lördag 11 oktober 2014

10 funderingar i mitt liv just nu


1. "Fan jag sku verkligen inte orka vika tvätten + att R just kom med en till tvättkorg som ska hängas, dvs blöt tvätt i en korg = jag måste vika tvätten som är torr för att få upp den nya blöta tvätten.. Shit va vi har det råddigt här just nu, bläää." SVAR till min tanke av mig själv: Carro, det är int sådär jobbigt att vika tvätt + att du var ju duktig idag på dagen då du faktiskt började vika den, men, då var den ju ännu lite blöt så du tänkt den får hänga och torka en stund till. Lika lätt som det var att börja vika idag kommer det vara imoron! Och städa hinner du nog också göra imoron, och du, det är faktiskt int sådär råddigt som du påstår!!! - Ok, tack Carro du har rätt. 

2. "Kan det verkligen vara bra att jag lag pikupiku lite smör i Lo's smakportioner? Nu har jag ju lagat en hel iskubsplatta med potatis+morot+smörklick.. Måst jag slänga det? Vad var det riktti för salthalt i smöret, ovan som man är så tänkte jag ju inte ens på det.. FAN! Får väl slänga det ändå. men det var roligt att laga babymat tyckt jag.. SVAR: Ohälsosamt med smör? Neeehh rdg tanten sa det var ok. Däremot detta med smörets salthalt... Hmm nå det var nu så lite, i nästa portioner får jag köpa riktit smör UTAN salt!

3. "Var ska vi fira jul?!? FAN att detdär huset vi ville ha blev sålt så snabbt. Det kändes så RÄTT och roligt. Men nu är den drömmen ett minne blott! Söker vidare. Det är lite stressande. SVAR: Ni kommer hitta rätt snart! Ni har många bra alternativ redan.

4. "Det var så hemskt när Lo fastnade i spjälsängen idag igen, hon blev så rädd och orolig. Som tur var tog jag upp henne nästan direkt och fick trösta henne snabbt. Älskar att jag kan trösta henne och att hon är så trygg med mig. Det är bekräftelsen på att man gör något rätt. Min lilla tjej." SVAR: Lilli älskar sin maaaammmaa meeest i världen! + bra att mamma var så smart att hon lag spjälskyddet från fotändan till sidan nu så hon inte kan fastna mera. *Varför kom inte jag på det själv*

5. "Känns suuuugand att jag inte hann gå VIP onramp kursen, sku SÅ ha velat vara med från början. Men det sku aldrig ha gått eftersom den höll på i 4,5 h och både jag och Robert sku ju gadd varit borta då.. Nu ska jag gå den som börjar 15:e men alltså hur ska det gå med Lilli? Ok dehär "vanliga" kurserna är bara 1,5 h x 6 tillfällen men då både jag och Robert då är borta (eftersom han drar kursen) så måst vi ju ha henne och skötas! Vill helst inte ha henne att skötas för att vi ska träna... Känns som så... Onödigt? Eller va jag nu ska säga.. SVAR: CARRO!! De är för fan ok att hon är och skötas lite, hon trivs så bra med sin mommo o fammo så de går nog bra + att ingen av tillfällena är riktit sent, så du hinner nog natta henne varje gång. Och ps. du kommer vara med i den första officeilla onramp kursen du äääär med från början.

6. JAG VILL INTE HYRA NÅTT SKIT!! Jag vill bo nånstans var jag får ändra hur jag vill!!! Buhuuu. SVAR: Skärp dig. Man får inte alltid allt man vill här i livet. I sinom tid Carro, i sinom tid. 

7. "Hehe pinsamt det var vid rådgivningen iförrgår då rdg-tanten i slutet frågade av mig hur det är annars då och hur jag nu trivs i min mammaroll, och jag svarade: "Jodå, det är nog riktit bra, Robert är borta ganska mycket nu så det är lite sådär tufft, och så ska vi flytta så jag är lite stressad.. Men jag är så glad att jag har en så otroligt snäll och nöjd bebis som jag kommer så bra överrens med. Känns verkligen som att jag och Lo känner varandra och vet var vi har varandra. Jaa känns riktit bra att det var just hon som jag kämpade för i alla månader." Så sa rdg-tanten åt praktikanten som hade haft hand om besöket : "Jaa de ska du veta, Carola har verkligen kämpat! Hennes graviditet var en av de jobbigare jag fått följa." Då börja jag typ gråta :D Lol. Bra där! 

8. "Modern Family woohoo! What, hur mycket har jag missat? Har dom där två fått ett barn? Han är ju typ 60 och hon 30???" SVAR: CARRO! För det första, bli int sådär uppspelt över en serie, det är en serie. För det andra! So what om han är 60? Ok nä, dedär funkar int. Jag tycker det är lite ledsamt då en 60 åring får baby, då är han ju typ 80 när barnet är 20.... Int får dom ju va me varandra nåläng!?!? Och en annan sak som jag kom att tänka på här nudå!! Såndär gubbar som har typ 5 fruar!? WTF? Och på det då har det kommit 35 barn? HUR ska pappan kunna ge lika mycket kärlek och omtanke åt alla barnen!? Nej det tycker jag är jätte dåligt och hemskt. Läst nånstans att en gubb i .. nå sjukt land där de är tillåtet, hade 85 barn UNDER SAMMA TAK med flera olika kvinnor! Hur kan man ens som kvinna vila va ihop med nån sån.. Som har typ 8 andra fruar.... Bläääää.

9. Ja sku verkligen behöva nya kläder. Helt seriöst. Min garderob har inte blivit uppdaterad på två år. Och det som jag senast kallar uppdatering då, var väl att jag köpt ett 3-pack nya trosor, och 5 par strumpo, en långärmad och en topp... heheh. Tur att jag har blivit smalare nu så jag kunde gå i min garderob och hitta inte 2 utan hela 3 par jeans som jag använde i GYMNASIET!!! Omg. Det är liksom 4-5 år sen. Det trodde jag fan inte när jag var höggravid! Mina ben har faktiskt blivit mycket smalare NU än FÖRE jag var gravid! NICE! Har alltid tyckt jag haft så tjocka ben..... SVAR: Kanske om du int sku köp så mycket kläder åt Lo, så sku du ha råd att unna dig en tröja eller två nångång... SANT.

10. Det är så sjukt att jag är mamma. Jag vet ju bara hur mycket min egen mamma betyder för mig, hon är ju den jag litar på till 100% den som jag anförtror mig åt, tycker om mest i världen.. ALLT! Och nu har jag en liten dotter som jag hoppas ska känna det samma för mig.. Vilket ansvar! Ibland då jag tänker på alla saker jag ska lära henne, tala om, göra tillsammans med henne får jag lite panik känsla, hur ska jag (vi då såklart) kunna uppfostra henne på bästa sätt?! *För övermäktig uppgift* SVAR: Så tänker nog alla föräldrar nån gång, och innerst inne så vet du nog att det kommer gå bra bara hon får en massa kärlek och trygghet <3

Hörrni, där var några tankar jag seriöst har i mitt huvud just nu. Kan ni inte skriva av er lite? Vad funderar NI på just nu? Vad händer i era liv? Ge mig en liten liten inblick, det sku vara jättemysigt. Anonym eller inte, skriv bara en rad eller två <3


bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

26 kommentarer:

  1. Roligt med ärliga tankar :) själv tänker jag hur det har gått till, att jag på min lediga veckoslut sitter hemma, lagar sudokun och läser bloggar, vad är det som hänt :D
    Och julen, den är ju snart här? Oj va härligt att få börja laga allt det innebär. Kanske man sku få chans att fara en dag i huvudtsadsregionen innanför julen, och se alla härliga julpynt och fönster och stockas julavdelning, det är så fint! Man får ju drömma :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa snart är julen här :O Känns ju som om det just var dendär varma sommaren, och nu får man börja tänka på julpynt och julklappar.. Jag skulle vilja till Skansens julmarknad iår, men som du skriver; man får ju drömma ;) Ha en fin helg kära du!

      Radera
  2. Sku just stäng ner datorn men tänkt "måst koll om carro sku ha råka skriv nå sen jag för 30 minuter sen senast kolla" (som så många gånger förr ;)) och jaa! De hadd du =) Jag har haft "fredagsmys" med lilla familjen ikväll, en 4 åring och en 1 äring + gubben. Alla sover och jag sitter och slösurfar. Imoron ska vi till Vasa på 60 års kalas och orken till det är på noll! Men ibland får man ju offra sig och "ta en för laget". Djupare funderingar är bland annat att jag skulle behöva nya vinterskor, men har inte riktit det högst upp på priolistan så får väl gå med de gamla ett år till =) Ha en fin helg, tack för en bra blogg! (Som jag kollar allt för ofta *beroende* =D)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe bra då att jag hade uppdaterat! :) Kul med kalas tycker jag, då får man ju tårta och får vara lite social :) Hoppas kalaset blev lyckat! TACK så jätte mycket! Ha en fin lördag! :)

