torsdag 20 mars 2014

Middagstips!

Här om dagen lagade jag kycklinggryta. Det blev supergott faktiskt! Ni var några som kommenterade på inlägget där jag fråga vad ni vill att jag ska skriva om, att ni tycker att jag sku kuna lägga upp mera "dagens maträtt" och sådant. Så nu kan jag väl göra det då, när jag en gång laga nått gott! ;)


Jag började med att lägga kyckligbröst i ugnen tills dom var riktit möra och saftiga. Sen tog jag ut dem och rensa dem. Lag dem i en stekpanna med höga kanter. Sen till det viktigaste, kokosmjölk. Jag använder alltid den på konservburk (en lila burk.) Allt innehåll ner i kycklingen. Sen rörd jag om och lät det puttra en stund (man behöver ju int ha så hög värme, eftersom det int ska stekas, kycklingen är ju redan i stort sätt färdig eftersom den varit i ugnen.) Sen kryddar jag. Jag lägger i ca 3 msk kycklingkrydda, 2 msk curry, ½ tsk salt, 4 msk sojasås, och 4 msk sötsursås. Sen rör jag om så det får dra i sig ordentligt. Tillslut lägger jag i 1 dl matlagningsgrädde. 


Sålänge jag har gjort allt det så har jag haft riset att koka. (200 gram ris) Ett tips, jag lägger alltid i lite curry i riset, så det blir gult och liite godare! Jag lägger riset i kycklingsåsen och rör om. Sen rör jag om en stund och avslutar med att smaka av, kanske behövs det mer av nån krydda? Lägg mer isf! Det ska vara ganska stark smak. Sen slänger jag på lite ost och taddaaaa färdigt! Väldigt lättgjord middag!
(Man kan också steka lite wook och slänga dit det också, men det gjord jag int denhär gången!)

Nu klockan 12 ska jag på lunch med Cissi, så ska börja ställa mig till det.. 
Sen ska vi hit på kaffe. Igår baka jag nämligen havtornscheesecake!

5 kommentarer:

  1. Åh, låter supergott! Hu sku de vara me havtorncheesecake receptet? ;) har sökt efter ett på flera ställen, men ha int vari rikti nöjd me dom ja hitta :P Sku vara jättesnällt!

    SvaraRadera
  2. Kokosmjölk i kyckling, det var nått nytt! Ser roligt ut, måste testa det :) Hur mycket kyckling har du i?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var väl 5 kycklingbröst sku jag säga :)

      Radera
  3. Ser gott ut. Måst prov laga den nån dag. :) Din blogg är super bra. :) Läser den varje dag. :) Ha de så bra! Lycka till med babyn och allt. :)

    SvaraRadera