söndag 9 mars 2014

Cheesecake muffins recept

Vem blir int snål av denhär bilden liksom??? (Inte min bild men mina ser ungefär samma ut, men fick inga fina bilder så jag fuskar. Hittade den på pinterest.) Men okej! Här är typ godaste cheesecake muffinsen, fräscha och goda till både herren och frun, vi önskar eder alla en ... Eh ja. Muffins var det ja. 


Här kommer receptet för den som vill svulsta sig lite, 
eller bara baka för att det är kul.

Ca. 20 muffins (beroende på storleken av dina formar.)

4 gelatinblad
2msk hett vatten
200 gram naturell färskost (t.ex. philadelphiaost blir bra.)
1 dl socker
3 tsk vaniljsocker
2 ½ msk citronsaft
2½ dl grädde

Jag sätter 4 gelatinblad och ligga och mjukna i vatten i ca. 5 minuter. Under tiden blandar jag färskosten med sockret, vaniljsockret och citronsaften. Därefter vispar jag grädden löst. Jag kramar vattnet från gelatinbladen, och smälter dem i 2 msk hett vatten. Då gelatinbladen smält häller jag dem i en tunn stråle i färskosten under omrörning. Genast därefter blandar jag sakta ner grädden i färskosten.

Sen mixar jag med stavmixern 3 dl hallon och blandar i socker (enligt egen smak, vill man ha surare lägger man ju inte så mycket, själv tycker jag de är lite fräsigare med lite surare hallon dvs inte så mycket socker!) 

Jag lägger ut fyllningen i formar, och klickar sedan ut en klick av 
hallonmixen och rör sedan lätt om så det blir fint..
In med muffinsarna i frysen i ca 2h och 
sen är det att knäpp på kaffekokarn och bjud in vännerna! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar