fredag 21 mars 2014

Att tävla om mammas uppmärksamhet - med en telefon.

Gomorron allihopa! 

Jag började min dag i sängen, men att kolla dethär klippet jag har lite lägre ner i inlägget.. Fy vad skrämmande sant det är. Man är så beroende av sin telefon nuförtiden, så man missar ju allt annat som händer. Jag förööööker att int ha fram telefonen då jag är på kaffe med vänner eller gör annat där man faktiskt är för att vara social, för man vet ju själv hur mycke de suger då man sitter och talar med nån och den sitter och stirrar i sin skärm. 

Som till exempel då jag var till Vasa och hälsa på V & L, så satt vi runt bordet, hadd int träffats på sjukt länge, hadd mycki att tala om, oså sitter Linn under hela kaffet och spelar HayDay på sin telefon. Visst är hon där och deltar i samtalen, men ändå! Och nu var ju int dethär nått speciellt riktat mot Linn, för jag är ju typ likadan! Är vi int alla? Det ska kollas instagram, det plingar till att man fått ett whatsapp meddelande eller sms, det ringer, dina kor måst mjölkas, nån har slagit ditt rekord - bäst du försöker ta tillbaks det, nån har taggat dig i en bild på facebook.. Osv osv. Listan kan ju göras hur lång som helst. Sen jag blev ilag med Robert har jag liksom blivit tvungen att tagga ner på mitt telefonanvändande. Eftersom han ger mig skuldkänslor PÅ FLIT om jag ligger och kollar i telefonen då vi ligger och myser eller då vi är ut och gå osv. Och det är så BRA! Man ska säga till då man tkr nån sku kuna lägg ner sin telefon för en stund. Här vid vårt är telefonen förbjuden att ha då vi äter middag tillsammans t.ex., det har bara blivit så, ingen telefon vid matbordet helt enkelt. 

Nått jag redan för längesen bestämd mig för, var att när vår dotter väl kommer, ska jag aldrig sitta och scrolla på telefonen/datorn då jag ammar. Lätt att säga det nu, men NEJ jag har LOVAT mig själv att int göra det. Dels för att jag ska ha allt fokus på bebisen och dels för all den jävla strålningen hon utsätts för när jag har min Iphone brevid hennes huvud. 
Jag vill att hon aldrig ska måst tävla om min/vår uppmärksamhet med en TELEFON!! 

Här kommer en ledsam händelse som jag och R var med om för int så längesen...
När jag var sjuk här senast och satt jag med Robert vid akuten och vänta på min tur att få gå in. Så framför oss sitter en mamma med sin 7-8 åriga pojke. Pojken var då tydligen sjuk, kanske flunssa eller nått annat. Han satt brevid sin mamma, som hadd i hörlurar och satt hela tiden och kolla i sin Iphone. Han sa flera gånger åt henne: "Maaammaa jag är så hungrig, maaaammmaa jag har såååå tråkigt!" Tillslut när han slog henne på armen och drog bort hörlurarna ur hennes öron märkt hon ju att han vila nått, men hon röt istället till och sa: MEH int kan du ju riv bort mina hörlurar ur öronen, det tar ju jättesjukt!!! Vad vill du?? "Jag är så hungrig mamma, och jag har tråkigt." Mamman tar då fram en banan ur väskan och ger den till honom "har du tråkigt så kanske du kan fara och hämta en bok ur bokhyllan där och läsa den".

Pojken börjar snällt äta bananen och mamman återgår, med hörlurarna isatta pånytt, till sin skärm. När pojken hadd äti upp bananen, stiger han upp och far till bokhyllan. Han står läng och väljer vilken bok han ska ta, bläddrar och söker.. Tillslut väljer han en såndär skämt bok med Bellman historier. Han far tillbaka till bänken framför oss och sätter sig brevid sin mamma. Mamman lyssnar fortfarande på sin telefon och har blicken djupt koncentrerad i skärmen. Pojken sitter och ler breve mamman och läser sida efter sida. Tillslut börjar han skratt lite sådär smått, han har tydligen hittat en vits som var lite roligare än dom andra. Han börjar skratt ännu mer och på samma gång pickar han mamman i armen "mamma haha... hör på denhär" INGEN respons från mamman. "Maaaaammaaa Hööör på denhär!" Pickar mamman igen, mamman ser på pojken och frågar "va e de nudå?" "Haha mamma hör nudå, jag ska läsa en vits åt dig" Mamman tar ut hörlurarna ur öronen, och frågar igen "va e de?" och pojken upprepar de han just sa.. Så säger mamman "nå läs nudå" Så läser pojken upp vitsen med några skrattpauser och efteråt ser han på mamman med stora ögon och skrattar fortfarande. Vart ser mamman då? JO ner i skärmen och ger ifrån sig ett litet "haha, jaa den var rolig. Är du färdig så jag får lägg i lurarna?" Pojken svarar tyst: Joooo.....Han fortsätter då, i sin ensamhet, att läsa boken och skrattar högljutt till ett skämt efter ett annat. De märker då mamman och säger "jaa int kan du ju va riktit sjuk du som orkar skratt sådär myki."

