måndag 5 januari 2015

Svar på kommentar: Kakka på pottan


Åh, du är inte bara rolig utan skriver såå bra. Jag blev inspirerad att försöka pottträna vår lilla kille på 8 månader efter att ha läst ditt inlägg om när ni började med Lo. Vår pojke blev så röd om rumpan hela tiden och vi smörjde och luftade men det hjälpte bara tillfälligt. Nå, så då har vi sedan nyårsdagen satt honom på pottan efter frukost och efter varje sovtur som du skrev att ni gör - och ja, det verkar som han börjar fatta galoppen och har i två dagar bara bajsat i pottan (han kunde börja ta i under frukosten annars men han verkar liksom vänta på att vi ska sätta honom på pottan inbillar jag mig :)). Men det bästa är att rumpan är mindre röd!!! Dessutom slipper vi bajsluktande blöjor :). Win win! 
Förresten, vilka reaktioner har du fått från andra när du berättar att Lo redan kan gå på pottan? Jag har väl fått en och annan konstig blick och ett par menar att det är onödigt tidigt att börja greja med det nu ( ja, om det inte hade varit för den röda rumpan lägger de till??). Annars mest positivt. Många verkar tycka att det är en bra idé. 
Tack för att du delar med dig om sånt och skriver om hur det går också, för då vill man fortsätta liksom. Och jag välkomnar också ett inlägg om potträning och fler tips och råd, tankar och funderingar.  
Älskar din blogg! Så glad att jag har hittat hit.

Hej på dig Sarah!
Tack, va roligt att du gillar bloggen! :) Vad kul att du har blivit inspirerad att testa att ha er lillkille på pottan, visst är det underlättande och spännande?! 

Lite tankar och funderingar då: Nu har vi haft Lo på pottan i ca en månad sku jag säga, lite mer kanske, håller inte riktigt koll. Det tog ungefär 3 dagar för oss innan hon i stort sätt helt gick över till pottan (nu talar vi alltså om Nr 2 då). Jag blev så glad och överraskad över hur lätt det faktiskt var att vänja henne. Inget skrik eller gnäll från hennes sida, och endast nöjda och glada miner från vår sida, vi slipper ju byta bajsblöjor liksom! 

Det var ju här när jag skrev på bloggen om att Lo har problem med hård mage, som Ida skrev åt mig att vi borde testa att lägga Lo på pottan eftersom det kan underlätta för henne då att få ut det hårda. Jag tänkte direkt att det är ju väldigt logiskt! hur kul skulle det vara för en själv att t.ex. ligga och skita? Inte så kul, men eftersom babysar inte vet om nått annat så har dom säkert inget problem med det. Nå sagt och gjort, på kvällen for jag till citymarket och där tog jag den billigaste, enklaste pottan och sen for jag entusiastiskt hem igen. Loooooo se vad mamma har åt dig!!! WOhoooOo * Happy dance*

Lo fick nu känna på pottan lite och sen var det dags att testa. Jag tog på mig ett intressant halsband och laddade upp med en badanka. Tog bort hennes blöja och byxor och satt ner henne på pottan. Jag höll i henne försiktigt så hon satt stadigt. Lo var nu intresserad av mitt halsband och satt nu där som ingenting. Den första gången kom det inget, utan det var väl mer en testkörning av pottan. Nå, så på morgonen därpå - WOhooo happymoment! Jag lag Lo på pottan och hon inspekterade badankan medan jag sa saker som: Nu sitter Lo på pottan.. Oj va duktig! Nu får Lo kakka. Osv osv. Nå efter en stund kopplade hon på sitt "jag ska kakka" face och tog i för bränkära livet! "Ooooj Loooo va duktig!! Lo kakka på pottan!! Jaaaaaa!!" Lo ba Yeah! Nä men hon sken ju upp då när hon fick en massa beröm (eller var det kanske för att jag såg lite underlig ut, nåväl.) 

Jag tror absolut att Lo har insett "fördelarna" med att kakka på pottan istället för i blöjan, för de gånger hon nu då har kakkat i blöjan efter att vi började ha henne på pottan så har hon sagt till direkt att DETHÄR ÄR INTE KUL! Alltså, nattetid har hon börjat gråta och varit orolig, tills jag upptäckt att det kommit i blöjan, och jag byter blöjan. Då blir hon nöjd igen och kan lugnt sova vidare. 


