söndag 23 mars 2014

Fräsch citronkaka

Jag orkade int vara lat sålänge, men en snabb vila gör ibland susen! 
Jag blev snål på nått gott så jag slängd ihop en citronkaka jag lagat förr och vet att är riktit fräsch och god.
Tänkte att det kan ju vara roligt för R att komma hem och få nått gott också! Haha, det är så "synd" om honom, han försöker dra ner på bulla ätas och annat gott, men det är int så lätt med mig i huset! Men han borde ju passa på nu såläng jag faktiskt bakar, om 2 månader blir det ju int så mycket av det längre! 

Jepp, här kommer receptet på citronkakan jag baka :)
(Såå goood!)


Ingredienser

Kakan :
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
100 gram smör, mjukt
1½ dl strösocker
3 stora ägg
2-3 msk färsk citronsaft
Skalet av en citron
200 gram gräddfil

Glasyr :
200 gram philadephiaost
2½ dl strösocker
saften ur en halv citron
40 gram smält margarin

Såhär gör du: 

Värm ugnen till 175 °. Smörj en bakform.
Vispa ihop mjöl , bakpulver och salt. Ställ åt sidan.

Med hjälp av en elvisp på medelhög hastighet , rör ihop smör och socker tills det blir ljust och slätt. Tillsätt äggen, ett i taget, blanda väl efter varje tillsatt ägg. Blanda i citronsaften och citronskalet. Tillsätt mjöl blandningen, blanda till en jämn smet. Rör tillsist i gräddfilen.

Lägg smeten i formen och in i ugnen i ca 25-30 minuter. Pröva med en tändsticka i mitten av kakan, om tändstickan kommer ut torr så är kakan klar. Låt kakan svalna helt . 

För att göra glasyr :

Vispa philadephiaosten, sockret, smöret och saften av en halv citron till en slät kräm.
Fördela jämnt över kakan. Ha gärna kakan i kylskåp minst en timme före servering.

Förvara kakan i kylskåp .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar