lördag 22 mars 2014

Dagens frågor: Statistik och anonyma kommentarer

S sa:
Hur många läsare har du på bloggen? Har själv inte blogg så jag vet inte vad som e normalt här i Österbotten, men kan tänka mig att du har en del, eftersom din blogg är så bra :)

Hej på dig! Jag vet faktiskt int exakt hur många som läser min blogg. Eftersom jag bloggar på blogspot, och deras statistik mätare verkligen suger. Det visar bara hur många sidvisningar man har per dag, och det är ju verkligen inte samma sak som unika besökare. (Sidvisningar visar som så att om du t.ex. klickar dig först in på min blogg = 1 sidvisning, och sedan klickar på ett inlägg så kommentarerna kommer fram = 1 sidvisning, sen kanske du igen klickar på ett annat inlägg, eller tillbaks till startsidan = 1 sidvisning. Så då har du under några minuter lämnat 3 sidvisningar efter dig. Så sidvisningar ser jag int alls på.) Så istället har jag ett konto på statcounter.com där kan jag hålla lite bättre reda på min statistik. Så, här är min statistik enligt den sidan, de senaste dagarna. 


Jag kollar nästan aldrig in denhär sidan heller, för jag bryr faktiskt int om exakt hur många som läser min blogg. Men det är jätteroligt att ni gör det! Ni ger mig så bra tips och lämnar ofta så fina kommentarer :) Det är roligt att ni vill följa med mig och min graviditet! :)

Och här är sidvisningarna från blogspot.. Såå ja ni ser ju, de stämmer ju int så bra överens, 
eller så räknas det helt enkelt på olika sätt.
Sidvyer, all historik är alltså sen jag börja blogga här, alltså i november 2013.

Anonym sa: 
Finns det som bloggare nån möjlighet att se vem anonym är?

Nej, alltså int egentligen. Om jag veeerkligen sku vilja räkna ut det så kanske det sku gå. På vissa bloggportaler så lagras IP-adressen på varje kommentar. På portalen där jag bloggade förut så kunde man då klicka på IP-adressen och kolla om samma ip hadd lämnat kommentarer förut. Så då om ip adressen en gång kommenterat i sitt namn, och sen nästa gång som anonym, så såg man ju vem de var ;) Och sen kan man ju nog kolla upp vem som äger en viss ip-adress, men det är nog väldigt invecklat.
Men som sagt, har inte den möjligheten på blogspot.
Här på denhär funktionen kan jag se vilka städer folk har besökt mig från mest idag. Jag kan nog zooma in ganska mycket, men inga exakta adresser. (Och int vet jag nu varför jag sku börja göra det heller heheh.)


På statcounter som jag nämnde redan, där kan jag också kolla varendaste en IP adress som besöker min blogg, och i vilken stad den befinner sig, hur läng den var på min blogg, vad den klicka på osv. 
Men det är nog verkligen svårt att räkna ut vilken IP som hör till vilken kommentar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar