måndag 15 december 2014

Ok eller inte att tillrättavisa andras barn?


Fick denhär frågan för en tid sen (har pinsamt många obesvarade frågor bland kommentarerna, please forgive me LÄNK) Nåväl, allt i sinom tid. Idag lyder dagens fråga som ovan. 


Jag måste ju säga att JA, jag tycker det är okej att tillrättavisa andras barn. Jag minns när jag var liten skitunge och var i stan med mina vänner. En gång gjorde vi något som man faktiskt kanske inte ska, vi störd helt enkelt andra människor. Då var det en man som sa till oss att vi sku skärpa oss eller nått sånt. Det kändes verkligen! Mycket mer effekt när han sa det än om det skulle ha varit min mamma eller pappa som skulle ha sagt det.. Så det vi gjorde då, gjorde vi inte om..

NÅ, kanske vi ska prata om lite mindre barn. Där tycker jag nog också det är ok, i viss mån då förstås. Aldrig att man som vuxen får ta i något barn och riktit säga till "på skarpen" men att fråga: "Tycker du det där var snällt?" Eller "Får man faktiskt göra sådär?" eller helt enkelt "Sådär gör man inte!" Det tycker jag är ok! Om nått barn, när Lo blir större, är elakt mot henne då kommer jag inte vänta med att säga till. Om en mamma och pappa är med, då skulle jag kanske vänta och se om nån av de säger åt sitt barn, om inte skulle jag fråga om dom inte ska säga åt sitt barn att sluta eller att den inte får göra sådär. 

Om Lo sku vara dum mot något annat barn skulle jag såklart säga till henne. Det har jag redan fått göra (fast hon såklart inte var dum påflit) Hon skulle riva en annan bebis i ansiktet på babysim, och det anser jag att är olämpligt, så då sa jag åt henne "Lo, man får inte riva andra babysar i ansiktet." Hade det effekt? Eh nä såklart int! Men jag tycker ända att, för respekt mot föräldern så visar jag att jag såg att Lo gjorde så det tog sjukt och sen sa jag åt henne. Så inte mamman då trodd att jag bara ignorerade det och ansåg att det var ok beteénde. Som sagt, ännu är ju Lo så liten så det inte spelar så stor roll för henne, men för mamman spelade det säkert roll hur jag som förälder betedde mig i den situationen. Iaf skulle det göra det för mig om det var ombytta roller.


Nåväl, jag har nog absolut tillrättavisat andras barn. Speciellt mina brorssöner hehe! Kanske lite annat, men visst kan det också vara ett känsligt ämne. Busar dom lite för vilt eller så så är jag nog ganska snabb att vara framme med mina pekpinnar.. Vad min bror och hans tjej tycker om det då är en annan femma men så gör jag iaf. 

En gång var jag på café med Lo och en vän. Bakom mig satt en mamma med hennes 3-4 åriga pojke. Jag hade Lo sovandes på axeln så hon var vänd mot pojken och mamman. Då började pojken skrämma henne och försökte helt väcka henne. Jag blev ju lite besvärad och tog ner henne i famnen. Då hoppar pojken ner från sin stol och kommer bredvid mig och börjar stampa i golvet så att Lo ska vakna typ? Då ser jag på hans mamma och vad får jag för blick tillbaka? 

Jo denna klassiska: 

Då sa jag nog åt henne: "Hördu om du sku ta o säg åt din pojk att han ska fösök bete sig som folk och inte väcka min sovande baby?"

Så blev hon liksom helt stött?? Vafan alltså. Nää jag orkar int med såntdär. Hon satt och såg på då hennes pojk helt klart och tydligt störd oss (speciellt Lo) men säger inget?! Egentligen sku jag ha borde jag sagt direkt till pojken typ "Hödu, min lilla baby sover och hon kan vakna om du står här och stampar i golvet så kan du sluta med det." Men neeeej jag trodd nog att mamman sku ha så mycket vett så hon sku säga åt sin pojke, men vissa kan ju tydligen inte ha "kuri" på sina barn.. Well well. Så var det den gången. 

