onsdag 26 mars 2014

Vecka 32 idag!

Barnet

Fostret väger cirka 1,8 kilo och är runt 44 cm långt. Hos förstföderskor kan barnet redan ha lagt sig med huvudet nedåt. För omföderskor kan det dröja ända fram till vecka 37 innan barnet lägger sig med huvudet nedåt. De sparkar du känt tidigare är nu mer som knuffar eftersom fostret börjar bli för stort för att röra sig fritt i fostervattnet.

Mamma

Magen tar mycket plats och dina lungor, din urinblåsa och magsäck har det trångt därinne. Det är inte ovanligt att man drabbas av trög mage eller förstoppning under senare delen av graviditeten. Orsakerna kan vara flera, bland annat hormonet progesteron som hämmar tarmrörelserna, att man inte kan röra sig lika mycket som vanligt eller att livmodern trycker på tarmarna. En annan bidragande orsak till trög mage är järntabletter som många tar under sin graviditet. Drick mycket, ät fibrer och rör på dig så mycket du orkar. 
Även under graviditeten kan man drabbas av vanliga åkommor som förkylning, feber och huvudvärk. Eftersom graviditeten innebär en något ökat belastning för kroppen kan man bli lite mer påverkad av exempelvis en förkylning. Då är det viktigt att vila, äta och dricka ordentligt och låta kroppen kurera sig.
Om du får kraftig huvudvärk som inte ger med sig, ögonflimmer, smärta i övre delen av magen samt svullnar upp mycket ska du kontakta din barnmorska eller förlossningen för kontroll av blodtrycket. En del kvinnor kan nämligen få havandeskapsförgiftning som kan ges dessa symtom.
Kroppen börjar förbereda sig för förlossning och du kan känna lättare förvärkar som mensvärk ungefär. Det kan också läcka mjölk ur brösten. Har du anmält dig till en förlossningskurs? Barnmorskan kan informera dig om var, när och hur.
Idag gick vi in i vecka 32! 
Jag mår så bra nu och det är så skönt! Sammandragningarna har även minskat vilket känns jättebra. Nu kommer dom bara ca varannan dag och om jag anstränger mig eller går längre (eller ja, det är väl nog ganska så korta, ca 500 meter) sträckor. Våren har kommit och vi sku int kuna vara lyckligare! Bebisen sparkar och buffar och det är så mysigt att känna henne hålla på där inne i magen.. Hon sover ju dock den mesta tiden. 
Vi fantiserar mycket kring hur de kommer att vara med en babys i familjen, och jag kan bara se allt med positiva ögon. (Det ända negativa jag hittills kommit på var att vi antagligen int kommer kunna vara med så värst länge på midsommarfesten iår :( Men det är ju sånt man får ta.) Är nog ännu lite mer nervös inför förlossningen men ser på samma gång väldigt mycke framemot den, tror det kommer gå bra, känns så :)
Mina cravings just nu är bara is. Jag tycker det är tungt att hålla på o vända mig i sängen, och jag vaknar väldigt tidigt på morgonen. Det är nog för att jag är såå trött på kvällarna.
Nu känns det som att vi snart är framme vid slutspurten, jag längtar så efter vår lilla tös :)
R fångade mig på bild häromdagen då jag låg och beundrade magen.

5 kommentarer:

  1. Det känns som att det går så snabbt! Snart är hon här! Lycka till med allt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jooo snart snart! Tack ska du ha :))

      Radera
  2. Ja nu är det bara slutspurten kvar! Spännande spännande! :D när du börjar vara så långt gången borde du dock inte ligga så mycket på rygg längre, efter h 30 är det bra att undvika ryggläge :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo de börjar bli spännande! Jaa ryggläge är ju int så bekvämt heller, ligger nog int så ofta :)

      Radera
    2. Jag låg på rygg nästan hela graviditeten, det är så olika för alla :)

      Radera