söndag 26 januari 2014

Detdär med efternamn..


Min vän Heidi var hit på kaffe idag, så jag slängde ihop en snabb sockerkaka att bjuda på. Det är så roligt att umgås med Heidi. Hon är min barndomskompis, och när vi var yngre var vi som paita ja peppu. Vi avsluta varandras meningar och tänkt på precis samma sätt. Vi var väl lite ihopväxta kan man säga, hehe. Vi har förändrats väldigt mycket sen den tiden, men ändå när vi träffas så tar vi alltid vid där vi sluta och kan tala och uttrycka våra åsikter om allt. Oftast har vi ganska liknande åsikter faktiskt. 

En sak vi diskuterade idag var dethär med efternamn. Jag har läst nånstans att ett par väntar en bebis som dom sen kommer ge mammans efternamn till. (Dom var alltså inte gifta.) Och jag börja tänk på det och tog upp det med Heidi.

Varför är det så ovanligt att lägga mammans efternamn på sitt barn? Hos unga i dagens samhälle kan jag ändå tänka mig att det blir mer vanligt att man vågar vara nytänkande och att man gör så att mannen tar kvinnans efternamn vid giftemål, och att man låter babyn ha mammans efternamn, så som det är då dom föds. man byter liksom int till pappans, så som många (dom flesta?) gör. Jag kan ju känna att jag gärna sku se att babyn har mitt efternamn tills vi gifter oss. Och sen när vi gör det så byter både jag och barnet till endera då Roberts efternamn, eller till det efternamnet vi tar. (Jepp jag är ganska nytänkande och sku gärna ta ett helt annat efternamn, varken mitt eller hans.)

Det främsta argumentet till varför man inte sku göra så, är väl det löjliga att "det är så det ska vara, barnet ska ha pappas efternamn, och sen när man gifter sig ska kvinnan ta mannens efternamn." Men hur är det riktit? Vad anser ni om denhär saken?  Jag kan fatta såna som har fula efternamn, och verkligen bara vill slippa det för att det inte är så fagert..Men, att byta efternamn är ju ändå att byta en del av sig själv. Varför ska det vara så himla självklart att det är kvinnan som ska byta? Vi lever ju ändå på 2014? Kan man int vara lite moderna?

Okej, egentligen sku dethär inlägget handla om att ge barnet mammans efternamn, och inte det här med att byta efternamn då man gifter sig.. Men det kom nu in på samma gång.
Men om vi fokuserar på att barnet ska ha mammans efternamn nudå. För mig känns det som att jag gärna ser att babyn har mitt efternamn tills vi gifter oss p.g.a. t.ex. en sån sak, att tänk om det, mot förmodan, sku hända nått som sku göra att vi väljer att gå skilda vägar, alltså att vi gör slut. Då känns det ju konstigt för mig att barnet int har mitt efternamn? Men sen när vi väl är gifta så då är man ju det och man är ju säker på att det är oss två tills slutet, då vill man ju såklart att hela familjen ska ha samma efternamn.

Och nu skriver jag int det här för att jag är värsta feminsten eller nått, men jag tycker bara att det är synd att om man sku göra så att man lägger mitt efternamn på barnet, så sku nog flera tycka att det är lite konstigt och ifrågasätta det. Varför? Sen finns de ju nog dom (som jag själv) som tycker att det är helt normalt nuförtiden att göra så, och inte alls ser nått konstigt med det. Äähhh jag får bara i nerverna på såna som tycker att man int kan göra så bara p.g.a. "nääh det är så det ska vara, ingen jag känner har lagt mammans efternamn på barnet." Speciellt äldre människor är nog väldigt "emot" att man sku göra på nått annat sätt än som dom gjorde då dom var unga..

Ok. egentligen hadd jag int tänkt skriva ut min egen åsikt om dethär utan bara lite känna pulsen på er, hur ni tänker. Men vem vet, kanske nån av er är sådär "varför ens ta upp det här, det är ju klart att man tar mammans efternamn om man vill det." Och det tycker jag isf är superbra, för det är ju den inställningen jag tycker många saknar!

Ok, nu blev ju detta väldigt flummigt, ursäkta för det. Men kanske ni förstår lite vad jag försöker säga? Så säg mig, har era barn ditt eller din killes efternamn? Eller i framtiden, då du får barn, kommer du tycka att det är självklart att barnet ska ha pappans efternamn? Varför, varför inte?