Vad tycker ni? Sku ni ha blivit stött i hennes situation? 
Och vad anser ni överlag om att säga åt andras barn när de gör fel/något olämpligt?

14 kommentarer:

  1. Nä. Men ja aku ju no ha sagt åt mitt barn så vafö sku ja ha blivi stött då? E väl sånadär som leter sina ungar gör vasomhelst som blir stött.. dagens barn och unga ;)

    SvaraRadera
  2. Alltså om jag tycker ett barn beter sig dåligt eller är elak mot mig eller någon annan i min närhet och föräldrarna inte säger till så säger nog jag till! Nånstans måst ju skitungarna få kuri från. Men jag sku nog int ta i ett barn aldrig någonsin eller skrika till ett barn!

    SvaraRadera
  3. Tycker inte det är okej nångång! Aldrig vet man om de har en riktigt dålig dag eller nått. Barnet kanske egentligen inte beter sig så men ville ha uppmärksamhet av mamman? :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker nog att man kan säga till om ett barn beter sig så som Carro nu skrev om. Man behöver ju inte ropa och skrika, men man kan ju säga att "nu hördu får du nog sluta med detdär, min baby sover sidu!" Lr nånting. Det kan nog inte göra nån skada det!

      Radera
  4. Jag håller med dig, du gjorde helt rätt! Jag hade helt klart också sagt till mamman, fast det borde hon ha förstått att göra själv. Barn måste ändå lära sig att lyssna på andra vuxna än sina föräldrar i något skede, hur ska det annars gå när barnet börjar dagis och skolan?

    SvaraRadera
  5. Jag tycker nog man får säga till andras barn :) Blir inte heller stött om någon säger till mitt barn. (Bara dom int ropar & skriker/tar i mitt barn, då sku ja blir arg!)

    SvaraRadera
  6. Jag sku ju genast ha sagt åt min pojke att han ska sluta och vara tyst då babyn sover, så du hade inte haft en orsak att säga till mig ;) jag tycker absolut att man ska säga till. Om muna barn bråkar när jag inte är med då hoppas jag att någon säger till dem att sådär gör man inte! Jag tycker det är fel att ta i andras barn, alltså på ett hårt sätt som skrämmer eller gör ont, men att tillrättavisa med ord tycker jag nästan är en skyldighet om man ser att någon annans barn bråkar. Jag tycker det är rent ut sagt pinsamt att det finns föräldrar som låter sina barn bråka och störa andra människor utan att säga till, var är folkvettet?!

    SvaraRadera
  7. Joo, om föräldern själv int säger nånting tycker ja nog att he e helt rätt att säg åt barnen, om dom gör nånting störande eller elakt. Sen att vissa verkar ta de som sin uppgift i livet att uppfostra andras barn gällande allt och inget, he tycker int ja e ok (förutom om de på dagis/skola såklart)..fö man måst ju nog accepter att alla har olika regler och uppfostringsmetoder :) Men jåå, i din situation så sku jag nog ha sagt till åt mamman..fö man tycker ju nog att de ska va hennes uppgift att säg åt pojken.

    SvaraRadera
  8. Men va?! Hur kan ni tycka det är ok att tillrättavisa någon annans barn?! Jag skulle absolut ha tagit illa vid mig. Far man till cafe med sin baby får man ju räkna med ljud.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du menar att om någon annans barn UPPENBARLIGEN MED FLIT (som ja här förstod på Carola att va fallet) försöker kom å väck ens bebis så får man it säg åt honom eller henne? Utan då måst man låt denna väcka ens barn? Det är en helt annan sak att lägg sig i i onödan å försök uppfostra andras barn

      Radera
  9. Jo håller me dej carro. Ja sku int tekkas sita där som mamma o min son sku stå där o medvetet stör en sovande baby. Jo Ida ljud får man räkna med men de e nog en skilld sak om man har ljud runt om kring sig av pratande människor eller barn som leker än om man har en som medvetet står och försöker störa en som sover... ja sku nog säg åt den unge som sku bete sig så... typ "ser du att min baby sover här" (men me lugn ton) sku int mamman göra nåt o han sku fortsätt så sku ja nog säg åt mamman... sålänge de handlar om fult friska människor så tkr ja nog man kan kräca lite diciplin... sen om de e nå utv.störda eller så så kan man ju inget...