Fyfan det var en så himla bitter och ledsam situation! Det låter ju helt som att det int kan va sant! Men de är det tyvärr.. Och där och då såg nog jag och Robert på varann och tänkt nog exakt samma sak, SÅDÄR ska vi INT bli. Alltså vi vägrar. 

När vi har fått vår flicka, så kommer jag ju såklart prioritera henne i första hand, så det kommer ju int att bli på nått sätt så myki uppdatering i bloggen som det är nu. Och det får man ju såklart räkna med. Nu kan jag ju blogga mycket eftersom, ja, jag har ju liksom int så mycke att göra på dagarna.

Här är den bittra sanningen. (Fäller nästan en tår.)


Visst tycker jag såklart att man ska kolla sina sociala medier nu som då, men då det går till sån överdrift som det vi såg på sjukhuset, eller som i filmen???

 Hur gör ni med telefoner/datorer Ipads och allt fan som finns nuförtiden, använder ni dem då ni umgås med era barn? Ska ni va konstant uppdaterade om vad som händer på fb/insta m.m. så ni missar nästan när ert barn tar dens första steg? Och då det väl händer, ser du det genom skärmen eftersom du måååst filma/fota det för att sen posta det på din fb wall/blogg/insta? 
Ärligt, Hur gör ni med tekniken i era hem? 
Tar det av er tid med barnen? 


Sen kan jag också tyck att det är jävla sjukt att 1-2 åringar vet hur man ska öppna en Iphone/Ipad och ta fram favoritspelet.. För att int tala om BARN, vi snackar 3-6 åringar som har EGNA telefoner/Ipads?? Alltså jag har ju seriöst börjat fundera om jag är den ända som tycker det är heeeeelt vrickat? För alla andra verkar ju tyck att det är världens normalaste grej?? (Förutom min mamma och Robert, dom vet jag att tycker som jag.) Vafan ska en 4 åring göra med en telefon?? Och VARFÖR ska en 2 åring veta hur man öppnar/använder en Ipad?? 
Hur kan man hellre ge en Ipad åt sitt barn än t.ex. lego??
Kan nån svara på det?

Och svar som att "det är bra att barn lär sig hur man använder teknik, eftersom det är en så stor del av vardagen idag." "Barn lär sig mycket från Ipadden" köper jag fan int. 

Lånar en bild av KatrinZ
Hennes 3 åriga son ligger och lär deras 3 månaders om hans Ipad.....



38 kommentarer:

  1. Jag har aldrig förstått att man sitter och surfar och håller på när man är på besök/har besök. Det gör verkligen aldrig jag och mina vänner/familj. Då kan man ju lika gärna sitta hemma och göra det. Vad gäller barn och teknik måste man väl helt enkelt lägga upp regler. Vi har max 1 t skärmtid för barnen om dagen. De får kolla program när de vaknar, på tv eller Ipad. Då lagar vi frukost och så får jag en stund med kaffekoppen framför datorn om jag vill. Sen är skärmtiden slut för dagen, om vi är på dator är det inte samtidigt som barnen är hemma. Är t.ex Labinot ute med barnen kan jag kika in eller tvärtom. Vi brukar oftast lägga undan ipad och dator för att de inte ens ska vara synliga. Barnen har aldrig spelat på dator/ipad, för jag vet att det skulle bli tjat och jag tycker inte ens det är nödvändigt.
    Har vi fredagsmys eller barnen är sjuka får de mera skärmtid.
    Sen när barnen sover får vi egen tid till vad vi vill.
    Vi har också samma sak att ingen teknik vid matbordet, och det kommer vi hålla strängt vid.
    Men att man surfar när man ammar tycker jag inte alls är konstigt, bebisar ammar ju massor och visst är det skönt att bara titta, men varje dag timme efter timme. Nej, jag tror nog inte barnet tar skada av att man kollar på tv eller surfar samtidigt. Hellre då än när barnet blir större och behöver mer uppmärksamhet. Men visst är det superviktigt att man bara tar tid att beundra sin bebis, men det gör jag hellre när det inte ammar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter väldigt bra med strikta regler och ert upplägg! Så vet dom vad som gäller, och inget annat. Och ni vet ju då också för den delen! Nått sånt som ni har ska vi nog också sträva efter i framtiden :) Detdär med amning, är nog mest för just mig själv (som jag ser att nån annan kommenterat här under också) men också för detdär med att det är så mycket strålning.

