torsdag 2 oktober 2014

Dagens fråga: Bada och duscha


Vi badar Lo "ordentligt" i medeltal 2 gånger i veckan, det eftersom hon tycker om det så mycket och ja, för att hon spyr så mycket så de kan behövas. (Hon har börjat spy jättemycket?! Ger jag månne henne för mycket mat..) Vissa säger ju "man behöver bara bada sin baby 1 gång i veckan" och jo, säkert BEHÖVS det inte mera än så, men om hon trivs och vi inte tycker att hon får torr hud eller annars några men av att bada ofta, då tycker vi nog det är ok. Föööör, jag har ju henne med mig i duschen typ varannan dag. Detta från att hon var runt 2 månader. Då snackar vi alltså att jag sitter på golvet med benen i kors och hon ligger då där på mina ben som i en liten krubba. Då kan jag hålla i duschmunstycket med ena handen och tvätta henne med den andra handen, nu har hon dock börjat med att hon ska hålla ett järngrepp om två av mina fingrar så det är liksom inte så lätt att tvätta henne med 3 fingrar som knappt slipper och röras ;)

Så, summa sumarum, hon är i vatten ganska många gånger per vecka, MEN hon njuter av det och har aldrig visat att hon inte skulle gilla det, och hennes hy är jättefin och inte torr nånstans. :)

Såhär sitter jag när vi är i duschen, nu sitter ju Lo i min famn, 
men i duschen ligger hon alltså utefter mina ben :) Funkar superbra!


bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

7 kommentarer:

  1. Det finns ju de som badar sina bebisar varje dag utan att de får torr hy, så det är nog ingen fara :) Vi badade Manuel först bara en gång/vecka men nu är han ju också en storspyare så vi har också ökat på antalet badstunder, annars skulle han nog lukta lite surt. hehe!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo, de luktar nog lite om vi int tvättar henne typ varje dag! Tycker också att det är bra att tvätta henne så man får bort allt kiss och sånt ordentligt varje dag! (Har henne att sitta i handfatet och tvättar henne ibland där om jag själv int ska duscha.)

      Radera
  2. Vi har fått öka på badstunderna här också. Förut badades/duschades sonen ordentligt en gång i veckan, men tvättades dagligen under kran från nacke till tår vid bajsblöjbyte samt ansikte, hals och händer med vatten och bomullspaddar vid morgontvätt. Men nu ryms vår lilla klimp inte under kranen mera då han har börjat spreta och sprattla och försöker prompt stå, så det blir nedredelstvätt med våtservetter. Vi har nu övergått nästan helt till att bada (istället för att ibland duscha lika som du Carro beskriver) 2 gånger i veckan. Kan tillägga att sonen nu är 6mån och har aldrig varit något stort fan av vatten i någon form.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och han får lätt torr hud, ännu lättare efter att vi började med smakportioner av fast föda, så vi får smörja honom dagligen. Därför har vi inte vågat bada honom nå mycket mer än absolut nödvändigt! :)

      Radera
    2. Ja, jag kan tänka mig att det blir svårar att duscha med henne då hon blir mer rörlig, nu ligger hon ju snällt stilla men int så bra sen om hon börjar sprattla ur famnen ;)

      Radera
  3. Hej! Min tjej spydde också mycket.. Provade att byta till Nutrilon och det blev genast bättre! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, vi ska absolut pröva det!

      Radera