fredag 10 oktober 2014

Ok att ge napp åt sin nyfödda!


Satt just och kollade nyhetsmorgon sålänge jag matade Lo, nappen hade jag redo på soffan för att lägga i hennes mun när maten var slut. Så kommer det ett inslag om att socialstyrelsen (i Sveariket då) riktit just kommit ut med nya rekommendationer, nämligen att man ska ge napp åt spädbarn direkt. 

"Socialstyrelsen ändrar sina amningsråd. 
Från och med nu är det fritt fram för spädbarn att använda napp direkt."

Ni kan läsa mer om deras nya rekommendation HÄR.

Då vi var på bb så hade vi ju med nappar, och jag har aldrig varit sådär att "neeee int kan vi ge nå napp före hon är nån månad! Blaablaa". Jag tänkte nog att verkar det som om hon vill ha napp så då ger vi den. Jag trodd ju dock att barnmorskorna sku avråda oss från att ge den, av nån orsak. Men däremot var det ju dom som sa redan hennes första levnadsdag att jag borde ge nappen eftersom hennes sugbehov var så stort. Det märktes ju väldigt tydligt eftersom hon hade sin hand i munnen hela tiden och suttade på den, och på handen (båda händerna) hade hon ju redan sår från att ha suttat på dem i magen, så för att det sku få läka och bli bra så fick vi helt enkelt ge napp.. 

Jag tycker det är bra att dessa nya rekommendationer har kommit, för nu kan ju ingen döma en för att man ger napp redan från början. Även jag fick nog undrande frågor: "Ska man inte vänta med att ge nappen?" "Oj, får hon nappen redan?" Så fick jag ju böri dra ramsan då igen "Joooo hon hadd sutta på sina händer i magen blablablabla."



bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

9 kommentarer:

  1. Jag avråddes från att ge nappen direkt på bb av den enkla anledningen att suggreppet vid amningen kan bli fel, för de såg att bebisen hade lite svårt att suga på rätt sätt. Med mitt andra barn var det fritt fram att använda napp eftersom bebisen gapade stort dch sög fint 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, de står om du läst där i rekommendationen, att bara amningen funkar så e de ok, men om de e problem med amningen så ska man vänta med att ge :)

      Radera
  2. Min 4månaders kille vägrar å ta napp.. ha fösökt me flera olika men nej går ikke..! Sku va skönt å ge nappen som tröst åt honom ibland.. nej här ska de va tissi eller hela näven i munnen! / Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mina barn har också vägrat napp, och tuttflaska, ända upp till 11 månaders ålder. Vi gav såklart ingen napp då mera, men flaskan började fungera vid 11 mån. Innan det var det bara bröstet! :)

      Radera
    2. Jo, jag kan nog bara säga att jag är väldgt tacksam att hon tar nappen så bra som hon gör! Den har nog varit räddaren i nöden ett fleeertal gånger! :) Men om de inte vill ha napp så är det ju så, då har ni säkert hittat andra lösningar! :)

      Radera
  3. När tutten kom på tal när vår tjej bara var någon vecka gammal sa hon på vår rådgivning, att en ny forskning visar att tutten kan minska risken mot plötslig spädbarnsdöd. Tutten gör så att bebisarna int "glömmer" att andas, typ. :) // Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, precis så stod det som orsak till de nya rekommendationerna! :)

      Radera
  4. Dethär med tutt är nog en åsiktsdelare det, som med allt annat när det gäller barn... Vår pojke har från första början vägra tutt o tuttflaska. Vi ha prova många gånger under hans hittills 7 levnadsmånader, men han blir bara ännu skrikigare, spottar ut tutten eller får kväljningar och spyr. Vet inte hur många gånger jag fått höra "Jaa han sku nog behöv få tutten nu" eller "voi, låter int mamma dig ha tutt, stackarn", och så får man bara bita ihop och vänligt förklara att vi har provat men vår envisa gosse vill inte ha tutt och det går ju inte att tvinga honom. Men jag antar att det är bra bara i slutändan, för nu behöver vi ju inte bråka då tutten ska bort! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju så olika.. Synd att folk ska komma med pekpinnar och åsikter då de inte vet hela storyn bakom en situation!! (Samma med amning och allt sådant också.. ) Haha jo! Det är ju faktiskt bra ;) Säkert har ni hittat nått annat som gett honom trygghet istället för nappen :)

      Radera