söndag 6 april 2014

Dagens fråga: godisdagar

Anonym sa:
Ni verkar vara ganska så hälsosamma du & robert. Så jag undra lite va ni har fö tankar angående snabbmat och t.ex. Godisdag för L när hon är äldre? Och vid vilken ålder skulle det vara aktuellt? Åsikter kan förstås ändras, men sku va intresserad av hur ni ser på det nu i det här läget :) 

Hej på dig!  Jaaa alltså om man jämför mig och R på hälsosamskalan så är han ju nog nåååågra nivåer högre upp än mig. Han vet så mycket mer om kost och träning än mig och sådär, men jag lär mig av honom varje dag. Och jag har nog blivit 1000 ggr hälsosammare sen jag blev ilag med honom, han har liksom fått mig att inse att man med lätta ändringar i kost och motion faktsikt kan ändra mycket på hur man mår. 

De som läst min blogg en stund har väl märkt att skräpmat är ju inget som förekommer ofta hemma hos oss. Det beror mest på att eftersom R tränar i stort sätt varje dag, så behöver han ju äta mat som är bra att "träna på", då är det ju int aktuellt med skräpmat så ofta. Detta kommer inte ändras sen heller då vi får barn. Robert anser nog att vi ska skjuta upp allt som heter skräpmat så länge som möjligt. Sen om nån släkting vill ta med henne till mc'donalds nån dag då hon är typ 5-6, int är det ju som att vi kommer bli helt fittiga och bara "VA TYNGER DU I VÅRT BARN?!" (Int jag iaf ;)) Vi kommer inte göra det till nån "positiv" sak att fara till mäccen, korvgörans, rax osv. (Med det menar jag att vissa har ju ibland skräpmat som en belöning eller nått man far och äter då man ska festa till det, det tankesättet kommer vi undvika.) Men visst visst, int är det ju som att vi kommer vägra henne/dom sån mat om dom verkligen nångång vill ha. 

Sen när det kommer till godisdagar och sådär.. Robert sku ju helst se att hon int äter sitt första godis förrens hon fyller 25 typ hehhe. Nåneeej. Men just den saken tror jag är jättesvår att få bukt med. Visst vi kommer inte erbjuda lördagsgodis före hon själv frågar efter det, det ät vi bog båda klara med. Men i vilken ålder kommer hon göra det då? Och kommer vi kunna påverka så mycket den dagen? Nä jag tror int det. Kanske då hon går i dagis då hon är säg, 3 år, märker att hennes kompisar talar om att dom har godisdag idag, då kommer hon ju undra vad det är.. Kanske nån har med godis på sin födelsedag? Eller kanske nån vän eller släkting ger ett godis åt henne utan att vi har nått att säga till om det? Då kommet hon ju märka att "wohooo vad är nu detta himmelska?" Och då är det ju kört liksom! Klart hon ska få ha sin godisdag om hon vill ha det, men man kan ju alltid försöka säga att hon får välja att spara sin 2 euro i spargrisen eller  få en liten sak istället för godiset.. Det är ett bra alternativ tycker jag. Sen om det är så att hon int ens lägger märke till godis eller  annat snacks före hon är 10, då är de bara jättebra!

Sen tror jag att det blir svårare och svårare för varje barn man får, det är ju bara att inse att om man har en 6 åring som får godis på lördag, och en tvååring som ser detta, och också vill ha. Int är det ju då som att man då kan säga "nej lilla vän, din sysster fick godis först då hon var 5 så du får snällt vänta i 3 år innan du får godisdag." Så fungerar det ju int i praktiken.  

Vi får se hur det blir med detdär, men en sak är säker, det kommer inte vara vi som inför godisdagar i hennes liv, det får hon nog göra själv! Desto längre hon hålls bort från godis och skräpmat, desto bättre. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar