare med hallon på!

Smaklig måltid! 
(Ok int är det ju en måltid sååå ok, hoppas det smakar säger jag istället!)

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

2 kommentarer:

  1. Kan man fövara dem i frysen en längre tid eller e di som godast efter 2 timmar? :) sko ju va enkelt annars ti ha i frysen å smuggla fram sen när man får gäster.

    SvaraRadera