söndag 26 oktober 2014

Jävla dålig mamma som inte far ut med sitt barn

HÖRNI!!! Jag läst DETHÄR inlägget som Winstons mamma skrev idag. Hehe har inte läst hennes blogg tidigare men hittade den på fb gruppen Finlandssvenska bloggare, så jag vet inte vad hon heter egentligen men det spelar ingen roll! Det som spelar roll är det hon skriver: Citat: - "Jag kan ibland känna att det där eviga tjatande om att man skall vara ute och få friskluft blablablaaaa får håren att resa sig på mina armar. Jag kan känna mig som en syndare av att sitta inomhus!! " I feel you girl! Nu dehär senaste dagarna när det har varit skitväder har jag haft typ löjliga skuldkänslor för att jag int har haft Lo ut i vagnen nå. Vi har stått i fönstret och jag bara: Jaa alltså Lilli, nu är det jättehemskt väder, så jag är rädd att vi inte kan fara ut och skutta nå..... 

Lo bara: 
 "VA SEJR DU MAMM? SKA VI ITT UT O SKUTT NA IDAA? 
DU E EN VÄRDELÖS MAMMA SOM BARA SITER IN ME MEJ!! DU BORDE SKÄMMAS!!" 


- Nä, hon säger ju inte det (NOSHIT), men det känns så. Det kanske för att jag vet att hon sover mycket bättre ute än hon gör inne.. Men egentligen, Lo bryr sig inte. Bara hon är med mig och är mätt i magen så bryr hon sig inte om så mycket annat. Så att vi inte varit ut och skuttat nu på två dagar, jaa det är väl som en fjärt i rymden för henne. 



MEN FÖR MIG DÅ? Jag känner ju mig som värsta hemska 
mamman som inte gett mitt barn frisk luft på två dagar!! 

Robert bara: Va har ni gjort idag då? I'm like: Eh, Kakka, äti och lekt. "Har ni varit ut nå?"


MEN NÄ VI HA INT DE!!!!

Robert ba: 
"ööh va e din juttu?"

I'm like: 
Jag e värdelös som int ha vari ut me henne nå idag

Eh nä carro du är int de, de blåser jättemycki och regnet piskar, 
helt förståerligt att ni int varit ut. 

Då blir jag glad och säger:

För det är ju så det känns, som om ingen annan kan förståååå hur jag inte varit ute med mitt barn i friska luften på en heeeeeel ddddaaaaag!!! :O

Seriöst. En dag var det tillochmed så jag sa åt en att joo joo nog har vi varit ut 
- fast vi int hadd varit! 
Annars är jag ju nog ute nästan varje dag med henne, men sen när det är dåligt väder eller jag helt enkelt bara inte oooorkar fara ut, ja då gör vi ju inte det. (fast ibland har jag verkligen inte orkat men blivit tvungen så hon sku få sova, då är man ganska avis att hon får ligga där och ha skönt i vagnen medan jag måst gå där och skutta och va trött hehe.)

Men varför är det så att man får skuldkänslor för detta? Varför mååååste man vara ute med sitt barn vaaaaarje dag? Tur att jag är en vuxen kvinna som får göra egna beslut utgående från vad vi känner just den dagen säger jag bara, synd bara att det utifrån vilket beslut jag tar, också kommer en drös med sjukt onödiga känslor. Känner nån igen sig eller är jag ensam i detta om att sitta och tynga inomhus med skuldkänslor de dagarna vi nu inte far ut för att det är orkan och översvämmning???? 

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

9 kommentarer:

  1. Nej Carro passa på att vara inne när ni känner för det, sen när Lo blir äldre så lär ni behöva utetiden mera då hon ska spring av sig och så. Nu är det nog ingen större skillnad, tycker jag iaf. För nog satt jag inne mycket med barnen när de var bebisar och -20 grader ute och inte tror jag de tog skada av det heller. Tror det mest är för egen del det kan kännas bra med frisk luft :) Så försök skippa det dåliga samvetet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså nu mena ja ju int att man sku behöva fara ut så länge det är varmare än -20, men minns att det fanns en tid med Adrian då det var smällkallt och vi var inne dag efter dag.

      Radera
    2. Ja det är sant! Jag tycker ju redan vi är ute mycket (i stort sätt varje dag förutom då de är jättedåligt väder) så kan tänka mig att det inte kommer bli mindre utetid exakt! Så kanske ska passa på att vara inne nu när vi känner för det, för sen är det ju inte bara min åsikt som räknas ;) Men jag tycker nog jättemycket om att va ut och skutta, men int då det regnar och INT då jag är trött ;)

      Radera
    3. Känner på pricken lika! Ja kan också få jättedåligt samvete av att int ha vari ut me bebben på en dag eller två. Men alltså hallå, han ligger ju ändå bara o sover i vagnen om vi far ut, int e de ju som att han sku få ut nå myki mer än frisk luft av de hela...

      Så ska ja passa på att ställa en fråga: när tycker du att man ska börja fara till lekparker och sånt med barnet? Har varit till en lekpark en gång med min 7 mån pojke, men helt allvarligt, han tyckte nog säkert att det var bortkastad tid, för vi rutschade lite och gungade på en gunghäst, men inte var det ju som att han kunde leka något själv. Han kryper ju inte ens och har just lärt sig sitta utan stöd. Så jag har inte varit med honom till lekpark mer ännu, eftersom jag inte ser vad han får ut av det ännu. Vi leker ju inomhus... Men jag kan känna mig som en superdålig mamma över detta, för samtidigt har jag väninnor som tagit sina 4 månaders bebisar till parken och lekt i sandlådan och gungat osv och tycker det är helt självklart att ungen ska ut och leka av sig i ur och skur... Vad tycker du?

      Radera
    4. Alltså på riktit? :D fyramånadersbebis i lekpark? Hos oss fatta nog int storasyster vad lekpark var för något förrän hon var över 1 år och det var nog närmare 1,5-2 som hon faktiskt fråga efter det och kunde leka mer själv. Det skulle inte ens falla mig in att lägga lillasyster 5 månader i en gunga. Det är ju nog bara för min skull i så fall, hon får ju inget ut av det. En så liten bebis behöver bara mamm, tissi/flasko å lite motorisk stimulans. Allt utöver det är nog mest för föräldern.

      Radera
  2. Håller med Annika! Njut så länge man kan välja. Adam behöver verkligen vara ute varje dag, för att vi alla skall hållas glada hela dagen. Så ju äldre barnet blir desto viktigare blir utetiden. Du kan ju fuska och ha Lo att sova på balkongen typ? Då får hon frisk luft och du får vila. Det sportade jag med då Adam var bebis. Ut med honom i regnet och inne satt jag med en kopp kaffe. WIN WIN ;)

    SvaraRadera
  3. Såg att Janinas.vimedbarn.se hadd skriva om dej i ett inlägg, få ja fråg hu börja ni känn varann? :)

    SvaraRadera
  4. Min son var inte ut på 3 månader pga. Kolik och han hatade att ligga i vagnen...

    SvaraRadera