onsdag 19 mars 2014

Vecka 31 idag!

Hej allihopa! 
Idag gick vi in i vecka 31! (30+0) Ojoj vetjahe! Det går undan nu. Här har jag klippt ihop en gif åt er där ni kan se hur babyn växer från vecka 1-40. Det är ju dock int varje vecka utan 12 bilder under denhär perioden. 





VECKA 31 BEBISEN
Bebisen är ca 40 cm lång och väger ungefär 1600 g. Alla sinnen är nu färdigt utvecklade. Den kan fortfarande ligga med huvudet uppåt, men i nästa vecka vänder sig de flesta bebisar sig och ligger med huvudet neråt tills födseln. Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan åtta centimeter i diameter, och fötterna knappt sex centimeter. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut. 
VECKA 31 MAMMA
Livmoderns mått är ungefär 29 till 32 cm. Bebisen fyller nu nästan upp hela din mage. Många samlar på sig mycket vatten i kroppen, särskilt fötter och vader kan vara svullna. Din viktuppgång kan ligga kring 9 till 12 kg. Varje graviditet är unik, du kan ha gått upp mer eller mindre. Både du och din familj kan ha glädje av att ni redan nu talar om hur ni tror att det kommer att bli när bebisen är född. Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det viktigt att ha bra hållning och motverka svank.
75,4 % av graviditeten har gått
Graviditetsvecka 31
30 veckor + 0 dagar har gått
Kalendermånad 7
Graviditetsmånad 8
Trimester 3
69 dagar kvar till BF!

EGNA TANKAR
Känns jätteroligt att gå in i vecka 31. Vi är verkligen påväg nu och det känns som att vi är inne på slutspurten! Även fast det är typ 10 veckor kvar. Men om man tänker att man varit gravid sen augusti 2013 så känns det bara som att det int är sålänge kvar nu! Jag har börjat få väldigt svårt att andas då jag ligger på rygg, och kan int riktit röra mig normalt i sängen utan att behöva ta andningspauser, haha! Bebisen har börjat hicka ofta och inatt hickade hon så jag var tvungen att väcka R så han också fick känna. För hickandet började hon med då han var på dejour så han hade int känt det ännu! Men nuså!
Jag funderar mycket på förlossningen nu, och ser framemot det sååå mycket!
Är int speciellt rädd. Just nu. Hehe. Våren är pågång och jag känner bara lycka i min kropp! 
Trivs verkligen som gravid nu och njuter av varenda stund.

7 kommentarer:

  1. Hej! Jag har länge tänkt fråga om du blivit testad för GBS nu så länge du varit gravid? GBS är B-streptokock som naturligt finns i tarmen, men på något konstigt sätt tar sig in i slidan vid graviditet. Dessa streptokocker så kan bidra till tidiga och kraftiga sammandragningar. Om mamman bär på dessa (det är ganska vanligt idag!) så bör hon få antibiotika i dropp i samband med förlossningen, annars är risken stor att det smittas till babyn och den får en infektion. Jag vet detta så bra eftersom jag själv var GBS positiv vid min graviditet förra året. Hade inte läst om det innan, men började googla massor (vilket man inte ska göra :P) och läste mig in på det. Jag fick antibiotika vid förlossningen och pojken blev inte smittad. Som GBS positiv får man inte heller bada i vatten under öppningsskedet. Kan hända att alla väntande mödrar testas vid rdg i vecka 36 nu, men jag är inte säker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Nej det har jag inte blivit testad för! (Vad jag vet av.) Men det låter ju nog som att det är något som borde kollas upp! Det sku ju förklara mina sammandragningar.. Jag ska till rdg i början av april, så ska fråga då. Hur testar man det, via urinprov kanske eller? Vad händer isf om barnet blir smittat? År det allvarligt? *Vågar inte googla* :P

      Radera
    2. Man blir skrämd av att googla ;) fakta kan man läsa, men läs inga forum och andras upplevelser av det, det är ju bara det värsta som skrivs på nätet, alla "bra" fall nämner ju ingen! Men lunginflammation, blodförgiftning och hjärnhinneinflammation är några exempel på vad babyn kan få. Även klottiga ögon och lite tyngre andning. Här kan du bra läsa: http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Grupp-B-streptokocker

      Radera
    3. Och ja, testas med en tops runt slidmynningen, skickas sen på odling :)

      Radera
    4. Ojdå, vilka aggressiva symptom :O Tack för länken, ska läsa där.
      Tack för upplysningen! Viktit att även läsa om mindre trevliga saker som kan hända! Men vilken tur att din baby inte blev smittad :)

      Radera
  2. GBS prov tas i vecka 36 på rådgivningen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, nåmen det kommer i sinom tid då! :)

      Radera