tisdag 10 februari 2015

Dagens fråga: Mat och sovrutiner

Hej! Jag har en dotter i samma ålder som Lo, hur ser era mat- och sovrutiner ut?
 Tack för en riktigt intressant blogg! :)

Hej på dig! Roligt med jämnåriga bebisar. Våra rutiner ser ut ungefär såhär: 
Runt kl. 08.30 vaknar hon, vi kan ligga kvar och busa i sängen en stund innan vi stiger upp och gör oss redo för dagen. Först blir det ett varv via wc där jag lägger henne på pottan och på samma gång tvättar av henne lite i ansiktet. Sömnskorven och sånt ni vet! Nå, när hon är färdig, så tvättar vi och sen lägger ny blöja + kläderna hon ska ha på dagen. 

Efter wc bestyren styr vi kosan mot köket. Brukar lägga ner henne på golvet så hon får leka lite sålänge jag lagar frukost åt henne. Oftast blir det gröt med fruktpuré på + lite mjölk. När hon har ätit klart får hon leka igen och jag försöker dricka kaffe och äta lite jag också.. Brukar oftast bli avbruten då hon vill att jag ska komma och leka med henne eller om hon börjar öppna nå lådor som kanske inte är så passligt... Därför brukar jag koka typ 5 koppar så jag ska ha varmt kaffe att fylla på i koppen då den första satsen kallnat, hehe. 

Sen mårar vi nu på och endera äter hon mat före hon ska gå ut och sova eller så när hon kommer in från vilan. Beror på hur trött hon är och hur duktigt hon åt sin frukost. Idag t.ex. så åt hon mat före hon for ut på vilan. Så, jag matar henne och sen är det blöjbyte och sen ytterkläderna på och ner i vagnen. Ibland är hon riktigt trött så hon somnar direkt mössan kommer på, andra gånger får jag gå nått kvarter innan hon somnar. Varje dag sover hon åtminstone 1,5 h på förmiddagen-eftermiddagen. Ungefär från 10.30-11 till 12-12.30 nångång.. 

NÅ när hon sen vaknar så är det pottan och mat som gäller! Om hon ätit före vilan så blir det nått litet mellis, men om hon inte ätit före så är det ordentlig mat som gäller.. Sen när hon ätit så är det nu lek och ålande runt runt runt som gäller.. Oberoende var vi är så har hon mycket energi som ska ut genom att ta sig fram och utforska det ena med det andra.


Runt kl. 15 brukar hon börja bli trött igen, då värmer jag mat åt henne och lägger henne sen igen i vagnen. Ibland somnar hon direkt så då brukar jag inte fara och skutta men om hon inte verkar börja somna så far jag ett varv runt kvarteret. Sen när hon vaknar efter 1-2 timmar (ibland mera. Nu när hon är sjuk sover hon 3 h) så är det igen pottan och sen lek som gäller. Vid 7 äter hon kvällsmål (gröt eller nått annat liknande) och sen är det bara att vänta och se när hon börjar bli trött.. Då blir det pyjamas, potta och nattning. Värmer lite välling åt henne och lägger ner henne i sängen. Oftast går det riktit bra och hon somnar efter en stund, men ibland tar det längre och hon kryper på och vänder sig hit och dit i sängen. Då brukar jag busa med henne lite och vi får skratta och kramas och tillslut tar nog energin slut. Är hon inte alls trött ser jag ingen orsak att tvinga henne att sova liksom. Nå senast vid en halv 9 tiden brukar hon nog sova och då får jag äntligen tid över för bloggen eller nått annat roligt jag längtat efter att göra under dagen. 

Lo äter en gång per natt, och har nu gjort det i ca. 3 månader. Oftast vill hon äta där runt klockan 3. Då värmer jag lite mjölk åt henne och tar henne i min famn. När flaskan är slut så är det tutten direkt i munnen och 9/10 gånger somnar hon direkt. Då lägger jag ner henne tillbaks i sängen och hon sover tills hon vaknar på morgonen. 

Jag brukar säga att Lo har fått två saker direkt från sin far : Bra ämnesomsättning och bra sömnrutiner. Vi har ännu inte varit uppe en enda natt med Lo och det mesta hon vaknat under en natt sen 4 månaders ålder är 2 gånger. Det är riktigt lyxigt med ett barn som sover så bra! :)

Sådär ser en "normal" dag ut för Lo när vi är på hemmaplan :) Tack, roligt att du tycker det! Kram


Sådär påtal om att bebisar äter på natten. Hur har ni gjort för att "avvänja" det? Alltså att bebisen inte längre får mat på natten.. Senast när hon får sin första tand har vi tänkt att vi sku börja försöka få henne att sluta äta isängen/nattetid.. Har ju märkt att hon inte vaknar om hon äter mer på kvällen innan, är det månne enda sättet? Hur har ni gjort? :)

24 kommentarer:

  1. Här ha de börja sova hela natten från att vi börja me gröt, dvs från 5 månader typ. Men dedär e ju olika, så vi ha int behövt avvänja. Men någon enstaka natt ha de nog fått en mjölkflaska men de e väldigt få.

