fredag 24 oktober 2014

Påträngande

"Fan jag får ju helt julfeelis, int vill jag ju ha det. 
Det har börja snöa här nu också, 
därav den påträngande feelisen."

Jaaa vare sig jag ville det eller inte så fick jag julfeelis imorse. Det eftersom jag kände mig tvungen att vara uppspelt och glad över snön för Lo's skull, det ledde till att vi sjöng "Jag ser det snöar" och "Hej mitt vinterland" några gånger. Då smög den sig på dendär lilla känslan som säger att man ska ha glögg i ena handen och en pepparkaksdeg i andra. Jag skickade orden överst till Janina. För vi diskuterade det jävliga vädret. Hon sku ju komma hit idag, men som det ser ut nu så blir det ändrade planer eftersom dom, som vi, inte ännu lagt vinterringar på bilen. Inte så bara att komma körande från Vasa i dethär vädret med sommarmundering under bilen. Så, får se hur det blir!

Hursomhelst, för att lite motarbeta julen inom mig (har ju lagt som gräns åt mig själv att jag inte får börja med nått som har med julen att göra före lillajul + att vi ska ju ändå flytta så ingen vits att försöka sig på nått här ändå) så lag jag på Lo lite sådär påskinspirerade kläder. Påsk och jul är ju nog varandras motsatser  så jag tänkte att well, det är ju en början iaf!


Varm och skön dräkt! Suger verkligen att vi inte "kan" fara ut och skutta idag. Ok visst kan vi ("det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder jada jada jada") men vi vill inte. Ingen vill väl frivilligt fara ut och "njuta av vädret" idag? Nå, inte vi iallafall. Såå nu sover Lo i sängen (yes!) och jag ska försöka mig på att städa lite här hemma, ifall Janina och Milou kommer så sku de ju måst se lite... städat ut.

De senaste dagarna har jag packat ganska mycket, så vårt hem är för tillfället ganska avskalat. Jag har packat bort en del tavlor, foton som vi haft upp och ja, såntdär smått i inredningsväg. Igår städade jag också ur alla garderober i sovrummet. Fick ihop stor påse med kläder som jag ska skänka till de behövande, och en stor som jag ska slänga bort. Sen har jag en stor påse med mammakläder också, men de tror jag jag ska spara tills nån av systrarna, eller jag själv behöver dem i framtiden... Hemska tanke! 

Så jo, packningen är på G så att säga. Tycker ändå att det går helt bra att börja packa ihop. Vi har inte så mycket grejer ändå. Jag har sålt lite saker den senaste tiden också, fått ihop 60 euro bara sådär av att sälja skit vi inte har nån som helst nytta av! FB loppisarna FTW!

bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

12 kommentarer:

  1. Vi ha vari ute och njutit :D A e feberfri och va så nöjd ute idag! De smälter ju bort så måst ju passa på ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Neee brrrr :S Räcker gott och väl att spring ut me roskis för oss :D

      Radera
  2. Hej! Råkade hamna på din blogg när jag googlade på hyperemesis och undrar bara hur länge det dröjde innan det gick över för dig? Har själv fått diagnosen och just nu känns det ganska hopplöst. Har fått utskrivet allt läkarna kan erbjuda (bor i Sverige) men inget hjälper. Gjorde du nåt speciellt som underlättade illamåendet?

    Och fin blogg förresten! Här ska jag kika in igen :)

    /Katrin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan på dig Katrin och va roligt att du hittade hit! Tråkigt att du hittade hit pga att du mår dåligt, men ändå. Jag lider verkligen med dig, ingen som inte upplevt det vet vilket helvete det är att ha hyperemesis. Folk (som du kanske märkt) försöker ge dig goda råd som "ha en skorpa bredvid sängen och ät den före du stiger upp så blir det bättre" "drick mycket så kanske det går om" "Fa ut och motionera, det mår kroppen bra av!" Visst visst, du kan ju alltid lyssna på vad folk har att säga, det gjorde jag en tid, men tillslut sket jag fullständigt i alla som förökt komma med tips, JAG TESTADE ALLT men INGET hjälpte. Jag gick tillochmed så långt att jag prövade på att typ dricka nån cocktail av ingefära, salt, citron, typ sill eller vafan det nu var, bara för att vara säker på att jag hade testat allt... Jag lag om kosten totalt, lämnade bort socker helt, lämnade bort mjölk osv men nej, det hjälper inte. Jag kunde inte äta egentligen nånting, så det ända jag åt under ungefär 3 månader där i mitten var kvarg med fruktbitar i, dels för att det var svalkande och dels för att det var lätt att spy upp... Havregryn åt jag också, + blåbärssoppa men det var förjävligt att spy upp så jag slutade med det... OK nu sku jag kunna skriva hur långt om detta som helst, men jag har lite brått, så vi gör så, att jag skriver ett inlägg om detta när jag kommit hem, så svarar jag på din kommentar då! Jag tänker på dig, hyperemesis är en jävla sjukdom!!! (Det värsta är när folk bara "det är ingen sjukdom, du är gravid, lite får man tåla" Såna ville jag bara skjuta. Stå ut! Titta in senare ikväll så ska jag förhoppningsvis ha fått upp inlägget då! Kram!

