lördag 22 mars 2014

Recept: Havtornscheesecake i ugn


Det var flera av er som ville att jag sku lägga ut receptet jag använde 
till havtornsostkakan jag lagade häromdagen, så här kommer det!

Botten
175 gram digistivekex
80 gram smält smör

Krossa kexen till smulor och blanda till en jämn deg med fettet.T
ryck ut i en form med löstagbar botten ca 20 cm i diameter.
Ställ sedan kallt i 1-2 timmar

Fyllning
300 gram philadelphiaost
100 gram créme fraiche
2 ägg
2 äggulor
1½ dl socker
½ dl vetemjöl
1½ dl mixade havtorn
1-2 tsk vaniljsocker

Vispa osten och créme fraichen slät med elvisp och tillsätt ett ägg i taget. 
Tillsätt sedan resten av ingredienserna. Blanda försiktigt tills det är en jämn smet.
Häll fyllningen i formen och grädda i 120 grader i 25 minuter. 
(Jag hadd kakan i ugnen ungefär 35 minuter.) Den ska vara en aning lös i mitten. 
Låt kakan sen svalna. (Jag råka också tappa hela jävla kakan på köksbänken då jag 
hadd lagt fyllningen i formen, sååå det blev lite blandat med botten och fyllning. Hehe.)


Gelé
3 dl havtorn
1 pressad citron
½ dl socker
3-4 gelatinblad

Blöt upp gelatinbladen i kallt vatten.
Koka ihop havtorn, socker och citron i en kastrull. 

Sila och pressa ut saften så att kärnor och skal stannar i silen. 
Värm vid behov upp igen och tillsätt sedan gelatinbladen 
ett i taget under omrörning. Låt sen det hela svalna lite.

Häll över kakan och dekorera med havtorn.
Ställ kallt tills gelén stelnat (1-3 tim)

(Mina gelatinblad sket sig dock, så min gelé blev int jämn.. 
Men man kan ju int alltid lyckas. Rör om hela tiden!)

(Om ni vill laga världens lättaste (och godaste) cheesecake (bilden under) 
som man ska ha i frysen och int i ugnen, 
så testa då mitt andra recept, som ni hittar HÄR. )


4 kommentarer:

  1. Tack för receptet! Den ska testas imorgon! :) (y)

    SvaraRadera
  2. Hur många läsare har du på bloggen? Har själv inte blogg så jag vet inte vad som e normalt här i Österbotten, men kan tänka mig att du har en del, eftersom din blogg är så bra :)

    SvaraRadera
  3. Finns det som bloggare nån möjlighet att se vem anonym är?

    SvaraRadera
  4. Ska svara på era frågor i ett inlägg senare :)

    SvaraRadera