onsdag 26 februari 2014

190 dagar har gått

På bilden var jag gravid i vecka 5 och idag går vi in i vecka 28! Orkar inte gnälla mer om att tiden går så snabbt, men alltså DEN GÖR JU DET! Sista veckan på andra trimestern börjar nu! 

Såhär känd jag mig förra veckan (v 27) får se om det ändras något denhär 
veckan eller om det fortsätter i samma stil...



Hoppas iaf min matlust och hunger sku minska lite, annars rullar jag nog fram om några veckor hehehe. Omnnoonomnomnom.

Nåväl, såhär står det om denna vecka: 

Barnet

Fostret väger drygt ett kilo och är cirka 39 centimeter långt nu. (Från topp till tå.) Nu har fostret stora chanser att överleva om det skulle komma. Fostret kan fortfarande vända sig ett tag till. De flesta brukar sedan lägga sig tillrätta med huvudet nedåt i födelsekanalen men en del lägger sig istället på sidan eller med stjärten nedåt. Då kan man försöka vända fostret när det är cirka en månad kvar till förlossningen.

Mamma

Livmodern är nu så stor att den påverkar hur du kan röra dig. Du kan fortfarande vara aktiv, men kroppen säger ifrån om du tar i för mycket. Då kan du få sammandragningar vilket innebär att livmodern drar sig samman och blir hård. Sammandragningar är ofarliga och påverkar inte den fortsatta graviditeten men om de ökar och kommer regelbundet ska du kontakta din barnmorska eller förlossningen. Ibland kan det finnas orsaker till sammandragningarna som kan avhjälpas, till exempel stress eller en urinvägsinfektion.
Brösten kan börja läcka mjölk. Du kan ha ökat åtta till elva kilo eller mer. En del kvinnor kan känna sig stora och tunga och ha svårt att röra sig obehindrat. Känsloyttringar och reaktioner kan åter bli starka som i början av graviditeten.

Pappa/partner

Det kan börja bli tungt för din partner nu. Hon kan känna sig både otymplig och oattraktiv. Tänk på att det kan vara viktigt för henne att få höra vad hon betyder för dig och vad fantastiskt det är att ni ska bli föräldrar.
Mina boobs läker inte nått ännu (skönt, är ju lite rädd och nervös inför hela "langa patte" grejen. Jag har gått upp 7,5 kg... Tror jag. Hehe dedär pappa delen var ju lite aggressiv. Helt bara fiskar efter komplimanger!  Oattraktiv har man ju känt sig en stund redan, hehe. 
Graviditesvecka 28
27 veckor+0 dagar har gått
190 av 280 dagar
Kalendermånad 6
Graviditetsmånad 7
Jag har 90 dagar kvar till beräknat datum


2 kommentarer:

  1. Vad har du för storlek på din OM kofta? Är den liten eller stor i storlek?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den på bilden är storlek S. Dom är väl nog ganska normala i storlekarna sku jag säga, kanske lite åt det mindre hållet isf. Men eftersom man själv binder runt magen så kan man ju bestämma hur spänt eller löst det ska vara där. :)

      Radera