söndag 26 oktober 2014

Frågestund - Svar på frågor kring träning


- va e hidi onramp kursen? Ja sku gärna höra mer om e. Va man gör å hur många gånger i veckan? För nybörjare elr träningsvana? Va de kostar å lite sånt :)

- Är mycket intresserad om OnRamp kursen. skulle du vänligen kunna skriva lite om vad det är ni gör på kursen, tenkiken är såklart en stor del, men hudana WOD:ar har ni. Skulle vara mycket motiverande och skulle gärna vilja testa på samma övningar på gymmet! 

SVAR: Hej! OnRamp kursen är en kurs som man måste gå innan man får börja träna crossfit på egen hand (på open gym) eller på de ledda passen (WOD) Onramp kursen innebär att man går igenom vad crossfit är och vad det går ut på. Vi lärde oss de viktigaste teknikerna (t.ex. olika lyft - deadlift, clean, jerk, snatch, back squat med flera.) vi lärde oss också hur vi korrekt utför en squat, hur man gör pullups, handstand, box-jump. KBS, dubble unders, osv. OnRamp kursen är 6 tillfällen, 1,5 h långa per gång.

Jag född liksom barn för 4 månader sen, totalt 0 kondition och styrka så man kan ju nog säga att jag verkligen var nybörjare och otränad! Så för att börja träna crossfit behöver man int tänka "jag ska nog träna lite på egen hand först före jag kommer dit, så jag int är helt otränad....." Nej nej! Kom dit bara, hur du än är iskick. Crossfit är nog för vemsomhelst, både de som tränat mindre och de som tränat mer. Det eftersom man tränar funktionella rörelser, utför övningar med sin egen kroppsvikt, sen om man ska träna med tyngd så utgår man ju från sig själv och vad man själv orkar. Jag lovar att du märker skillnad direkt du börjar på, kanske inte fysiskt men psykiskt! För jag har aldrig tyckt att det är så ROLIGT att träna som jag gör när jag tränar crossfit. Det kan också bero på att det är så bra stämning och gemenskapen är så bra på CrossFit Jeppis!

kan du berätta lite vad du tycker om crossfit? :)

SVAR: Absolut! Hittills tycker jag att crossfit absolut är det roligaste träningsformen jag prövat på. Annars när jag gått på gym har jag nu farit dit, inte riktit vetat vad jag ska göra, så jag tänker lite "Nämen ok idag tränar jag benen" så pumpar jag nu på där då lite och sen ba YEAH! LEGDAY!! Men med crossfit är det ju lite annorlunda. Man kommer på en WOD, värmer upp och sen är det någon som säger åt en "gör dethär" och då vågar man inte göra annat än som de säger. 


En WOD kan t.ex. se ut som följer: 
3 varv av: 
500 meter rodd
20 box-jumps
50 dubble unders (då man hoppar hopprep och repet ska gå under en två gånger per hopp)

Så, då kör man igenom detdär 3 gånger på tid. 
Före är man såhär:


Under passet är man såhär: 

Men så kommer coacherna och skriker på en såhär:

Så fortsätter man men tänker såhär:

MEN SEN DÅ MAN ÄNTLIGEN ÄR FÄRDIG ÄR DET SÅHÄR:



"mamma, jag överlevde"

Sen då man står och kollar sig i spegeln och upptäcker
att en muskel börjat synas då ser man ut såhär: 

Är du intresserad av att gå OnRamp kursen eller ett gratis "pröva på pass" 
kan du lätt mejla dem på CrossFitjeppis@outlook.com så ordnar dom det! 
Kanske vi ses där!!!


bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

2 kommentarer:

  1. Undrar vad en onramp kurs kostar? Låter som nånting för mej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. De kostar 170 euro (studierabatt -20%) då ingår också 1 månads träningskort till gymmet!

      Radera