    SvaraRadera
  10. JAg tycker också det är okej att säga till andras barn ifall de gör något fel, som uppenbarligen dendär killen gjorde åt er på caféet.
    Barn måste mer eller mindre tillrättavisas och det finns ju både bra och dåliga sätt!

    SvaraRadera
  11. Jag håller helt med dig! Man har rätt att säga till andras barn, speciellt om föräldrarna inte fattar att deras barn gör fel, men då borde man ju säga åt föräldern hur man skall bete sig. Det är aldrig barnens fel, utan det är föräldrarna som inte kan uppfostra sina barn på rätt sätt. Om ett barn gör fel, så ska man säga till - det är så barnen lär sig vad som är rätt/fel.

    Jag såg faktiskt en video för någon dag sedan som jag blev riktigt förvånad över. Mamman borde ju säga till sin unge, men mannen i kön borde också reagera på ett annat sätt. Han borde ha gjort detta mot mamman istället, haha. Här är den: https://www.youtube.com/watch?v=fZF3UDFAAd0

    När jag ändå håller på kan jag länka det här till dig också eftersom jag tycker att det här är en viktig diskussion. Kanske du vill diskutera något kring denna artikel i din blogg? Vi borde upplysa alla människor om detta så :)
    Länk: http://blogg.amelia.se/underbaraclara/2014/12/10/jag-betalar-garna-extra-for-att-slippa-vuxna/

    SvaraRadera
  12. Det finns ett talesätt som heter "det krävs en hel by för att uppfostra ett barn" som jag tycker är så bra.. Jag har personligen rätt hög smärtfaktor när det gäller barns "jobbigare" beteenden (alltså andras barn menar jag nu främst då, med mitt eget är den sådär lagom hög bara.. ;) tror det beror på att jag jobbat med barn och läst en hel del om hur barns hjärnor fungerar och så har jag allmänt lång stubin.. Jag tycker inte om när andra tillrättavisar mitt barn (eller någon annans) för onödiga grejer men om mitt barn inkräktar på en annan människas personliga utrymme som det där barnet gjorde mot dig då, så hade jag inte haft något emot att de sagt ifrån.. På det viset lär ju sig barnet småningom att vad man gör mot andra har konsekvenser, att man kan göra andra människor ledsna/arga/irriterade då.. Alltså 3-4 åringar är ju helt galet energiska, galna, skuttande, skrikande, fräsande små monster ibland och såna här scener utspelar sig säkert hela tiden för alla föräldrar till sådana små. Det är helt enkelt en mycket tuff period i livet och som vuxen tycker jag absolut man kan säga ifrån, men försöka göra det med förståelse och empati för barnet (och kanske också för den trötte föräldern.. haha! :) Min personliga gissning är att den där mamman inte uppfattade situationen så som du gjorde, kanske hon inte såg att du hade sovande bebis, eller kanske hon helt enkelt e så van med sin egen unges beteende att hon inte längre ser hur "dåligt" hen beter sig ibland och att andra faktiskt kan se det som störande? Vissa ungar är ju dessutom mer crazy än andra och jag tror att föräldrarna då lätt kan börja blunda ibland för vad de gör, för vem fan orkar säga till hela tiden liksom? Tycker inte att det var rätt av mamman, men tippar på att hon nog blev mera chockad liksom över att du sa till, än att hon blev stött över vad du sa.. :)

    SvaraRadera