torsdag 3 april 2014

Dagens fråga till er: Gördel?


Go'kväll mamas och blivande mamas! 
Nu är det såhär att jag efter förlossningen kommer vilja använda gördel. Jag har läst så mycket gott om dessa, så vill verkligen pröva, känner att jag har ju inget att förlora på det? I början ska man ju ha den i stödjande syfte, då man ännu inte är tillåten att träna magmusklerna.. Sen så är den bra också då huden får lite stöd så då har den lättare att dra ihop sig också. När kroppen läkt och jag får börja träna ryggen och magen igen, så kommer jag nog inte använda den lika mycket, men tror ändå det kan vara bra att använda sålänge man inte får träna just de delarna av kroppen!

Är det kanske nån av er som använt gördel eller har planer på att använda efter förlossning? Vad tyckte ni isf? Och varifrån köpte ni? Jag har sett att det finns många olika prisklasser, kommer  själv nog satsa på en som är väldigt god kvalité, och de kostar runt 50-70 euro, men vet inte riktit ännu varifrån jag ska köpa!

Såhär står det om gördlar på glammoms hemsida: 
Vi vet, att bära gördel är sådär lagom hett.. Men - faktum är att den kan göra underverk. I många kulturer har det varit självklart att linda midjepartiet efter en förlossning, då det hjälper kroppen att återhämta sig snabbare. Dels hjälper en gördel livmodern att dra ihop sig så att magen snabbare går tillbaka till sin ursprungliga form, dels ger den bra stöd till rygg och magmuskler. Många upplever t.ex. att en gördel är skön att staga upp ryggen med vid amning. 

7 kommentarer:

  1. Denna kommentar handlar inte om gördel, men tänkte endå skriva ett tips :b De lärde mig på bb att om man sover på magen, då drar livmodern snabbare ihop sig. Det kan ju vara bra att veta :) ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket bra tips, tack! Ha en bra dag du också :)

      Radera
  2. Men om man sover på mage kan man lättare få mjölkstockning, värt att tänk på he å ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste man tänka på också, det har du rätt i (I)

      Radera
  3. Gördel är nog att rekommendera, har använt efter båda mina graviditeter. Bra stöd åt ryggen och den hjälper nog magen att dra ihop sig :)

    SvaraRadera
  4. Jag hade en precis sån som på bilden efter graviditeten med Clara och den var SÅ OBEKVÄM. Jag kunde varken sitta eller böja mig med den utan att det gjorde ont någonstans. Använde den max 3 ggr. Nu efter graviditeten med Valentina klippte jag av en tight, elastisk topp, vek den dubbelt och använde det istället. Fungerade mycket bättre för mig + att jag kunde ha på den hela dagen utan att dö.

    Tänkte också tipsa om en fantastisk app, mammamage heter den. Man kan börja använda den ca en vecka efter förlossningen och då "tränar" man på nivå 1 som består av andningsövningar. Då man tränat en nivå 10 ggr får man gå vidare till nästa. Övningarna stärker mag- , bål- och bäckenmuskulaturen. Jag är på nivå fyra nu (kunde inte börja genast pga snittet) och min mage har inte varit såhär stark efter någon av de andra graviditeterna.

    SvaraRadera
  5. Kan oxå tillägga att livmodern drar ihop ganska så snabbt då man ammar :)

    SvaraRadera