      Radera
  2. Så bra inlägg! *klappar frenetiskt i händerna* Jag hade också bestämt att jag aldrig ska hålla på med telefonen/paddan när jag ammar eller leker med mitt barn, just för att redan från början få in en rutin hos MIG själv att inte vara uppkopplad så mycket när jag egentligen ska lägga allt fokus på barnet. När han sover hinner jag nog med sådant! När vi fick första barnet så var ju detta inte ens ett problem eftersom tekniken inte fanns i samma utsträckning då. Vår 6 åring har inte, och kommer inte få egen telefon förrens han fyller 9 år. Drt har vi gjort klart sen länge, och han har accepterat det. Och när han väl får en så blir det verkligen inte den nyaste Iphonen eller någon annan svindyr modell. Våra barn har växt upp med leksaker och böcker, inte skärmar, och de är vi stolta över! Jag skulle inte slänga paddan åt vare sig 6 åringen, eller gud bevare, 2 åringen, bara för att dom är vilda och jag vill "lugna dem" (som jag märker att många vänner gör.) Du är verkligen inte ända som tycker det är sjukt när småbarn leker med telefoner/paddor, här har du en till. *sträcker upp handen*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha tack! *Bockar och bugar* Jo men precis så jag tänker kring det med amningen! Jag vill att vårt barn ska växa upp som vi gjorde, med att vara ute och leka i skogen, läsa böcker och leka med leksaker, int bli van med att sitta klistrad vid nån skärm flera h per dag.. (Och bli helt hysterisk då man tar den ifrån barnet..) Det med att ge nån telefon eller ipad åt ett barn för att lugna det och själv få en lugn stund, kan ju verka som en bra idé stunden, men i längden är det nog int så smart nej..

      Radera
  3. De äär helt klart vrickat!! Tidigast när mitt barn sku börja skolan sku hon få en telefon. Nån gammal modell utan massa appar o sånt bara så att man kan nå henne om hon behöver hämtas eller ska till nån kompis. Sku helt klart försöka utesluta all teknik så långt de bara går och istället uppfostra mina barn såsom jag själv blev uppfostrad. Känns som att dagens barn går miste om allt det roliga man själv upplevde som litrn bara för att dom spenderar så mycket tid vid datorn!! Önskar att alla föräldrar sku tänka likadant. T.ex. när sveries Paradise hotel visades så var ju dom flesta "fansen" där runt tie år. Kollar man kommentarsfältet på nån av ph:s deltagare på instagram så är de bara en massa småungar som kommenterar. De är ju helt sjukt enligt mig!! Åldersgränsen e ju 18 om ja int minns fel! Sku aldrig i livet tillåt en liten unge att se på de. Och de värsta e ju nog ändå dom som tillåter sina barn se på skräckfilmer när dom är små. De e ju helt sjukt vilket samhälle vi lever i idag..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller SÅ med dej carro!! Bra skrivi! (Y) och de me ph som du anonym skriver om, de e bara så äckligt sjukt! 10 åringar som har jeppe o samir tex som "förebilder" FÖR vADÅ?? För att dom vågar ha sex i tv och bete sig som äckliga svin?? Såna som låter sina barn se på de är ju no verkligen underliga, hur kan man tillåt de? Har själv int barn men när jag väl får de ska de va strikta regler på vad vad som får göras på nätet! Och dessa 8-13 åringar som lägger upp "selfie" på instagram och kallar varandra hora och jaa vem vet vad! SKRÄMMANDE! Om man redan från att barne är lill har regler och int låter de vara på internet dvs padda dator telefon, så tror ja faktist att dehär beteende kan reduceras! Fler bord tänk såhär och int ba tänk "alla andra barn får ju va, då no måst väl mitt barn å få..." :@

