lördag 11 oktober 2014

Dagens fråga: Vänner som tar avstånd


Hej på dig och grattis till graviditeten!
Jag fick en liknande fråga en gång när jag själv var gravid, och då svarade jag såhär: 

"Jag tror att när man själv är gravid och mitt uppe i lyckoruset, så blir det lätt så att man tror att folk int bryr sig, fast dom nog gör det. Eftersom det är de största som hänt en på år och dagar så blir det kanske att man lite förväntar sig att andras reaktioner ska vara nästan lika starka som ens egen. Att folk ska vara intresserade, bry sig jätte mycket och ja, vilja vara allmänt insatta i din nya situation. Men egentligen så kanske det int är så stort för dom att du är gravid? Dom tycker säkert såklart att de är väldigt roligt och gläds med dig, men deras liv fortsätter ju ändå som vanligt. Så fast du kanske ser det som att dom inte bryr sig, eller tar avstånd, så kanske dina vänner bara fortsätter som förut och int alls tänker det på det sättet. Dom tänker nog bara att "jahapp oj va spännande!" men sen bara fortsätter med sitt liksom utan att göra nån vidare kraftansträngning. Fast det kanske är såhär nu i din situation så tror jag nog int du ska tveka om att dina vänner inte sku bry sig om dig eller int vilja va involverade i din graviditet. Sen när ni väl träffas och sådär så frågar dom säkert och bryr sig! Men just eftersom det är så stort för dig så ser du nog situationen på ett helt annat sätt än dom. Och kanske vissa av dina vänner ännu är lite chockade över det och inte riktit har tagit det till sig? Det kommer nog. Du ska vara gravid länge, folk hinner nog bry sig och undra!

Jag tycker nog att alla mina vänner har brytt sig och varit intresserade i en viss mån, men de är så viktit att komma ihåg att det är ju faktiskt jag som är gravid, och tycker ju såklart då att babysar och allt kring förlossning och amning är det intressantaste att tala om just nu, men så är det ju inte för mina vänner. Men bara för att alla int vill tala om mina krämpor och tankar hela tiden så betyder det ju int att dom int bryr sig! Man måst ju inse att man är i olika stadier, och man måst kunna tala om olika saker (även om de ibland är svårt att hålla tyst om allt graviditet och babyrelaterat! ;)) Vissa av mina vänner vill tala mer om hela babygrejen medans vissa inte alls är intresserade, men nog vet jag var jag har dom ändå, int kan man ju skita i sina vänner bara för att de inte intresserar sig så mycket i ens graviditet! Sen när babyn väl är här så är jag nog säker på att alla vill komma och träffa henne, och få en relation till henne :)

Så, försök komma ihåg att fast din graviditet är det största och häftigaste som händer i DITT liv just nu, så fortsätter ju ändå vardagen för alla vänner, kanske dom har mycket att göra just nu, och egna saker att tänka på. Men jag är nog säker på att dom alla är glad för din skull och i nått skede kommer att fråga hur det är osv. :) Och sen kanske du int ska "försöka få dina vänner att bry sig om dig" utan, du kan ju istället bry dig om dom som förr, och höra av dig, så bryr dom ju sig automatiskt! Men man kan nog int räkna med att allas världar stannar upp bara för att man själv är gravid! :) Sen kan du ju alltid försöka tala om med dina vänner om hur du känner, så ska du no se att ni säkert ser helt annorlunda på situationen!

Hoppas du får må bra under graviditeten! Kram"

http://www.carolaekman.com/2014/04/dagens-fraga-mina-vanner-bryr-sig-inte.html


Dina vänner fortsätter nog ganska som vanligt även fast du berättat att du är gravid,. Kanske du, som jag, trodde att alla vänner sku vara helt "wohooo du e gravid!! Hur mår du? Vad tänker du? Sparkar bebin?" Men alltså så var det ju int.. Det fick jag nog inse ganska snabbt att jag var nog, såklart, den ända som tyckt att det var största grejen ever. Och så ska de ju vara också.. Klart att vissa vänner faktiskt kan ta avstånd, kanske dom då bara behöver lite tid för att smälta att du ska få barn, en ny situation som kommer ta mycket av din tid..