Well, lite praktiskt tips som funkat för oss åt er som funderar 
på att börja ha er baby att kakka på pottan:

- Underlättar ju enormt om babyn kan sitta, skulle nog säga att 
du inte ska lägga din baby på pottan om hen inte kan sitta nåsånär själv.
- VAR UPPMÄRKSAM! Kolla efter signaler, ser det ut som att babyn ska börja kakka? Ta då babyn snabbt till pottan, klä lugnt av babyn blöjan och byxorna medans du glatt säger: Ååååh va kul det ska bli att få kakka på pottan! Eller nått annat glatt och uppmuntrande. 
- Sitt själv bekvämt framför babyn på golvet och om det behövs kan du lätt hålla i babyn. Babyns händer skulle jag dock säga att ska vara "fria" så hen kan leka med något eller peta dig i näsan
- Ha inte hela släkten i wc:n
- Ha nått intressant med er, som jag skrev har jag tagit något intressant halsband på mig och sen också en badanka. (Lo brukar också hitta roliga saker runt omkring sig som hon gärna tar en närmare titt på under tuppbesöket hehe)
- Tvinga inte ner babyn på pottan igen om hen skriker och böjer sig och vill upp. 
Ta istället en paus. Lyft upp babyn, dansa och sjung lite och försök sen pånytt. 
Vill inte babyn alls, då hoppas ni på bättre tur om en stund istället. 
- Ge beröm! MYCKET beröm! Åååååh va du är duktig som sitter på pottan! 
Oj va roligt det är! Och om det kommer nått: Go Crazy; du har just vunnit 20 miljoner, så ska du reagera. Förhoppningsvis blir babyn inte rädd, utan känner istället sig stolt och sedd. ;) Och även fast det inte kommer nått; ge minst lika mycket beröm ändå! 
- Ha tålamod!! Försök igen och igen, men kom ihåg att inte tvinga babyn, ta då en paus, men ge inte upp för det, det går ju att testa pånytt sen: För varje gång ni testar så blir ju babyn vanare och vanare
- Gör pottstunden till en rolig, nära (pussar och kramar!) och fin stund för er båda!
- När vi är hemifrån och inte har en potta till förfogande så har jag decificeringslappar i skötväskan och torkar av toalettsitsen där vi befinner oss, så for Lo kakka på wcn. Det fungerar också riktit bra! Men se till att hålla i babyn ordentligt ;)

Jag tror absolut att det är enklare att vänja en 8 månaders baby med pottan än en 2 åring. En 8 månaders har ju ändå inte sååå stor egen vilja, medans en 2 åring har lite större. Så att vi börjat så tidigt med Lo ser jag endast positiva saker med. Sen när det är dags att potträna henne torr så är hon ju redan van med pottan och vet vad som gäller. (Hon kissar på pottan i stort sätt varje gång vi lägger ner henne nu men hon kissar såklart även i blöjan.) Lo trivs ju bra på pottan. gör sina behov och har fått det mycket lättare nu när hon har hård mage. 


Reaktionerna på att vi har Lo på pottan har nog i stort sätt endast varit positiva. Alla tycker hon är superduktig och vissa tycker det är roligt och tufft. De flesta är riktit imponerade av Lo när hon redan lärt sig att kakka på pottan! En gång sa dock en person typ såhäe: Låt barn vara barn, varför stressa med att lära dem gå på pottan redan? Nå såhär svara jag på det: Om en barn skiter i en potta eller har skit i blöjan är INTE vad som avgör om barnet är ett barn eller inte. Vad skulle det annars vara? En vuxen? Vi har inte stressat Lo en enda gång. Alla gånger hon är på pottan är vi glada, lugna, positiva och uppmuntrande mot henne. Hon har aldrig känt nån stress när hon suttit på pottan utan har hittills alltid varit glad och nöjd. Nån gång har hon velat stiga upp och då har vi låtit henne göra det. 
Nu hoppas jag att det inte är någon som tog illa vid sig, blev provocerad eller annat, av detta inlägg. Jag skriver endast vad som fungerat för oss. Kan nog förstå att alla barn inte trivs lika bra på pottan som Lo råkar göra. Men iaf, det är ju värt ett försök att testa! Det är skönt både för oss och Lo, vi behöver inte byta och torka en massa bajsblöjor och Lo slipper ha bajs smetat över hela rumpan tills vi upptäcker det. Min rdg tant sa att förr i tiden så var det vanligare att babysar började kakka på pottan redan vid denna ålder som Lo har, eftersom det underlättade för föräldrarna när de inte behövde tvätta tygblöjorna så noga och ofta. Nuförtiden är blöjorna så bra och billiga så föräldrarna är bortskämda med att det är så enkelt att bara slänga på en blöja, så många väntar länge med att testa att ha sitt barn på pottan.. 