      Radera
  3. Hälsningar från Stockholm11 oktober 2014 kl. 01:30

    Emigrerad österbottning som numera bor i Stockholm och undrar om nu detta vekligen var rätt beslut. Längtar ofta hem till Finland och österbotten men vet att mina arbets möjligheter inte är lika bra där som här. Kärleken flyttar snart tillbaka till Finland, borde jag flytta med eller stanna här... Det funderar jag på en kväll som denna. Ska lägga på ett avsnitt HIMYM nu så jag får styra in tankarna på annat en stunf. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojoj! Stora beslut på gång, hoppas det blir bra vad du än väljer :)

      Radera
  4. I nästa portion babymat du kokar ihop så sätt olja istället för smör /Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Hanna det ska jag göra!

      Radera
  5. Vilket intressant inlägg :) sjääv är det bara tenter jag tänker på...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Been there done that! Lycka till i tenterna! :)

      Radera
  6. Var det huset på Bennäsvägen som ni var intresserade av?

    SvaraRadera
  7. Vad som snurrar i mitt huvud förutom det där vanliga att alla skall hållas friska och glada är nog främst HUR, NÄR och PÅ VILKET VIS vi skall börja renovera vårt hus. Vi borde renovera vårt badrum men vi får inte riktigt till en lösning som känns 100% bra. Sen surrar tankar kring när jag skall börja studera igen, ibland känns det som att jag borde börja så snabbt som möjligt, men samtidigt är det ju nu som Adam och Saga är små.. Ja och så JULEN då såklart, med blandade känslor. Älskar det mesta med julen, men att bestämma hur den skall firas blir lite jobbigt.. Ja här va nu några av tankarna såhär en lördag morgon, ids int tråka ut dej med flere ;)

    Och lite vanligt smör i Lo´s mat är ingen fara! Jag hade också missat att man måste vara noga med kycklingen eftersom den ofta ligger i saltlag tydligen, gladeligen serverade jag sån kyckling till Adam, och bra mår han ännu ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Meeen va kul med renovering!! Jag vill också renovera! Att få laga det precis som man vill, ååh! Tur att du är så ung så du ännu har mååånga år på dig att studera :) Har samma problem med julen här! Hur VAR ska den firas? Man vill ju vara på så många ställen men dygnets timmar är ju alltid lika få :( Förra året kom vi iväg först 11.... Vi som sku vara iväg vid 9.. Får se om det lyckas bättre iår!

      Hehe, skönt att höra! Ha en fin helg Malin!

      Radera
  8. Jag tänker äntligen ledigt två dagar. De behöver jag efter att ha jobbat 6 dagar och ledig en och jobbat 5 dagar igen. Ja tkr ja hinner int me nå annat varken före eller efter jobbet nu just. Ja sku behöv träns fö ja tkr de e så kul och jag mår bra av de.. Å ja ha blivi så tjock. Tänk då de sku gå ti ha jämt en dag åtminstone i veckan man sku va helt ledig å int ha inplanera nå å bara ta dagen som den kommer. Nu dehär lediga dagana har ja ju föståss nå klippas. Vissa frågar om ja kan kom å klipp dem sånhär som man bara e lite bekant me å ja ba nå ja jobbar ju fulltid å sen klipper ja alla de närmaste då ja har tid så ja vill int riktit hind me nå andra nu. Å di bara nå de e ju så pikku juttu de går ju så snabbt de ju bara typ en timme. Men vitto har ja bara ledigt nån timme efter jobb så gör de no myki om ja på de 3 h måst å klipp nån 1h. Sku måst böri kör som blondinbella 8h sömn 8 jobb 8 fritid. Ååå tiden går så snabbt ja nu e de oktober redan ja hann knappt njuta av september före de va över. Snart e de november å vi fyller, wohooo! Å sen e de jul, omg. Hu ska js hinn me allt ja behöver nå l-å-n-g ledigt nu. undrar va ja ska blogg om idag? Hmm.
    Å ja e jätte glad att ha dej som vän, Carro du e så härlig å snäll å vi skrattar myki! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det drömmer jag också om, en dag i veckan där man inte har ett skit planerat, får bara ta dagen som den kommer och få va med sin familj utan nån stress om saker som ska göras! Du måst börja prioritera vem du ställer upp och klipper, det är ju helt ok att säga nej ibland också, och tänka på att få lite tid för sig själv också.. Bloggen ska du int ta nån press över! Knäpp en bild av köke/vardasrumme/hallen/trappan så blir de skitbra, så fint som ni har det! :) Du har verkligen lyckats göra ert hem fint! <3 Jag är glad att ha dig som vän också! Hörs snart :)

