lördag 15 mars 2014

Dags att börja tänka på..

Jag har sådär smått börjat tänka på dethär med förlossningsbrev. Före jag ens visste vad det var, och vad de gick ut på, trodd jag att det var ett brev liksom "hej, jag heter Carola och jag har BF 28 maj....." Hehe. Men så är det ju int riktit.. Har hittat några olika mallar som jag tänkt utgå från.. Men hur är det riktit, skriver de flesta sånhäna förlossningsbrev eller är det mer ovanligt? Jag har ingen aning jag.

Jag tänkte iaf skriva hur jag tänker kring smärtlindring, och vad vi önskar att händer efter att det lilla kommit ut (om allt är ok förstås) att vi vill vara själv med henne osv. Och att jag vill ha mycket handledning med amningen! Det är nästan det viktigaste jag ska nämna tror jag. Faaast det har ju int med förlossningen att göra men, ja, anyway. Det är ju så svårt att skriva då man aldrig vart med om en förlossning förr.. Jag vet ju int alls hur det kommer bli eller vad som kommer hända osv. men man skriver väl liksom en önskelista över hur man hoppas det ska bli, det är ju verkligen ingen kravlista!

 Läste att man oftast skriver sitt förlossningsbrev i vecka 36, att man då går igenom med sin rdg tant, och då endera skriver ett seperat brev eller skriver in det direkt i journalen. Hmm jag tror nog att sånt jag tycker är väldigt viktigt lägger vi i journalen och sen det + såntdär annat lite mindre viktigt skriver vi i ett separat förlossningsbrev, så dom också kommer med.

Skrev du förlossningsbrev? Och vad skrev du isf? Vad tog du upp liksom? 


10 kommentarer:

  1. Jag skrev inget förlossningsbrev, måst nog säga jag kände int till förrän du skrev om de nu :p hehe.. Kanske så olika på rådgivningar! Ett "amningsbrev" skrev ja däremot, för de fick ja av råddatanten :) men inte me första, men nu med andra fick jag skriva (tror de glömdes bort att jag sku skriva ett med första)

    SvaraRadera
  2. Jag är utbildad barnmorska och har skött ca 100 förlossningar innan jag gick på mammaledigt. Under min studie och arbetstid har jag sett 1 förlossningsbrev, så speciellt vanligt är det inte ändå att mammor skriver dem. Jag tror ändå att det kan vara bra åtm att tillsammans med partnern sitta och fundera och skriva ner lite, så kommer det fram bådas tankar kring förlossningen. Man ska inte koncentrera sig för mycket på hur man vill att förlossningen ska bli, eftersom den ändå gör som den vill sen, och då kan man fastna lite på det man hade tänkt sig innan. Bra saker att skriva ner är just om man är rädd för något, att tappa kontrollen, för nålar eller dyl. Även som du skrev, att du vill ha mycket stöd vid amningen. Sen är ju barnmorskorna super på att se mammors situation under förlossningen, och de handleder dig, ger förslag på vilken smärtlindring som passar beroende på hur långt förlossningen har förlöpt osv. Det kommer säkert gå riktigt bra för dig/er! :) om man går in med öppet sinne inför förlossningen och lyssnar på barnmorskan och vågar släppa kontrollen så går det nog bra. Och inten brukar skrika så det tror jag inte blir något problem. ;) förlossningar är starka och häftiga, och ingen är så stolt som en nybliven mamma! Stort lycka till åt er! :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jasså så det är nog ändå så ovanligt! Trodde nog det var vanligare nuförtiden. Jo, jag tror precis som du att det nog kan vara bra att sitta och diskutera och fundera kring tankar och funderingar runt förlossningen.. Olika scenarier som kan hända osv. Jag tror nog int att jag som nån här nere skrev, att jag sku bli besviken om det int blir som jag har skrivit på brevet, int är det ju som att jag skriver det som en regelbok att SÅHÄR ska det bli! Utan mer riktlinjer.. För sen då jag väl är där kanske det blir lite så att jag int helt fullt ut säger hur jag helst sku ha det, så då är det bättre att ha det nerskrivet så jag minns, och vågar be om vissa saker.Jag tycker nog förlossningsbrev sku kuna bli vanligare här också, och int bara vanligt i Sverige, åtminstone jag känner att jag är mer säker i min situation om jag själv har skrivit ner lite före och vet att dom tar mina önskemål i betraktande (vilket dom nog säkert annars också gör, men om det är nerskrivet är det u lite mera svart på vitt.) Jag har väldigt öppet sinne inför förlossningen och tror verkligen inte att "precis såhär kommer det att gå" utan jag vet nog att en förlossning är ju int den andra lik. Så vi får helt enkelt se hur vår blir, man kan ju hoppas och ha förhoppningar om hur det ska gå, men man vet ju aldrig hur det blir, före det är över :) Tack så mycket!

      Radera
  3. Ja tror he e lite skillna på finland å sverige i dehär falle, för under min praktik på mödrarådgivningen togs int ämnet alls upp till tals. Givetvis kuna e diskuteras smärtlindring och att mamman va lite fundersam över va som händer direkt efter att babyn har komi ut, men nå destu mer blev int e prata om saker sen. Men sen vet ja att di på pelkopoli (har man t.ex. nålskräck kan man besöka den polikliniken för att söka lite lugn) kan rekommendera att man skriver ner lite tankar och önskemål gällande förlossningen för att få lugna nerverna lite. Men däremot har vi diskutera i doulagruppen att di mammor som har skrivi förlossningsbrev före, men sen har förlossningen av nån orsak blivi helt annorlunda, har kuna känn sig besvikna å missnöjda både med sig själv och förlossningen för att int e blev som di hadd tänkt/ planera. Så jag anser att he e lite på gott och ont, men däremot tycker ja att he e viktigt att man iaf diskuterar smärtlindringen me mamman. Sen va som händer direkt efter att babyn e ut varierar ju också lite på BB och personal, men ja tror att nog att nuförtiden ere så att babyn nog e med mamman dygnet runt om allt gått bra. Tror int ens e finns nå "barnkammare" nånstans nåmer, men att man nog vid behov kan lämn babyn till barnmorskorna i kansliet så mamman får vila ett par timmar :)

    SvaraRadera
  4. Det är alltså "ingen" som brukar skrika ;) och amningsbrevet som Anna talade om är ganska nytt så det var nog därför som hon inte fick det med första barnet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej! Fick ju första på 2012 å nu andra på 2013 :) så då e de ju förstås nog riktigt nytt!

      Radera
    2. Hehe nå nog vet ja nu att ingen skriker på en som i filmerna då dom är helt galna och bara "PUUUUSH PUUUSH. OMG WOMAN; YOU CAN DO IT!! PUUUSH!!!" Var nog lite ironisk ;)

      Radera
  5. när kommer videon med svaren? :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den laddas upp på youtube i detta nu! ;)

      Radera
  6. Jag har fött båda mina barn i kokkola och då innan fick man nån form av formulär att fyll i om alltmöjligt och så fanns det också ett ruta att skriva i typ "hur du vila ha de" på förlossningen.. :)

    SvaraRadera