lördag 20 december 2014

Sjukaste leksaken!



Alltså... Idag när jag och Robert gick i dendär leksaksaffären i Chydeniahuset i Kokkola, så såg jag denhär leksaken... Jag blev helt överdrivet irriterad och arg! Robert ba: Carro, du får lugn ner dig, man kan int bli irriterad av en leksak. MEN TYDLIGEN! Jag fattar inte varför folk ska uppfinna sånthär!? Babyn på bilden ser ju ut att vara i den åldern då den ska lära sig att ta sig fram och krypa och sådär.. Då behöver den väl inte ligga på nån j*vla snurrande platta!? Alltså nääää.. Aldrig att jag sku lägg Lo på dendär.

6 kommentarer:

  1. Hej! Alla barn är olika, mitt andra barn är/var jättesvag i nacken och hela kroppen. Så jag försökte med allt för att hjälpa träna henne, men hon vägra ändå att ligga på mage, fast jag hade köpt en dylik leksak, så de hjälpte ju int henne, men ;) . De e lätt att säga va man int sku göra när man har ett barn som utvecklas normalt. Mitt tredje barn som nu är ett halv år, behöver inte denna leksak, för han tycker om att vara på mage och drar sig framåt dit han vill. Tack annars för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello! Men sku ditt barn ha kunna vara på denhär plattan då om hen hade svag nacke? Då sku ju huvudet bara hängt där? Nej jag står nog fast vid att dethär är en ytterst konstig och onödig leksak. Har barnen svårigheter med svag nacke och sånt ska man nog fråga råd av fysioterapeuter och inte försöka få hjälp av sånahär konstiga grejer.. Tack! :)

      Radera
    2. Vi har nog gått hos fyssen 1-2 ggr/vecka sen hon var ett halv år... :)
      Som sagt man prövar med allt för att hjälpa sitt barn, och de var inte en sån här leksak utan en dylik, ingen platta att ligga på...

      Radera
  2. alltså seriöst?!!??! galnaste leksaken som jag sett på länge.. vad jag vet så behöver inte bebisen annat än ett golv och en leksak eller en slev eller något annat spännande att kolla på.. nej vettigare saker kan man verkligen sätta pengarna på.. sen tror jag ju int att de hämmar bebisen utveckling, men liksom VARFÖR skulle man behöva detta? bebisar som vantrivs på mage lär nog int gilla detta heller?!? Förstår att ni köpte hela lagret så att LO och möjliga kommande bebisar alla skall få en egen ;) hahahaa så kan dom snurra i kapp sen ;)

    SvaraRadera
  3. Min 5 månaders vill inte heller ligga på magen. Vi går hos en sjukgymnast. Hon sa att magträning är viktigt, men tycker man inte om det så är det svårt. Hon rek. oss att flyga flygplan med dottern framför en spegel. Alltså man håller henne under magen/bröstet framför en spegel så att hon lyfter huvudet och tittar in i spegeln. Då blir det som att ligga på mage på en matta. Jag har frågat upp om dessa sortens leksaker men avråddes att använde dem. Nu vet jag inte hur de säger i Finland, men här i Sverige sa sjukgymnasten så.. Vår dotter är väldigt stabil att bära. Men lägger man henne på en matta så ligger hon bara med huvudet i golvet i princip. Sjukgymnasten berättade också att barn idag kryper senare än förr. Förr la man ju barn på mage när de skulle sova osv, så de utvecklade den typen av styrka tidigare. Dock avråds ju detta idag av andra skäl (plötslig spädbarnsdöd) Men det visar ju ändå att man visst då kan påverka utvecklingen motoriskt i viss mån. Men tvinga ska man aldrig (vilket jag tycker man gör genom att lägga babyn på denna typ av leksak.) Och förr eller senare så kommer de ändå att krypa, gå, sitta, springa osv. Man får försöka öva, men göra det så att det blir roligt, kan ju tänkas vara roligt med dessa leksaker, men jag skulle nog inte lägga min dotter på en sådan. Blev en roman här nu under nattamningen! :-)

    SvaraRadera
  4. Tycker verkligen inte att man ska sälja sådana här "leksaker" i en vanlig butik! Har man ett barn som utvecklas senare eller är handikappat så ska man diskutera med fysioterapeut innan man använder dylika saker, kan göra mera skada än nytta.

    SvaraRadera