      Radera
  3. Hej, hur gammal var tösen när du började ha henne ut och sova i vagnen? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte ännu börjat eftersom vi bor i höghus :( SUGER

      Radera
  4. Hej Katrin!
    Jag kan berätta för dej att det spelar mycket stor roll vad man äter. Och dit räknas int bara godis, kex osv. Utan allt skräpmat, socker osv. Och det kan hända det tar en tid innan man märker nån skillnad. Flera veckor ibland. Många tror int alls att detta stämmer men mitt sunt bundförnuft säger att hur sku de inte spela nån roll. Och om du inte märker nån skillnad med det så kan man också utesluta mjölkprodukter och även gluten, åtminstone vetemjöl. Jag själv mådde riktigt bra under min graviditet, tror själv det berodde mkt på vad jag stoppade i mig. Visst "fuskade" jag ibland med 'min diet' men oftast var jag sträng med mig själv. Som jag skrev så är det mååånga som int alls tror det har nån inverkan, mendu kan ju alltid pröva. Dethär skriver jag bara för att hjälpa dej, och kanske andra. Hoppas det blir åtminstone lite bättre. Lycka till med hela din graviditet! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm men nä, int då det kommer till hyperemesis. Jag prövade alla s.k. dieter - lämnade bort socker, mjöl, mjölk, åt INGET... Inget hjälpte. Sååå mmmm ne man sku kanske tro att det spelar roll men åtminstone för mig så gjorde det noll skillnad på vad jag åt. Och när man mår så skit som man gör när man har hyperemesis så finns inte tanken på att äta skräpmat med en massa fett och annat skit i sig, inte för mig iaf. Man vill nog mest ha "fräsch mat" såsom yoghurt, kvarg, sallad osv.. Inget fett eller stekt.. och absolut inte kött.. Talar utifrån egen erfarenhet. Men som jag skrev ovam ska skriva ett inlägg om detta ikväll, där kan vi diskutera vidare.

      Radera
    2. Alltså nää, att det skulle spela "stor roll" håller jag inte med om. Kanske för de som har ett vanligt gravidillamående, men har man extremt (hyperemesis) så hjälper det inte att ändra på kosten. Mår man riktigt bra tvivlar jag på att det beror på kosten, då har man nog bara tur. Håller med om det Carro skrev, att man inte ens vill äta skräpmat och annat onyttigt, det enda som gick ner för mig var också frukt, naturell yoghurt, sallad, o.s.v. Man tycker ju det borde vara en bra kost för att minska illamående men nää, det gjorde det inte. Jag har varit gravid tre gånger och första gången var jag minst illamående. Då hade jag bara ett normalt illamående som pågick från vecka 7-12. Andra graviditeten mådde jag illa från vecka 6-18 och nu tredje från vecka 6-39 (illamåendet tog slut tre dagar EFTER förlossningen). Jag har alltid hållit mig till likadan kost (även om jag provat ändra den när jag mått illa) så att illamåendet då skulle berott på fel kost tror jag inte eftersom det har varierat så mellan mina graviditeter. Hormoner är nog boven i dramat, och de kan man ju inte ändra på.

      När det känns som att man inte klarar av annat än att ligga ner på ett kallt golv och bara låta spyorna rinna ut ur en och ha nån annan som torkar upp, då är nog det sista man vill tänka på att ändra på kosten ;)

      Radera
    3. Jag kan nog lugnt säga att jag inte på nåt sätt har fuskat med skräpmat, godis, kakor osv för det finns inte en chans på miljonen att jag skulle kunna äta det. Socker, fett, mjölkprodukter.. allt sånt har trillat bort. Länge levde jag på rostat bröd (utan nåt på) och små klunkar vatten. Ingen vinnande kombination så det slutade med att jag fick åka in på sjukhuset och få dropp. Det här är min första graviditet så jag har inget att jämföra med men HG verkar vara långt ifrån normalt graviditetsillamående. Det är verkligen, utan tvekan, det värsta jag varit med om. Trösten är att jag vet att det kommer gå över förr eller senare och att det kommer resultera i nåt helt fantastiskt :) /Katrin

      Radera
  5. Mmm men när man mår sådär förjävligt (ja har åxå gjort de själv) så kan man ju int äta..int iaf jag så lite svårt att laga om kosten då..för mig hjälpte inget provade lika som carro me allt..de ända som ja sen upplevd som hjälpt va akupunktur..men de höll i sig 2 dagar..men 2 dagar va myki för att man orka ha upp ögonen då iaf :) så de rekommenderar jag att prova iaf :) ja lider verkligen me alla som mår sådär dåligt! De fan int kul på nå sätt. Ända man vila va att dö ungefär! Hemskt men sant! Kämpa kämpa tror tyvärr att de bara att vänt ut de.. kom ihåg att åk in till sjukhus för dropp ifall du inte får i dig nån mat eller vätska..jag va flera gånger å de höll mig vid liv iaf :)

    SvaraRadera
  6. Hej! Kommer ej att hinna på Bloggträffen imorgon! En annan gång :)

    SvaraRadera