19 kommentarer:

  1. Håller så med me det att de sku bord vara vanligare att också ha mammans efternamn. I mitt fall så har ju jag morsans efternamn faktiskt :)

    SvaraRadera
  2. Yasmine och Melina har faktiskt mitt efternamn :) Och vi har också tänkt att när vi gifter oss så då byter vi efternamn så har alla samma. Men det e faktiskt jätte ovanligt att barnen får ta mammas efternamn, alla blir liksom "VA? VARFÖR HETER INT DE SOM SIN PAPPA??" Som om det sku va värsta undergång..

    SvaraRadera
  3. Blev nyfiken hur min kille sku reager på inlägget, så visa de åt honom.. hans reaktion var ungefär: varför sku man göra så?? Klart barne får pappans efternamn?" Så de är ju såklart svårare tror jag för killen ifråga att gå med på att barnet får mammans namn.. Int för att jag förstår varför egentligen, varför kan int killen anpassa sig efter tjejen liksom? Bara för att "det ska vara så"? Ne, jag kan nog bra ta hans efternamn int är de på det, men varför ska de vara en SJÄLVKLARHET att jag ska göra det? Bra inlägg!! :)

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte varför, men jag har alltid sett det som en självklarhet att mina framtida barn kommer att ha pappans efternamn. Ändå tycker jag att var och en själv får välja vems efternamn de ger barnen, tycker det borde vara lika accepterat från omgivningen vare sig det är mammans eller pappans efternamn :)

    SvaraRadera
  5. Har själv mammas efternamn, minns att jag fick mååånga frågor när jag var yngre om varför jag hade det.. Fick helt i nerverna på det.. �� tycker också att det inte borde vara så självklart med att familjen ska ta pappans efternamn.. Så håller me dig �� rolig blogg du har ��

    SvaraRadera
  6. Har du fråga R hur han ser på saken? :)
    Du skrev att om de nån gång sku ta slut innan ni gift er å alla har samma e-namn. Att he sku kännas konstigt om dotter inte har ditt namn.. Men om de känns lika för R i sån situation då?
    Ta int illa upp för frågan, de va bara en tanke som slog mig.

    SvaraRadera
  7. Hanna & Anonym 20:05 : Jamen precis, det är den inställningen som jag tycker är så underlig. Som om det måst vara av nån speciell orsak som barnen har mammans efternamn? Och att folk måst fråga varför har dom mammans efternamn? Det är som så 1980 tal!! Kan förstå att du fick i nerverna på det! Jag förstår nog helt att folk väljer att ta pappans efternamn, men tycker alltså att det ska vara lika neutralt att folk väljer att ta mammans..

    SvaraRadera
  8. Barnen kan ju dock finna detta förvirrande, att plötsligt byta namn? Det beror ju förstås på åldern men det var bara en tanke som slog mig :) att han/hon kanske nyss lärt sig skriva sitt namn, känna igen det o.s.v. Men jaa, annars tycker jag nog som du att man inte skulle behöva möta negativa attityder angående att barnet har mammans efternamn :)

    SvaraRadera
  9. Anonym 19:57 & Anonym 20:12 : Verkar som om din kille har samma inställning som min. Jo jag har såklart diskuterat saken med Robert. Han känner att han nog vill att vi ska byta dotterns efternamn till hans direkt från födseln. Han sa typ att "det känns mer som min dotter om hon har mitt efternamn" Helt ok för mig att han känner så. (Fast jag inte riktit förstår detdär med att det sku vara mindre hans dotter för att hon har mitt efternamn? Hmm, int är det ju som att jag tycker hon sku kännas mindre som min om hon heter Nordberg..) Och jag kan bra acceptera att vi har olika åsikter, det är klart. Men jag tycker ändå man ska kunna mötas halvvägs. I saken hur han känner ifall vi sku bryta upp, där vill han nog också att hon sku ha hans efternamn. Meeeeen om vi sku (mot förmodan, kommer knappast hända, känns konstigt att ens skriva det men OM) bryta upp, så sku jag nog kunna överväga att byta hennes efternamn till mitt, om vi nu lagt hans efternamn till henne.. Men det beror kanske lite till orsaken till uppbrottet också. Och hur feelisen sku vara mellan oss efteråt. Hmm. Men jag känner att i en sån situation så, nog är det ändå så att barnet oftast är mest hos mamman. Vet nu en som fick barn med en kille, och barnet har hans efternamn, säg t.ex. Lisa Karlsson. Sen fick hon barn med en annan nå år senare, som också fick sin pappas efternamn, säg t.ex. Martin Larsson. Seeeen typ 10 år senare fick hon igen barn med en tredje man och barnet fick hans efternamn, säg t.ex. Malin johansson. Då har hon tre barn, som alla har olika efternamn, men alla bor typ hos hennes mesta delen av tiden. Say whaaaat, i den situationen sku jag helt klart vilja att alla barnen har mitt efternamn. Ok det där for lite off topic men i den där "göra slut" situationen tänker jag lite så.