Jag tycker du ska fråga rakt ut av dina vänner om det faktiskt är så att de tar avstånd på flit, oftast är det ju bara missförstånd? Kanske dessa vänner också har något stort som händer i deras liv som du inte vet av just nu? Då kanske de inte kan lägga så mycket energi på just dig och din graviditet. För det är ju det de är, det är ju DIN graviditet, inte deras :)

Jag kände inte att någon av mina vänner tog avstånd på flit, varken då jag var gravid eller nu, men däremot märker jag att det automatiskt blir att jag umgås med vissa vänner mer och andra mindre.. Dock tar vi det inte som om nån av oss tar avstånd utan helt enkelt att tiden och möjligheterna till att ses blir mindre nu när jag har baby och de också har en massa grejs på gång i sina liv. 

Nee, mitt bästa tips är nog att berätta åt dina vänner hur du känner och tala ut om det hela. Egentligen kanske dom är väldigt förväntansfulla över din graviditet men vill inte "komma för nära" och störa dig nu när du är mitt uppe i det största som hänt i ditt liv? Man vet inte om man inte frågar. Och nej, man ska inte behöva välja bort sina vänner bara för att man får barn! Men man tar ju sig tid till det som är viktigt för en, så tänker åtminstone jag. Lycka till med allt!


bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

6 kommentarer:

  1. Har ni prövat ge potatis åt Lo? Hur gick det? Ellr kanske du har skrivit isf ha ja missat :)

    SvaraRadera
  2. Mina vänner och jag har just ingen kontakt alls sen jag berättade att jag var gravid. De slutade höra av sig, och vi träffas aldrig. Jag kände inte att de måste vara superintresserad av att jag var gravid, och det krävde jag inte heller av dem, men att de skulle sluta höra av sig helt hade jag inte förväntat mig. De är heller inte alls intresserade av att träffa mina barn, vilket jag ändå tycker är konstigt. Om mina vänner tex klpt ert nytt hus eller något annat stort händer i deras liv då tycker jag att det är helt normalt att jag skulle vilja komma och titta eller visar intresse för det som händer i deras liv. Men jag håller med dej Carro, det enda som lönar sig är nog att prata med vännerna och reda ut hur det ligger till. Jag gjorde inte det, och idag sörjer jag inte de vänner som jag inte längre har, jag är ist glad över de som stannade kvar hela gravoditeten och nu efteråt, de är riktiga vänner värda att hålla hårt i :)

    SvaraRadera
  3. Di flesta av våra vänner sluta höra av sig när dom veta vi sku få barn.. surt! Nu i eft när vi fråga av vissa att varför? Så ha dom sagt att nå i t vet vi när vi kan ring å va ni gör å att he e bäst å låt er va i fred å int vill vi nu stör å va ska vi tal om. Gaah blir galen.. int ändras man fö att man får barn? Man e nog samma person men fått en ny titel som mamma/pappa. Man kanske int kommer ut på krogen varje helg å så men iallafall sku jag uppskatta att mina vänner sku ring eller fråg att hej ska vi fa på kaffe eller ska vi hitt på nå? .. men nej. Blir lessen bara ja tänker på de! Tur att mamma barn gruppe finns så ma får hitta nya vänner som e i samma situation som en själv! Dvs alla har vi barn! /Annika

    SvaraRadera
  4. Dom vännerna som int finns där när man e gravid å kanske int har de så lätt/mår dåligt osv.. jaa dom vännerna är inga rktiga vänner!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så tycker jag också. Ibland blir jag arg och ledsen över att mina vänner du pade mig när vi fick barn, men tillika tycker jag ju att de inte var riktiga vänner när de gjorde så. Om de hellre vill springa på krogen och ha tjejkvällar utan mig än så måste de göra det då, jag har riktiga vänner som inte har svikit mig och jag glädjs över dem ist! :)

      Radera
  5. Hej :)

    Mitt företag kommer snart lansera våra senaste eleganta modeprodukter och göra en exklusiv förlansering till större bloggare och kändisar.

    Eftersom du bloggar om mode och har en cool stil som passar vårt varumärke får du gärna välja ut en modell och färg som du vill gillar.

    Maila mig om det hade varit intressant så kan jag berätta mer och skicka bild på våra produkter

    Ha en bra dag! ;)

    Carl

    SvaraRadera