tisdag 25 mars 2014

Bekräftelse

Jag surfade runt lite på facebook häromdagen, det händer inte ofta nuförtiden, men nu gjorde jag det. Kolla in t.ex.en av mina lite yngre vänners profilbild (en 14 åring). Och alla likes och alla kommentarer. Det var såå många kommentarer. Snygg du e! Finaste <3 Vacker! osvosv. Ja ni fattar. Och det är ju sant, hon är väldigt fin hon som hadd lagt upp bilden, nu är det ju såklart inte det jag ifrågasätter.
Är ni kanske också såna som skriver sånt på varandras profilbilder på fejsbuk? "Vackrast" "Sötaste" "Du är den finaste" "Perfektion!" –Nää jag tror int ni gör det, för jag tror int min blogg läses mest av 12-18 åringar.. Men OM ni gör det, snälla sluuuuta. Va menas med att skriva det egentligen? Att just din kompis har ett PERFEKT utseende? Just det ordet, PERFEKT, tycker jag suger musten ur mig, vafan, perfekt? Vem är perfekt?! Mesama nån har smättat upp (ännu) en ny fräsch profilbild, ska alla vänner och bekanta va där och BEKRÄFTA! Jag brydd mig int så mycke där i början, tills jag bara fick så i nerverna på alla 14-17 åringars bilder där kommentars fältet är fyllt av "DU E FINAST!" Neeee. DU E FINAST! Man vill ju bara spy.

Det är ju som så kul att följa kommentars flöden på fb-bilder. Hur flickor på nått tvångsmässigt sätt ska "bekräfta" varandras utseenden. Och är det kanske därför dom publicerar bilder också? Och kollar man på en f16 bild och jämför det med en p16 bild. Eh. På tjejjens bild är det bara "vackrast" "Du e så fin!!" och sen då det självklara svaret från tjejen som har bilden "Neee slut, koll dig själv i spegeln!"Liksom som att hon känner sig tvungen att bekräfta tillbaka!? Kan hon int bara dra fast käften och skriv tack? Oj va jag låter bitter nu, men är faktiskt lite löjligt störd över dedär! Ja, men klart att inte killarna håller på och skriver sånt på varandras bilder, för då är ju inte coolt. Elr så är det väl så att tjejer helt enkelt bara är mer poseriga än killar.






Nåja, vad jomar hon om nu tänker ni. Det jag försöker koma fram till här nu är hur farligt det är att HELA TIDEN kommentera och bekräfta varandras utseenden. Eftersom det nuförtiden har blivit SÅ MYCKET viktigare än vad de egentligen SKU BORD vara. Hur man ser ut har ju fått en hemskt stor betydelse. Och jag själv är övertygad om att det gör mer skada än gott. Tänk på tjejjen som smättat upp en profilbild och fått 80 likes, och 30 kommentarer om hur fin hon är. Då hon sen byter till en annan och "bara" får 30 likes, vad tänker hon då? Är jag inte lika fin? Inte lika omtyckt mera? Fattar ni?  FAST HON NOG ÄR DET, så mäter hon sin "vackerhet" i LIKES?! Då det ska räck med att hon ser sig i spegeln och är nöjd över sig själv. Men nej istället är det antalet likes som betyder nått. 


Visst fan är det okej att säga åt en kompis att hon är snygg, vacker, söt eller vad man nu vill lägga för ord på hennes (eller hans för den delen) utseende. Men när det blir det enda som står under bilder, och det första man säger då man möts "fan va snygg du är!" så tror nog jag att man skapar nån sorts ond cirkel som bara går ut på att man gör allt för att bli bekräftade får ens yttre.. Speciellt bland tonåringarna idag tycker jag att dehär är skrämmande vanligt. Jag tycker synd om dom.. 
Varje gång kompisen lagt upp en ny profil bild (ca var tredje dag...) ska vänner känn sig tvungna att klicka på den och kommentera lovord, för om int man gör det, tänk om hon tar det personligt, eller bevare mig väl, int gillar min bild tillbaka så jag lägger upp en ny om 3 timmar igen!?
Kan vi int istället uppskatta våra vänner för mer än deras utseende? Tex. va snäll du e, eller bara "oj va glad jag är att vi ses idag!" Och när man tänker efter, känns int det mycket bättre att få höra "jag är så glad att du är här!" än "oj va fin tröja du har idag"
Usch, jag kan bara tänk mig hur dom som aldrig får 100 tals likes på sin nya profilbild känner sig.
Höhö jag själv t.ex. men jag talar nu om det som är i yngre tonåren och faktiskt
TROR att antalet likes betyder nått..
Jag hann faktiskt aldrig vara med om dethär som dagens tonåringar håller på med på facebook/instagram. och jag är så jävla glad för det. 
Och Ps. Missförstå mig int nu, det är klart att jag också ibland skriver åt mina kompisar om dom lagt upp en ny bild på nått eller sig själv, MEN jag spammar ju int sönder varenda bild jag ser på fb/insta, med hjärtan och lovord och bekräftelse. Nej men, jag tror nog de flesta vet vilket fenomenet jag talar om i dethär inlägget är.

4 kommentarer:

  1. Word! Jag kan int hjälp att tänk hur det här påverkar unga tjejers självkänsla, dels de som int får så många likes och de som kanske ofta får 100 tals och sen på nån bild bara några.. Och de som känner att de måst ha fram brösten bara tör att få så många likes som möjligt..

    SvaraRadera
  2. Preach it! Har länge stört mig på just den här grejen. Är så trött på unga tjejer som får upp emot 200 gillningar på sina bilder och den ena kommentaren efter den andra. Det visar ju bara hur beroende dom e av att få varandras uppmuntran och bekräftelse. Undrar hur nån av dessa tjejer sku klara sig om dom t.ex. sku dra utomlands o studera eller nåt. När dom måste lämna den här "trygghetszonen" dom har byggt upp. Alla måste veta vem du är, du måste få kommentarer vart du än går och att vara tvungen att lämna kompiskretsen och all uppmärksamhet och bekräftelse tror ja känns ganska omöjligt för dom. Själv är man glad om man ens får 20 gillningar. O ändå har ja aldrig tvivlat på att ja inte sku se bra ut bara för de. Iställe för att tänka "Wow hon måste vara populär och omtyckt. 170
    likes" så suckar nog dom flesta och funderar va som är felet me dagens unga tjejer och killar. Medan dom själva kanske tror att det ger dom någon slags status. Tråkigt

    SvaraRadera
  3. Fast ändå bra mkt bättre än där folk kommenterar negativt om ngns utseende! Problemet blir väl den dagen de lägger upp en ny bild och ingen kommenterar den med ngt like eller med ngt positivt!

    SvaraRadera
  4. Men vf orkar man störa sig på nåt så onödigt? Ba ta bort dom från sina fb vänner eller blockera dem eller sluta va på fb? x) Jag tycker de e onödigt att lägga så mycket energi på att störa sig på tonåringar som vill ha uppmärksamhet av varann(de e väl helt normalt i den åldern och går om)

    SvaraRadera