    SvaraRadera
  10. Intressanta funderingar :) jag och min bror har båda hett Mattsson (efter min mamma) från födseln ända tills mamma och pappa gifte sig (då jag var 10). Då böt vi, liksom mamma namn till Sundsten. Inte var de på något sätt konstigt att byta efternamn men mamma sa nog att det är enkelt om vi direkt ger Maxi namnet Brunell efter Jocki. Åtminstone om man ändå har som planer att gifta sig i framtiden, och då ta killens namn :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ju helt logiskt som du säger, vet man att man ska gifta sig och vet vilket namn man ska ta så är det ju inte nått att fundera över :)

      Radera
  11. Aron har nog Benjamins efternamn. Det kändes bättre när jag tänker längre in i framtiden.. Eftersom vi inte har tänkt att gifta oss snart, kanske inte på flera år, å då tycker jag det känns konstingt att han skulle efter många år måsta byta efternamn.. Men annars inget fel att ha mammans namn om man inte tänkt gifta sig eller om man gifter sig kanske möjligtvis väljer att båda använda kvinnans efternamn :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det har du helt rätt i, Vet man att man ändå sen tar mannens efternamn och att man kommer gifta sig, så är det ju inte konstigt att barnet får ta pappans efternamn direkt :) Ps. Förstod att vi har bf på precis samma dag! Jätteroligt tycker jag! Vi borde träffas och ta kaffe, så känner vi varandra från förr då vi kanske träffas på bb, haha :D

      Radera
  12. min småkusin mimosa kjellman lag hennes e-namn på deras kille eftersom hon ville att (jag tror) hon ville att e-namnet "sku ga i arv/ vidare ti nesta generation, eftrsom hin har endast en syster (michelle) :) själv va de klart som korvspad att våra killar sku hejt bjolin i e- namn efterspm e it e såå vanlit;) jag komer helder it att ta dubbelnamn vid giftermål utan byt hejlt ti henkkas eftrnamn jag å :P liiti gammalmodi känder ja me . men alla tycker vi jo olika( å tur e ju he ;)) // kram jannina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det kan ju också va en orsak till att man vill ta mammans namn, om man vill de ska gå vidare! Jag kommer nog int heller vila ha dubbelnamn, endera tar vi mitt, hans eller nått eget gemensamt. Tycker int ändå det är gammalmodigt att ta mannens namn, utan det är ju bara en smaksak och man ska ju helt klart göra så som det känns bäst! :) Kram!

      Radera
  13. Jag bara längtar till att få byta efternamn till Labinots när vi gifter oss, så därför har det alltid varit en självklarhet för oss att barnen också ska heta Syla. För mig känns det nog som om det är enklare att barnen har bara ett efternamn som inte byts, om man ändå vet att man kommer gifta sig och byta efternamn själv. :)

    SvaraRadera
  14. Jå, såg också att du hade samma bf som mig :D Vem vet, kanske vi ligger vi bb på samma gång :)

    SvaraRadera
  15. Jag tror att vår generation generellt är rätt nytänkande och ifrågasättande, och hur ska väl världen komma framåt om saker inte ifrågasätts. Många bäckar små osv. Lämnade o fundera över en par meningar där bara; "För mig känns det som att jag gärna ser att babyn har mitt efternamn tills vi gifter oss p.g.a. t.ex. en sån sak, att tänk om det, mot förmodan, sku hända nått som sku göra att vi väljer att gå skilda vägar, alltså att vi gör slut. Då känns det ju konstigt för mig att barnet int har mitt efternamn?" Oberoende vem barnet spenderar mest tid med efter ett ev. uppbrott är det ju lika mycket pappas som mammas, eller hur? :) Fast jag själv är kvinna och mamma tycker jag lite synd om alla män som åsidosätts automatiskt när familjer splittras, oberoende av uppbrottets orsak. Obs, också det att det oftast är mammam de bor hos är ju också "som det alltid brukar bli" ;) Jestas vilket förutbestämt samhälle vi lever i ändå, suck o stön! Summa summarum, det känns säkert lika konstigt för barnets pappa om det inte är hans namn barnet lämnar med efter ett uppbrott :) Men jag fattade poängen! Finns nog inget rätt och fel i denna fråga :)

    SvaraRadera