måndag 15 december 2014

Vänner, pottan och pizzaknyten

Idag har jag och Lo hängt med denna sötis! Vanessa och Pauliina kom hit på förmiddagen, det blev en del kaffekoppar och en hel del babysnack. Alltid så roligt att umgås med mammor i samma ålder som jag! Samtalsämnena tar ju aldrig slut! Sen är det ju såklart roligt för Lo att få bekanta sig med andra småbabysar också, även fast hon är för liten för att förstå.. Dock tror jag nog det är bra för babysar att redan från små få vänja sig med andra barn och vuxna, kanske blir de inte lika blyga då.. Kanske, kanske inte, så tror jag iallafall!


Vid 4 så började jag baka pizzaknyten. Hade smördeg i frysen, och varken jag eller Robert gillar julstjärnor, så jag lagade pizza knyten av det istället! De blev supergoda. Jag lag bara ketchup i bottnet, sen moro (maletkött+tacokrydda+senap+ketchup+grillkrydda+salt) och sen strödd jag ost ovanpå och knöt ihop. Lätt och gott!

Imorgon har jag och Lo inga speciella planer. Robert är på jobb från 8-16 sen på CFJ från 17-21 så honom ser vi inte så mycket av, det gjorde vi inte idag heller, men på onsdag efter jobbet är han ledig så då ska vi allt umgås! Han är faktiskt också ledig efter jobbet på fredag så det känns riktit lyxigt! 
Oj va vi ska mysa på fredag!

OJ HEJ jag måst ju bara berätta! Sen Lo hade sådär trög mage och jag frågade tips av er, så var det ju en av er då, minns inte vem, som skrev att du har ditt barn på pottan och har haft det sen hen var 4 månader, well jag blev imponerad och tänkte att det nog ligger något i att det säkert är lättare för babysar att kakka om de är i grodställning eller sitter på en potta. Så då började jag potträna med Lo (alltså när det gäller nr 2 då, inte när hon ska kissa). Och idag kakkade hon för första gången på pottan, helt utan att hon hade förvarnat att det var nått pågång! Jag tänkte bara att nu är det en tid sen hon kakkat, ska testa och lägga henne på pottan så får vi se. Nå så satt vi nu där och hon lekt med nån bil, och sen efter nån minut så börja hon tyng på helt, så gjorde hon det! Åh jag blev så stolt, och hon blev glad när jag blev så glad! Ojoj vilket happy moment vi hade!! Lo är ju annars så att hon visar väldigt tydligt när hon ska kakka. På de flesta barn (vad jag nu uppfattat av bekanta, rdg tanten osv.) så vet man inte riktit när de ska kakka/kakkar. Lo visar tydligt så jag tror det blir lätt för oss att bara sätta henne på pottan när vi märker att det är dags.. För om vi ändå ser att hon ska kakka/kakkar, varför skulle vi inte lägga henne på pottan då? Nu siktar vi på att hon hellre ska vilja kakka i pottan än i blöjan tills 1 års dagen ;) Ska väl inte vara nån omöjlighet? Jag tror absolut det är bättre för 1-2 åringar att kakka i pottan hellre än i blöjan, obekvämt och opraktiskt.. Det sku nu jag tycka iaf haha! Nå får se, man kan ju alltid hoppas!!


9 kommentarer:

  1. Vi började potträna när tösen var 7 månader, av samma orsak som er, hård mage -> lättare att bajsa på pottan. Vid 1år bajsade hon endast i pottan, vid 1 år 7 månadet var hon torr. Aldrig ångrat att vi började så "tidigt". Mycket fräschare för henne att gå på pottan än att springa med kiss och bajs i blöjan. :) Tack för en bra blogg annars, hoppas ni får en fin jul!

    SvaraRadera
  2. Här har vi oxå haft trögmage sen baby, började oxå potträna men vi lyckades aldrig. Tösen vår ha pottskräck och även idag som 1år11mån är hon rädd för pottan och då ha vi inte tvingat henne alls! Hon går ju på dagis så hon ser andra använder pottan men ändå så är hon int intresserad :( varje gång hon ska jö nr 2 gömmer hon sej, så keep the good work för dom som pottan funkar för. Är ennu skiträdd att hon ska sluta bajsa om vi tvinger henne så för vår del för vi ge massa beröm ifall det kommit nått i blöjan.

    SvaraRadera
  3. Alltså va söta tjejer!! :)

    SvaraRadera
  4. Åh vad skoj :D Det var jag som tipsade om att ta henne till toa :D Visst är det underbart att slippa byta bajsblöja ;) Vi har bumbo toasits och den är kanon. Där sitter de små superbekvämt :) Jag pottar efter varje sovstund och när jag märker att nått e på G. Lycka till!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa du var det ju! Tack för din kommentar på det inlägget! Vi ska skaffa en bumbo sits åt Lo nu så ska vi nog allt få fart på pottandet! Från och med imorgon ska jag börja lägga henne på pottan som du gör, efter sovstund också och inte bara när jag tycker nått är på G! Tack så mycket!! :)

      Radera
  5. Alltså Lo har så gulliga ansiktsuttryck så ja döör :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa hon e nog så otroligt charmig me sina uttryck! :D

      Radera
  6. Vi försöker ju fortfarande få Hugo att göra båda sakerna på pottan och i somras hade vi ju bara små kaliser på honom, men han sprang åpå helt nöjd och brydd sig varken bu eller bä va som kom :P SUCK! Men nu har han haft lite hårdare mage och då visat mera tydligt när de varit dags ,å han e ju ändå 2år å 7 månader xD
    Prova pottan åt Angelica, men hon bara gallskrek den gången :S

    SvaraRadera
  7. Efter att vår fröken lärt sig sitta själv började jag ha henne på pottan. Helt regelbundet till och med, alltid efter maten satt jag henne på pottan :) Började vid 6 mån att ha henne på pottan och vid 8 mån kom den hemskt sällan kakka i blöjan utan hon gjorde alltid det på pottan :)
    Bara man själv lägger tid på att träna dem på pottan så blir det nog bra! :) Lycka till! :)

    SvaraRadera