      Radera
    2. Men jaaa!! Detdär med PH har jag och tänkt på! Helt sjukt. Verkligen ledsamt då 10 åringar har dessa "realitystars" som förebilder, lycka till samhället om alla 10 åringar strävar efter att pipp så mång som möjligt, bli bartenders och förstor pattarna dagen dom fyller 18 liksom.. Tror också att man ganska långt som förälder kan bestämma hur barnens beteende på nätet blir, genom att lägg gränser och regler redan från början.

      Tycker också det är jättebra att det snackas om att införa obligatoriska lektioner i skolan om hur man beter sig på nätet! (Y) Det sku ju verkligen behövas!

      Radera
  4. Bra inlägg. Jag brukar hota mig själv med att jag måste byta till en Nokia 3310 om jag märker att jag surfar när jag är med dottern. Nu har jag som regel till mig själv att jag bara får vara på iPad/telefon/dator när dottern sover. Jag har också tänkt att dottern inte skall få telefon lika tidigt som barn överlag får telefon idag, men där blir de problemen eftersom trycket utifrån är så stort och med det menar jag att jag har hört om situationer där andra barn får telefon tidigt och barnet som inte har telefon blir mobbad. Barn växer upp med betydligt mera teknik runt sig idag än vad vi växte upp med och nu är det våran uppgift att begränsa och se till så att den används på rätt sätt, för de finns nog bra saker med tekniken oxå :)

    //Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ännu tillägga hur skrämmande det är att många barn idag inte har fantasi att hitta på saker själva, och hur tomma alla fotbollsplaner, lekparker m.m är idag jämfört med vad de var för 12 år sedan..

      Radera
    2. Det är bra att hota sig själv! Har faktiskt också tänkt den tanken, att om jag böri vara för myck på telefonen så får jag byt till nån skittelefon som bara går att ring och smsa med! :D Helt sant det du skriver. Jag tror nog också att det kan bli ett problem med mobbning och sånt om barnet int får telefon då "alla andra" får. Därför sku de ju vara så viktit att fler sku tänk på dehär sättet, så att int alla barn på ettan faktiskt går omkring med en iphone i fickan.. Och jepp, det är klart det finns bra saker som kommer med tekniken också, men som du skriver, det gäller at begränsa och hålla det på en normal och bra nivå :)

      Radera
  5. Bra inlägg! Man ska nog verkligen begränsa tiden när man t.ex. sitter framför datorn eller paddan både för barnet och sig själv. När tror du att ni kommer köpa telefon åt ert barn? Jag minns att jag fick min första telefon när jag gick på typ 3an, men då hadd ju alla hemtelefoner också så man kuna ring från den när man for till en kompis efter skolan..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jaa, alltså man vet ju verkligen int hur det ser ut i framtiden, men åtminstone int före barnet är 8-9 år kan jag tänka mig att ge en telefon åt henne. Jag fick min första telefon när jag gick på 5an liksom! De flesta barn som går i femman idag är väl redan in på sin femte telefon.. Minns att jag och min kompis alltid for till köket i skolan och fråga av köksorna om vi fick lån deras telefon i kansliet för att ring hem och fråga om jag fick fara till hennes/hon fick komma till mitt. Det var roligt, så fick man se när dom städade ur de stora kastrullerna och ibland fick vi också nått gott att äta på hemvägen! :)

      Radera
    2. Haha jag o en kompis for också alltid in till köksorna på skolan o låna telefonen. Varje dag nästan så en massa spring hit o dit o dyr telefonräkning för skolan ;) men vi fick
      också ofta hem någon frukt elr nå o de va alltid kul. Nu då man pratar om såndär saker så inser man verkligen hur "gammal" man egentligen är fast man bara är 91:a. För allt går så galet fort framåt och att man sku ha haft telefon innan 6:an va helt otänkbart. Sen då ja fick min första blev man ju såklart direkt beroende av "snake".. haha kan bara skratta åt de nu sådär i efterhand. Sen en sak jag har märkt bland dagens högstadie och gymnasieelever är att lägger någon upp en snygg bild på t.ex. facebook så får den lätt närmare eller över hundra gillningar. Wtf?? Ofta över 200 o massa kommentarer. "Sööt emma!!" "voj nää johanna e söötast!" "Voj gulle va fin du e (YYYY)" osv. Man undrar ju
      om de enda deras liv går ut på är att få bekräftelse från andra? Verkar vara en sjukt internetberoende generation. O de blir väl bara värre..