Man förlorar ju inget på att pröva :) 
Så lycka till med kakkandet på pottorna!
Har ni funderingar eller frågor så vet ni ju hur kommentarsfältet fungerar :)


6 kommentarer:

  1. Vi har int införskaffa nån potta ännu men däremot har jag många gånger haft henne på wcn när hon har haft svårt att kakka å he går jättebra! He ha fungera varje gång å ja kan tänk mig att he e just för att den optimala kakka-ställningen e så som man sitter på pottan/wcn. Jättebra ju :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, det underlättar nog när de får sitta! :) Fast hon har haft hård mage så har hon inte visat alls lika mycket att det sku ta sjukt, som hon gjorde när hon låg.. Så de är nog faktiskt bra!

      Skaffa potta röstar jag för! ;) Vår kosta 4,90 från citymarket. Hehe, när de är så små ännu så bryr de ju sig inte så mycket i hur pottan ser ut. Det är väl sen vid 1-2 års ålder som pottans utseende spelar in, så att barnet ska bli intresserat och tycka det är kul typ :)

      Radera
  2. Oj vad roligt att det går så bra! Duktigt av er att använda pottan flitigt! Adam gillade också pottan tills han lärde sig gå, sen steg han bara upp eller totalvägrade.. Nästan ett åt var det så. Men i somras innan han fyllde 2 blev han helt blöjfri dag som natt. Skönt! Hoppas det håller i sig med pottintresset. Här är vi inte helt där ännu, #latmamma 😉

    SvaraRadera
  3. Va härligt att det går så bra med pottandet för Lo! :D Tror absolut det är skönare för bebis att bajsa/kissa på pottan än i blöjan, så om det funkar är det ju super! Vi började pröva med potta först där runt 8 månader tror jag det va, men det blev bara en ledsen bebis varje gång vi sku försöka, så det gavs upp ganska snabbt.. Nu vid 15 månader kan jag ju önska att vi försökt lite mer.. Nu kissar hon iallafall väldigt ofta på pottan så det är ju framsteg, häromdan visade hon t.o.m på pottan så tog vi av blöjan och gick och kissade :') Alltså man blir ju så stolt! hahah.. Bajsande är det svårare med nu då hon oftast bara ställer sig upp och bajsar så snabbt så man hinner liksom int göra nåt åt det före it's too late.. :O Men hey, tack för inspirationen att ta fram pottan igen, det behövdes för oss ;)

    SvaraRadera
  4. Kanon inlägg :D ;) Tycker bara det är win win att börja tidigt. Barn lär sig väldigt fort vad som är normalt. Att börja potträna en 2åring kan vara skitsvårt, eftersom det barnet har lärt sig att det är normalt att bajsa/kissa i blöjan - och att bajsa på potta är ju rent hemskt för dom då.
    Man kan börja ta dom på toa reda innan de kan sitta, men då får man hålla dom i grodposition, dvs bebis rygg mot din mage och hålla med händerna under låren/knäna. Skitkul! :D

    SvaraRadera
  5. Tack för ett bra svar och många bra och framförallt konkreta tips. Dessutom väldigt bra svar för den som tyckte att man skulle låta barn vara barn ��. Tror nog att du har inspirerat fler att testa. Vi är uppe i dag 9 och det går bättre och bättre för vår lillkille att gå på pottan. Vi lägger en liten pall framför honom med några plastleksaker och där sitter han och leker tills han är färdig, sen ställer han sig upp mot pallen. (Får hoppas att han inte börjar göra det innan eller medans han bajsar bara ��).

    Så återigen, tack för att du inspirerat oss att testa, det underlättar vår vardag mycket ��.

    SvaraRadera