lördag 16 augusti 2014

Carros tonfisk tacopaj

Hello! Igår skulle ju Cissi komma och träna med oss, och jag hade då lovat henne mat efter träningen. Eftersom Cissi är vegetarian så fick jag gnugga geniknälarna lite, eftersom det inte är nått jag lagar till vardags. Tänkt att det kan ju vara gott med tacopaj, å jag sökte efter nåt vegetariskt recept men hittad einget bra, så jag slänge ihop mitt eget! Och såhär blev resultatet av det, en riktit riktit god vegetarisk tacopaj!

Pajskal:
150 gram smör elr margarin
3 dl vetemjöl
2 tsk paprikapulver
2 msk vatten 

Fyllning:
2-3 burkar tonfisk
1 msk smör
1 påse tacokrydda
2 dl crème fraiche
2 dl créme bonjur taco färskost
250 g körsbärstomater
1 grön paprika
1 dl yellow chili eller green jalapeno
150 g riven ost
1 tsk paprikapulver

Gör så här:
Sätt ugnen på 225°. Hacka ihop smör, mjöl och paprikapulver till en grynig massa, för hand eller i matberedare. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Tryck ut degen i en pajform eller ugnsfast form, ca 30 cm i diameter. Gör några hål i degen med en gaffel. Ställ formen i kyl ca 30 min. 

Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 12 min.
Bryn tonfisken i smör. Tillsätt tacokrydda och paprikapulver. Fyll sedan pajskalet med tonfisken.

Blanda crème fraiche med färskosten i en skål. 
Halvera tomaterna och skiva paprikan, låt bitarna med chili rinna av.


Bred på crème fraiche blandningen ovanpå tonfisken. 
Täck med tomathalvor, paprika och chili, 
strö över ost och pudra till sist över paprikapulver.


 Grädda pajen i mitten av ugnen ca 25 min, tills osten fått fin färg. 
Servera med sallad och tacochips.

4 kommentarer:

  1. Hej, ser så gott ut!! Ska laga en sån ikv ba jag orkar mej efter ingridienserna ;) du skrve fö nån vecka sen om 2 stora förändrinhar som ska ske i ert liv, dör av nyfikenhet!! Kan du int skriva lite om dom sakerna/förändringarna?? Mvh Sandra, läst din blogg i 5 år :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jaaanå inte i dethär läget kan jag säga mer, men den ena saken får ni nog veta ganska snart ;)

      Radera
  2. Tonfisk är väl inte vego..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beror på om man äter fisk eller inte, vissa vegetarianer äter ju fisk men inte rött kött och kyckling.

      Radera