      Radera
    3. Jepp får man int över 70 likes på sin bild är man ju en nobody, de vet ju alla. Så jävla deprimerande. Snart tar väl 5 åringar selfies och kallar varandra hora till höger o vänster. Håller me om att de verkligen sku vara bra om de sku införas nät beteende lektioner i skolorna!!

      Radera
  6. Vad hjärtskärande berättelse från sjukhuset! Man kan ju inte annat än tycka synd om pojken, fast det är ett ganska vanligt beteende hos dagens föräldrar. Inget barn ska behöva kämpa för att få uppmärksamhet av sina föräldrar! Bra skrivet Carro!

    SvaraRadera
  7. Här kan ju tyvärr vår 2 åring öppna ipaden, ingen svår knapp, men han kan inte trycka in koden.. Och sist å slutligen så kan han få vara på den typ 1 gång per dag, och det är när han själv ser den och får tag i den, eller strax före maten om han är gnällig. ( men oftast får han titta lite på tv)
    Han får fram spel och sånt,så de gånger han varit på den så e han under uppsikt, för som 2 åring förstår de inte allt som sker på skärmen även om de förstår en del.

    En tvååring tar efter vad man själv gör, å att då öppna en iPad är inte svårt om han har sett hur vuxna gör. Vår iPad ligger oftast numera på hyllan, förutom på morgonen då vi läser öt och sen när de sover och man får lite tid över.

    SvaraRadera
  8. Allt är ju nog sant som du skriver, och det är verkligen hemskt hur samhället ser ut idag med alla telefoner och ipads m.m. Vår 2 åring kan nog också som Anna skriver, öppna vår ipad och bläddra bland bilder och sådär, eftersom, ja det är ju inte speciellt svårt. Jag tycker nog inte att vårt barn SKA kunna dethär, men eftersom hennes pappa är på ipad väldigt ofta (även då han är med henne.. hmm) så lär hon ju sig så snabbt. Lite roligt är det då vi är hos mommo och moffa då mommo ska visa nån bild på hennes telefon (inte med touch skärm) och dottern börjar scrolla på skärmen och tror att nästa bild ska komma :P Jag tror nog tyvärr att vår dotter kommer få telefon ganska tidigt, kanske då hon är runt 4-5, just eftersom hennes pappa är så teknik intresserad och hon nog i stort sätt vuxit upp med att få använda telefonen/ipadden och att den alltid är med.. Men vi ska nog såklart försöka lära henne hur man beter sig rätt på nätet och på vilka sätt man faktiskt kan använda nätet till nytta! Men jag försöker nog att säga att vi inte ska ha fram ipadden så ofta, och som Anna skriver, lägga den på hyllan och ta fram den sen då vi nattat henne.. Men, då igen har jag och hennes pappa lite delade åsikter kring ämnet då han tycker att det bara är bra att hon lär sig tidigt men, ja. Det är svårt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa, kan tänk mig att det blir svårt när man inom förhållandet tycker olika! Kanske man får försöka kompromissa? :)

      Radera
  9. Superbra inlägg! :) Usch vad man blir tung i hjärtat när man läst om den lilla stackars pojken! Det är faktiskt helt sjukt hur samhället bara ändrats på några år. Man behöver ju bara tänk tillbaka när man själv var liten. Man visst ju int ens vad en dator var. Man fick sin första 3310 när man var fjorton osv. Min kille och jag har alltid telefonen på ljudlös och utom räckhåll vid middagsbordet, på dejtkvällar och när vi bara ska mysa och fokusera på varann. Det är äckligt hur internet tar över våra relationer med varandra!