      Radera
  9. Ett litet tips om att vika kläderna.. vik dom genast ni tar ner dom från torkstrecket. Då ede ju klart gjort. :) ist för att sätt dom i en korg som man länge går o sneglar på o har små ågest över. Annars så tkr ja du e duktig som orkar ha gubben sådär länge/mkt borta... ja e såååå lejd när min man e i vasa fyra dagar (över nätterna också) i jobbet. Då vill man verkligen lägg honom o sköta när han kmr hem för att få tömma huvudet lite. De blir nog tröttsamt när man ska ha honom helt själv flera dygn i streck... Annars så e väl läget bra. Skönt me helg o att de bara e lördag ännu idag :) fin fortsättning på helgen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo det gör jag nog alltid. Tycker det är mycket lättare och förstår inte alls varför man sku lägga dom i nån korg mellan att man tar ner dem och viker dem, nej lättast att vika direkt från strecket! :) Joo det är lite tufft emellanåt, men men, han gör det han måste göra nu så blir det nog bättre snart :) Håller med om att det är lite tungt att ha babyn själv flera dagar i streck, sku va skönt att ens för 30 minuter kunna fokusera på nått annat... Skönt att höra att allt är bra med dig, ha en fin lördagkväll Mia!

      Radera
  10. Jag ha just berättat åt vänner och familj att jag är gravid, eller inte just men 3-4 veckor sen. Själv är jag så glad och lycklig över det, längtar otrolit efter babyn, min man också. känner nu redan att vänner tar avstånd och inte hör av sig längre.. det känns inte alls kul, int vill jag ju måst välja bort vänner bara för att jag får barn.. du verkar ju ännu umgås med väldit många vänner (vissta int man kan ha sådär många "nära" vänner) hur gör du för att hålla kvar dom? hålla kontakten? jag försöker ringa de gamla vännerna men ofta har de annat.. hur var det för dig när du var gravid? kändes de nångång som om dina vänner tog avstånd, hur är de isf idag..?

    sånt tänker jag på denna lördag.. :) ha en fin dag tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörru, ska ta och svara på din kommentar i ett inlägg :) Sköt om dig!

      Radera
  11. Det som snurrar i mitt huvud och som jag är lite småstressad över är att jag borde hinna storstäda,fundera på lite julklappar och ställa till allt som skall tillställas innan vår bebis kommer. Konstit att börja fundera på julstädning o julklappar nu men ja har bf i början på december så ja sku absolut int vila stress me nå städning o sånt efteråt,de sku va så skönt att ha det undan då.
    O min envisa foglossning hjälper inte riktit till heller :/ :)

    Nå kanske ja har sucka färdi för idag ;) ha en bra dag! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh va härligt att ni hinner få er lilla till jul! :) När ni väl fått den lilla så spelar nog inte julklappar och städning så stor roll, då är det nog bebisbubblan som gäller för hela slanten! Stort lycka till och ha en härlig första jul med ert lilla barn! :) Foglossning suger!! Men du har inte mycket kvar nu så du klarar nog det :) Ha en bra dag du med! :)

      Radera
  12. Tänker på hur lycklig man e med sin lilla familj o alla mår bra o e friska! :) städning o sånt får ta paus idag. Myser med en filt i de ruskiga vädret. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va härligt <3 Ha en superfin helg du med!

      Radera
  13. Dedär me smör i maten som råkade vara salt tror ja int e hela världen, en gång är ingen gång :) här körd vi nog me mest olja men sen också i bland osaltat smör, just ifall de sku hinna smälta ner i maten ;)
    Ångest kring jul här oxå!!

    SvaraRadera
  14. http://www.riska.fi/radhus/rigranden2a.htm , här har ni ;) Säkert för långt borta från stan för er men.. =)
    Vi har det på listan, att få sålt lägenheten så vi strax kan köpa ett hus som mannens farföräldrar har till salu, (dom håller det åt oss.) :D

    SvaraRadera