söndag 26 oktober 2014

Varför säger dom så på BB?

När jag var på BB så tyckt jag att Lo's näsa var väldigt täppt, så jag fråga om det finns nån sug eller så som dom kan visa hur jag ska använda. Då sa barnmorskan "Nej, här använder vi inte sugen på babysarna. Du kan få lite koksaltlösning att lägga i hennes näsa." Ojdå tänkte jag, varför ska man int använda sugen? En sån har jag ju skaffat.

T.ex. Idag var näsfridan vår räddning; Jag matade henne men hon kuna knappt andas genom näsan så hon fixk ta paus hela tiden vilket ledd till att hon blev ledsen. Då tog vi paus och jag sög ur hennea näsa, och därifrån kom det mycket! Vi fortsatt sen matningen och det gick som en dans, hon kunde andas genom näsan igen.

Så nu undrar jag om nån av er vet varför dom på BB inte tycker man ska använda sugen i babyns näsa? Vad är orsaken? Kan de vara skadligt på annat sätt förutom att babyns slemhinnor i näsan kan bli irriterade? Jag vill ju inte hålla på och använda den om det är dåligt. Har nog prövat med att lägga endast koksaltlösning i hennes näsa och se om de sku bli bättre men de tyckt jag nu int.. Som tur är så har Lo inget emot sugen, det går lätt och smidigt fast hon såklart vänder bort huvudet, men inget gråt och skrik hittills iaf!



bloggtoppen.fi - finlandssvenska bloggar

10 kommentarer:

  1. Hon menade nog att de inte har en sug på bb för dej att använda. Nässugarna är ju personliga så de har ju inte tex en mängd näsfridor där att låna ut. :)

    SvaraRadera
  2. Den sug de har på förlossningen är ju en "el-driven" sug, pch den kan man inte använda till att suga babysars näsor. :)

    SvaraRadera
  3. Om man använder nässugen för ofta kan nästäppan bli värre, därför rekommenderas det att man endast använder nässug sällan och bara i nödfall. Då vår dotter hade rs - virus sa läkaren att vi ska använda nässug men så långt det går ska vi använda koksaltlösning istället då det på något vis kan "svälla" i näsan och bli värre i längden med nässug. Då lär sig bebisens kropp inte att få bort det själv. Om det stämmer eller inte vet jag inte, men så sa läkaren till mig.

    SvaraRadera
  4. Jag använder nog näsfrida men ett annat tips är också att droppa några droppar bröstmjölk i näsan. Det hjälper också :)

    SvaraRadera
  5. Åt mig sa de att "täppan" de ritkigt små nyfödda bebisarna har inte beror på något som kan sugas bort (som snor eller slem), utan att det helt enkelt är svällda slemhinnor.

    SvaraRadera
  6. Ahhhaaa!! Åh tack hörni! Då förstår jag verkligen bättre. Vilken tur att jag fråga så behöver jag int gå runt och typ ha skuldkänslor varje gång jag suger hennes näsa för att jag tror att de på BB absolut inte tycker man ska göra de ;)

    SvaraRadera
  7. Slemhinnorna hos nyfödda är väldigt känsliga och går lätt "sönder" Därför är det inte bra att suga för mycket :) Och så som Alexandra sa så är det oftast inget att suga utan dom är bara "svullna". Men om du suger försiktigt och sätter lite koksaldroppar före så är det vell okej :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha okej! Jag suger nog hennes näsa väldigt sällan eftersom hon ju int ha vari sjuk hittills utan bara haft lite sådär täppt näsa från o till.. Men hon e ju int nyfödd nåmer så tror ni näsan börjar va "stadigare" nu eller borde man ännu va ganska försiktig o bara suga när de absolut behövs?

      Radera
    2. Du suger henne då det behövs :) Om hon kan äta bra utan att "täppa" sig fastän hon lite snörvlar så är det okej. På rådgivningen talar vi om för mammorna att spädbarn ofta har lite snörvel ljud då de äter. Låter som om de inte får luft men att det ofast inte är fast i snuva. Sen är det ju skillt om där faktist är massa snor som måste ut. Men testa först koksalt dropparna och sen först sugen. Du känner din baby bäst och nån stor skada kan du inte göra :)

      Radera
  8. Har du provar på physiomer baby? finns på apoteket, det är ett spray som är heeeelt otroligt bra! Ett sprut i näsborren och sen kommer snoret ut av sig själv 9/10 gånger. Ibland får man hjälpa lite med näsfridan. Physiomer baby var helt super då jag själv var täppt i näsan också. Om du int testat så gör det. Det är alltså bara frågan om koksaltlösning de också, men spray ist för droppar..

    SvaraRadera