    SvaraRadera
  10. Tror det är vi lite mer "moderna mammor" som låter våra små leka med tekniken hemma, nog vill man ju ha tid för sig själv också, fast man fått barn. Vad är då bättre än att låta barnen spela nått spel/se film på plattan? Värsta supernannyn ju! :) Tror int man ska fundera så mycket, så där är det ju helt enkelt bara nuförtiden, och en nöjd och tyst baby/barn ger ju en lugn och harmonisk mamma, vad är nu bättre än det? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bättre är det kanske om barnen lär sig leka med annat än teknik? Som svar på din fråga. Får man inte egentid när barnen sover?

      Radera
    2. Hmm blev lite förvånad över din kommentar Patricia! Tror nog int det har att göra med om man är en modern mamma eller inte det du skriver om. Och att jämföra en Ipad men en nanny? :O Och som Annika frågar, får du int egentid då barnet sover? Får man int räkna med att det blir mindre egentid när man väl bestämmer sig för att ha barn?

      Radera
    3. Förstår inte varför ni blir förvånade? Det är ju så vanligt nu att barn har egna ipads/telefoner, varför skulle dom ha sakerna då om dom inte får leka med dem? Det är klart att man måste räkna med mindre egentid när man får barn (vi bestämde oss inte för barn utan det bara hände) men jag ser inte problemet i att ändå få tid att ta hand om sitt yttre, ha vänner över på kaffe o.s.v. utan att ha ett barn som stör? Och ändå är nöjd, barnet alltså. Nöjt barn och nöjd mamma!

      Radera
    4. Och jo, mina barn leker nog med leksaker också!

      Radera
    5. Blir många kommentarer här nu, men måste ännu tillägga att jag inte ser skillnaden mellan en leksak t.ex. ett pussel, och en Ipad? Barnet kan ju lägga pussel på Ipaden också.

      Radera
    6. Egentid? Bättre att vara med barnen när dom är vakna, och ha egentid när dom sover.
      Riktiga leksaker är hundra gånger bättre än att stirra ner i en skärm.
      Det är sällan tyst och stilla med barn i huset, det får dina vänner acceptera.
      Jag lovar dig, barnen är mycket nöjdare om du leker med dem istället för att ge en ipad när du inte orkar eller vill.
      Jisses...

      Radera
    7. Nu undrar jag nästan om inte Patricia skriver det här ändå mest för att provocera. För teknik och leksaker för ju inte alls med sig samma sak. Att peka på en platta gör ju inte att barnen lär sig att stapla klossar, lära sig balansera, göra kullerbyttor, rita sträckgubbar med riktiga pennor osv. Så jag kan inte alls se att man jämför plattan på det viset. Därför har vi skippat spelen och bara ser på barnprogram och film, och det är för att få en mjukstart på dagen för trötta barn. Eller om de inte sett på morgonen så får se en lugnare stund på dagen för den som inte sover vila mera. Och vad gäller vänner på besök. Mina barn blir alltid till sig när vänner kommer över, det blir oftast kaos när de ska trotsa och visa sitt. Mina vänner förstår att det är så med barn i huset, istället tar vännerna dem och börjar leka eller läsa en bok för dem när de märkt att det är just det barnen är ute efter, inte mig och mitt "snälla, kan ni sluta nu". Vill vi ha absolut egentid vi vänner när vi något mycket viktigt att prata om så ber jag sambon ha barnen under tiden.
      Nu vet jag inte om du är ensamstående, men som tvåbarnsförälder till en 4 åring och en 3 åring med mycket spring i benen, mycket trots och mycket bråk så anser jag att jag visst hinner ta hand om mitt utseende, ha egentid och få lugn och ro. De har ju en pappa också, och man måste inte sitta fastklistrad i barnen, de ska också kunna leka själva i den här åldern så när de sitter med sina målarfärger kan jag ta min tid att göra annat.
      Nu blev det här väldigt långt, och jag vill inte låta som någon supermom men jag gör vad jag tycker passar oss bäst. Mina barn har också överskridit sin skärmtid flera gånger men jag har inte tyckt det har varit ok. Jag har skämts och satt upp stränga nya regler följande dag, för allas bästa. För får barnen bestämma blir det till ingenting. Barn måste ha regler, det är ju lättast för alla. Mindre tjat om saken, NÖJD BARN, NÖJD MAMMA. Vad är nu bättre än det?

      Radera
    8. Barn som tas om hand om dehär viset som Patricia beskriver att hon gör (dömer inte, tycker bara där känns väääldigt konstigt och ja, lite oansvarigt), ja, jag kan bara tänka mig att dom löper stor risk för att bli osociala? Om de är vana med att bli nertystade och få en Ipad i handen så fort det kommer besök menar jag? Nu har jag ju inga barn ännu, och är ju int ens speciellt insatt i vad det innebär osv. men det är nu den slutsatsen jag drar på rak arm.

      Radera
  11. Ja bruk allti ha nånting ja int håller me om när ja annars gillar nå inlägg på olika bloggar.
    Här hlr ja me om precis allt! Precis så!
    Små barn ska vara barn å kuna lek utan paddar, telefoner å saker!
    Drf måst man välj själv som förälder/vuxen tänk efter när de e barn i närheten. Klart barn blir intressera av allt sånt då en stoor del vuxna siter klistra vi telefon. (jag inräknat)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp precis, så lite telefoner/ipads/datorer m.m. som är framme, desto mindre intresserade blir ju barnet! Så tänker jag också.

      Radera
  12. Visst skall barn få använda ipad osv. Det är upp till föräldrarna hur mycket tid och när de låter barnen använda den. Finns inget rätt eller fel. Men att ge ipad till ett barn nör man har vänner på besök så att barnet inte skall störa tyder ju på lathet och ointresse hos föräldern som inte orkar lära barnet att umgås med bekanta under ett besök.

    SvaraRadera
  13. Är helt på din linje Carro, den dagen jag får barn. För tillfället jobbar jag på dagis och därifrån får man också en ganska bra bild av hur man INTE vill ha det. Föräldrar som var och varannan dag kommer instressande på dagisgården med telefonen tryckt mot örat och bara rycker med sig sina barn i farten. Bra om vi i personalen ens får ett "hej" till svar när vi hälsar. Vidare har några av 5-åringarna i gruppen egna telefoner redan och detta motiverade föräldrarna med att "dom så ofta tappar bort sina barn". WTF? När man frågar barnen vad dom tycker om att göra svarar dom: spela angrybirds på ipaden, se på film på ipaden...And the list goes on. Nu gäller detta såklart inte alla barn, men skrämmande många. Också tråkigt att se hur många barn som inte vet vad de skall göra om det inte finns teknik i närheten. Och att en ipad skulle kunna ersätta vanliga leksaker? Sorry, men nej. Leksaker övar upp så många olika förmågor som en teknikpryl inte gör, som t.ex. finmotorik och socialt samspel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ofta tappar bort sina barn!? :D tillåt mig skratta fast det är ju sjukt egentligen! Ja d har säkert bra inblick i det hela när du jobbar på dagis, intressant att se din syn på det hela.. Låter ju verkligen bittert. Och att jämföra Ipad med vanliga leksaker tycker jag också är helt iq-befriat.

      Radera
  14. En annars viktig aspekt som int kommer fram här är ju att man borde använda mindre trådlöst då man är i närheten av barn (och egentligen själv också. ) det här diskuterade jag med en elektriker här om dagen, att man inte forskat tillräckligt i hur radiovågorna påverkar oss, speciellt hjärnan och speciellt ett litet barn. Elektrikern i fråga har mer övergått till internet med adsl och "sladdanslutning". Även trådlösa babyvakten är ju med radiovågor och rekommenderas att inte ha så riktigt nära barnet ändå då de används, inte invid huvudet.

    Det har ju varit skriverier om dehär just att små barn inte borde leka med iPad, iPhones och så vidare.

    Tänkte jag ville lägga till något i denhär livliga diskussionen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, det säger min mamma heeela tiden "använd sladdanslutning istället för trådlöst!!" Och det är ju verkligen sant, man borde göra det. Ännu vet man väl int exakt HUR mycket dehär trådlösa i luften påverkar oss, men att det gör det, de har dom ju nog kommit fram till..

      Radera
  15. Oj vilket bra inlägg! Huh, ja hoppas att ja inte blir dendär typiska iphonemamman som laddar upp instagram bilder på sina gråtande och ledsna barn istället för att trösta dem! Jag och min man har bort mobilerna under middagen. Även kvällstid då vi lägger oss är det högst 5 minuter surftid som gäller innan mobilen ska ligga på sängbordet! Tyvärr håller tekniken på att ta över våra liv och i många förhållanden är det ett STORT problem!

    SvaraRadera