lördag 29 mars 2014

I vår BB väska

Go'kväll tjejer! 
Hoppas ni haft en bra dag. Min dag har bestått av att ligga på balkongen i 3 timmar, städa och sen vara ut på långlänk med killen. Jag cyklade dock! Sen blev det dusch och mat. Riktit skön dag faktiskt. 

Nu har jag läst alla era kommentarer kring vad jag ska packa ner i BB väskan + att jag har läst runt på andra bloggar och begrundat tips hit och dit.. (Men fortsätt gärna ge tips!) 

Det jag kommit fram till att blir det väsentliga för oss att ta med är detta: 


1. Amningsinlägg verkar ju vara helt superviktigt, så två paket sådana packas ner!
2. Amningsbh x2 (har redan börjat använda eftersom dom är så bekväma!)
3. Dricksflaska med sportkork. Jag sku ju såå gärna ha is också, men det blir ju lite svårt att ta med. Kanske det finns en frys där så jag kan ta med en isplatta och slänga in då vi kommer dit? 
Beroende av is. 
4. Telefon + laddare
5. Bindor, stora sköna bindor!
6. Bröstvårtsskydd
7. Bröstvårtskräm (mycket fokus på pattarna och amningen känner jag hehe! Men jag tar gärna med allt som finns för att underlätta amningen för jag VILL verkligen få den att funka från början!)
8. Necessär med tandborste, tangleteezer, deo osv osv. 
9. Gott godis!
10. Amningskudden, vill gärna använda den från början så man får in rätt touch med den,
11. I klädväg funderar jag ta med en mysdress, sen ett par tights och en tunika, sen kanske mina leopard byxor som är sköna och lösa över magen. + 2 t-shirts och min odd molly kofta. + undisar och strumpor (sjukhusstrumpor suger ju).

Sen till bebisen blir det att ta med detta: 

1. Babynest, så hon får en riktit gossig säng redan från början. Och om hon ska sova med mig i sängen känns det ju bättre om hon ligger i den så jag inte far på henne (risken är dock minimal för det känner jag.) Jag tror vi tar med babynestet i bilen, och om jag sen känner att jag vill använda det så får R hämta det.
2. Lilla dinglisen som vi redan börjat sova med så den ska dofta som oss.
3. Blöjsalva (vet dock inte om exakt denna finns i finland, men de tycker man ju. Har läst så mycket bra om just inotyl!)
4. En mysig overall att åka hem i .
5. Nappen!
6. Lite blöjor (vet dock att man nog också får från BB men några kan ju vara bra att ha med.)
7. Gossigaste filten (+ en till filt ifall denna sku bli blöt eller nått annat.)
8. Babyskyddet och ställningen installerad i bilen. (Skyddet får vara i bilen tills vi ska åka hem, sen får R hämta det.)

Och detta är vad vi tänkt packa ner till den blivande pappan:

1. I klädväg kommer R själv få ta vad han tror han behöver (jag tror dock ganska många t-shirts behövs, han kommer nog svettas en del! Hehe) En sak jag tycker är viktigt att han har med är en huppari med dragkedja så han kan ha babyn på bröstet men ändå int måst sitta helt utan tröja och frysa.
2. Ett tips en av er gav var att ta med simbyxor ifall vi har planer på att använda oss av dusch eller pool. Och jag är väldigt öppen för att föda i vatten så om det sku komma till det kan det ju vara bra att han har med simbyxor så han int måst sitta där och näcka då han ska massera mig ;)
3. Systemkameran är Roberts ansvar! Tror inte jag kommer vilja ligga där och knäppa bilder..
4. Anteckningsblock så han kan anteckna lite vart efter det händer saker. Jag vill gärna att jag har det svart på vitt ifall jag i efterhand int minns mycket av förlossningen. Inga långa romaner ska han ju skriva utan mer : 13.20 öppen 6 cm, 14:00 epidural bedövning.. Ja ni fattar.
5. Han är ju inte mycket för godis och sånt min man, så snabb energi i form av proteinbars kommer nog packas ner!
6. Necessär med nödvändiga grejs
7. En hel massa KÄRLEK TÅLAMOD och PEPP! Det kommer han klara fint!

Vad säger ni om vår packning? Godkänd? :) 
Jag tycker det är lagom, inte för mycket och inte för lite, det nödvändiga liksom!
Nått vi ännu borde lägga till?


13 kommentarer:

  1. Annars så bröstvårtsskydd å bröstvårtskräm finns på bb, så jag hade faktist inte me nåt sånt.. Finns så mycket där ändå, även tuttu åt bebisen fick vi därifrån :) å blöjor finns + att man får den i libero väskan som alla mammor får. Men annars har du nog valt ut bra saker å fått bra tips från tidigare inlägg!

    De närmar sig me stormsteg för er :D spännande!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo det närmar sig verkligen! :) Så kul!

      Radera
  2. I jeppis finns int nappar mera, och inte när jag födde i Kokkola heller. Ta med nappar med flera olika modell, vissa bebisar är kräsna:) Annars så skulle jag också lägga till något salt snacks, jag hade med mig tuck-kex att smaska på för att få i mig lite salt under värkarbetet , och saft i flaskan för lite energi :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är de då de stänger snart som de inte finns nappar? Födde ju i september ifjol och då hade de nappar.

      Radera
    2. Jag födde för ett år sen i Jeppis och då fanns nappar. Salvor och sånt får man på BB, det är ju ändå ett sjukhus! ;)

      Radera
    3. Kanske dom var slut just då.. Men vi tar nog med en knippe nappar jo! För säkerhetsskull! Salt snacks jo, det borde vi nog packa med också! Saftflaska och vattenflaska, check!

      Radera
    4. När min syrra födde sitt andra (för snart tre år sen), så sa de att de egentligen har slutat ge nappar, men de kan göra ett undantag eftersom de just beslutat det typ. Kanske de tog tillbaka den ideén då? :)

      Radera
  3. Va fina kollage! :) Din packning ser helt klart godkänd ut! Själv hann jag aldrig packa nån bb-väska eftersom vår kille ville komma redan vecka 33, men denhär gången ska vi packa i tid! Vecka 19 idag :) Lycka till! //Jonna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ojdå, han hadd brått! Hoppas allt gick bra ändå :) Roligt med en till på kommande! Lycka till med allt! Tack igen :)

      Radera
  4. På bb i Jakobstad har de amningskuddar som man får använda där, åtminstone hade de det för ett år sen. Men jag vet inte hur det är i kokkola. Och så önskar jag lycka till :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha men de är ju perfekt så måst vi int hala med vår egen! Tack ska du ha! :)

      Radera
  5. Läppomada! Man blir lätt torr om läpparna efter allt flås :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har du rätt i, tack för tipset! Det ska packas med! :)

      Radera