    SvaraRadera
  2. Vi gjorde med vårt första barn så att hon drack välling/mjölk i famnen och sen borstade vi tänderna och gick sen till sängs och läste en bok eller sjöng tills hon somnade. Många kvällar fick tänderna bli oborstade men i den bästa av världar...nu börjar vår lillkilles tänder titta fram så vi ska se hur det blir den här gången.

    SvaraRadera
  3. Jag har ammat mina barn ända till 9 mån och andra till 1 år och 2 mån eftersom de inte har tagit flaskan. Då ammade jag alltså nattetid och när jag inte orkade det längre så gjorde vi så att jag sov några nätter på soffan så att barnen inte alls såg mig eller kände lukten av bröstmjök när de vaknade nattetid, och då nattade min man om dem och efter 3 nätter har båda barnen sovit utan att dricka på natten. De har ändå varit vakna flera gånger men visste att vi hade avslutat nattammandet och var inte ledsna över att de inte fick bröstet längre när de vaknade på natten :) hur man gör med "flask-barn" har jag dock ingen erfarenhet av, ifall både du och R brukar mata på natten. :)

    SvaraRadera
  4. Adam slutade äta av sig själv vid ca 10 månaders ålder, i samma veva slutade jag amma helt och hållet och övergick till ersättning. Det gick som över en natt, vi behövde aldrig krångla med någon vattenflaska eller liknande. Håller tummarna för att Saga ska ta efter sin bror, men eftersom hon inte äter lika mycket riktig mat som han gladeligen gjorde så gissar jag att jag får stå ut ett tag ännu. Men hellre ammar jag henne på natten än tröstar en ledsen bebis. Jag ger det någon månad ännu..

    SvaraRadera
  5. tycker så synd om barn som inte blir ammade åtminstone 8 månader...... finns aldrig nån orsak att sluta amma!! det finns forskning som visar att amning alltid är det bästa för barnet. ---> http://www.folkhalsan.fi/amning egoistiskt att inte amma.. om du sku amma, så sku du kunna göra som malin skriver ovan. ta bort bröstlukten ur rummet --> barmet slutar äta nattetid. men med flaskan är det annat!! för flaskan luktar ju inget så barnet är inte vant sig med någon speciell lukt, så hon tar ju förgivet att få mat.

    jag tycker inte det är något fel med att mata på natten! varför vill du så hårt avvänja det?? luktar lathet här..... LÄS https://somnforbarn.wordpress.com/2012/09/07/nar-ska-ett-barn-sluta-ata-pa-natten/

    SvaraRadera
    Svar
    1. VILKEN KOMMENTAR!!! Att de int finns orsak att int amma? Härkkas!! Sku kuna räkna upp hur många som helst, trångsynta människa!
      Angåend att hon int vill mata på natten; sen ett barn är 8 månader så SKA de va möjligt att vara utan mat på natten, de handlar int om lathet för föräldrarna, kanske hon bara vill ha andra rutiner och en ordentlig/ihopsittande nattsömn så att hon orkar vara piggare å aktivare me dottern på dagarna? Tänkt på de? Knappast. Oj jestas att e finns tokihee mänskona....

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  6. Vilken härligt peppande kommentar där ovanför...; (

    Anyways. Vi rådgivningen säger di ju att man bra kan försök böri ta bort nattmålen när barnet e över 6 månader om man vill. Kanske e sku gå att prov ge lite vatten istället så hon vänjer sig vid att int få mat? :)

    SvaraRadera
  7. Jag skulle inte använda vatten som substitut för mjölken/vällingen, då är man ju liksom ändå fast i nattmatandet. Minns dottern åt länge länge på nätterna, och det avslutade vi med att helt enkelt prata om det före hon somnade att inatt blir det ingen flaska. Hon vaknade några nätter och fick sitta i famnen, men någon flaska blev det inte. Tror vi hade bort det på en vecka då vi väl börja me de! Allt beror ju så klart på hur egna barnet är, de där vet man nog bäst själv! :) förövrigt så kan jag tala om för den där charmiga kommentatören (finns de ens ett sånt namn?) att jag då har vari extremt lat jag å, slutade amma dottern vid 6 månader och sonen vid 3. Lika lat som många andra då i denna värld. Tycker att åsikter om amning e så omodernt och sånt man kan håll för sig själv! Huvudsaken e ju endå att barnet i fråga blir mätt, å sikken tur att e finns ersättning för de som int kan eller vill amm, sku ju bli problematiskt annars då! :)

    SvaraRadera
  8. Vår dotter åt en gång per natt tills hon var cirka 10-11 månader. Hon har aldrig varit någon bra sovare så en gång per natt var verkligen himmelriket ;) Sen så sku ja börja jobba å då bestämde vi oss för att nu får de vara dags att se om hon kunde sova hela nätter. Jag har bara ammat i cirka 3 månader så hon blev aldrig van med nattamning utan de var flaskan som gällde. Pappa tog över som ändå skulle stanna hemma på vårdledigt me henne och de va int många nätter, max 2, så va nattmatningen över. Visst kunde hon vakna många gånger visa nätter men vi försökte söva henne på andra vis och de va nog aldrig riktit nå problem om hon int va sjuk eller så. Smidigt å bra, å andra sidan nu ännu vid 1,5 års ålder så sover hon int hela nätter utan vaknar nog 1-2 gånger per natt för att tutten trillat ut så kanske de vore snart dags att få bort den också :) Nå hur som helst så måst jag ännu bara inflika att avvänja barn med mat på nätterna nog int handlar om lathet som nån nu försöker påpeka här ovanför, men du e ju nog så smart Carro att sånt vet du ju redan :) Ni verkar ha riktit bra rutiner!

    SvaraRadera
  9. Mitt bästa tips att få bort nattmatandet. När barnet gråter till eller vaknar o vill ha nattflaskan. Doppa nappen i vatten, ifall hon tar napp, ge henne den våta nappen, Det har funkat för våra barn, de har somnat om då! Vi fick vår dotter några veckor efter er, o vi har sovit hela nätter, ca 11 h, utan mat sen slutet av november!

    SvaraRadera
  10. Vi berättade också åt våra barn att nu slutar vi amma på natten, och om de nångång visade att de ville ha bröstet så sa jag bara att vi ju har bestämt att sluta och därför kommer vi inte tissa mera och så nattade vi om dem. Att byta till vatten istället nattetid gör ju inte att man får bort flaskandet, då ska ju barnet ha vattenflaskan istället. Ett barn som är över 6 mån behöver inte ha mjölk på natten pga näringen så man kan bra sluta ge nattetid då. Det är såklart en vanesak för barnet :)

    SvaraRadera
  11. Verkar som att vi är många malin som läser din blogg Carro! :D Ps Verkligen bra jobb med bloggen den känns alltid så trevlig och mysig :) kram

    SvaraRadera
  12. Vad för sorts gröt ger du lo? Har en som int riktit e så me på att äta d gröt jag ger. Ger du pulver gröt eller vad ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har testat huuur många som helst! Det hon nu går med på att äta är hemlagad mannagrynsgröt och sen köpis pulver piltti gröt :) havregryn är ett big no no för henne

      Radera
  13. Vi fick tipset att ge dricka före ja själv går o sover. Där runt 23..då sover ot. Vår gosse mycket bättre...
    arg man kan bli när folk kommenterar sådan om amning.. min son har inte blivit ammad sen 3 veckor ålder o han mår bra ändå... o ja hade flera orsaker kanske den människan me den åsikten borde prova att ha de som ci som flaskmatar så sku vi få se då hur länge hon sku försöka...

    SvaraRadera
  14. Det är nog enklast om man bara bestämmer sig för att avbryta mönstret med nattmatandet. Att byta till vatten är ju att ändå ge flaska och något som fyller upp magen lite. Så man får bara trösta barnet med tutten och sen brukar dom nog lära sig nya mönstret på ett par nätter. Sen kan det ju hända att hon vaknar t.ex 6 tiden på morgon och då vill ha lite mjölk eller välling för att orka sova ett par timmar till, men då är det nog okey att ge flaskan eftersom det i princip är morgon då :)

    SvaraRadera
  15. Tack för alla tips! Ska försöka testa inatt :)

    SvaraRadera
  16. Vår tös slutade äta nattetid redan när hon var kring 1,5 månad!

    SvaraRadera
  17. Ler åt vissa kommentarer och konstaterar att här nattammades vår kille till cirka 15 månaders ålder, å jo, till viss del p.g.a. En lite lat mamma som alltid tyckt om att mysa och amma, till och med på natten. Hur konstigt det än låter ��

    SvaraRadera
  18. Man kan liksom vara lat "åt det hållet" också �� /samma anonym

    SvaraRadera