fredag 4 april 2014

Lyckliga människor behöver inte blogga



Hehe vilken bitter människa som måst ha skicka in dedär! Att bloggar är ju de bästa som finns. Jag får alltid så bra tips och råd då jag frågar, och det är så roligt att veta att ni hänger med här i min preggohet och säkert sen också då den lilla har kommit. Man känner sig lite mindre "ensam" i det hela!

Men varför bloggar jag egentligen? 
Några orsaker är väl..

- Känner gemenskap med läsarna
- Roligt att se då läsarantalet ökar och jag får positiv feedback för mitt bloggande
- Roligt att kunna se tillbaka på inläggen i framtiden
- Älskar att lägga mina tankar i text
- Älskar kommentarer av er
- Känslan då jag har skrivit ett riktit bra inlägg!
- Rolig hobby att pyssla med, både att lägga ihop bilder med texten och att hitta på vad jag ska skriva om..

Varför bloggar du?

Jag sa åt R häromdagen: Alltså tänk för dom som int bloggar..... Va tråkigt!! Usch jag får helt panik då jag tänker på det.. Eller tänk på dom som bloggar och int har en ENDA läsare!? De är så synd om dom!!! *Börja nästan gråta*
Robert: Eeehm janå. Vissa kanske bara bloggar för att få det dokumenterat de dom vill sen kuna läsa i framtiden? 
Jag: Janå de e ju sant. Nu känns de bättre. Jag ska nu aldrig sluta blogga jag.
Robert: Mmm let's see about that..

Undrar när jag slutar blogga? 
Jag har ju bloggat i 4 år, med nån liten paus kanske 2 gånger.. 
Men ja, får se. Jag har inga planer på att sluta inom den närmsta framtiden iaf!

Tack för att ni läser min lilla blogg! 
PUSSAR OCH KRAMAR ÖVER CYBERSPACE!

10 kommentarer:

  1. Hej! Hur kommer ni tänka kring genus och könsjämnlikhet när det kommer till era barn? Har ju sett att du köpt en del klänningar och annat flickigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja får så i nerverna på såna som tycker att man int ska klä sina flickor i klänningar, eller sina pojkar i tröjor med biltryck.. Som att de sku påverka ett litet barn?! Blää är så trött på allt genussnack.

      Vad spelar det för roll om du ser att hon har köpt klänningar och annat "flickigt" åt sin DOTTER? Du får det att vetka som om hon gjort nått fel iochmed det? Rätta mig gärna om ja har fel... /låt flickor va flickor och pojkar pojkar

      Radera
    2. Anonym ställde ju bara en fråga, chilla. Genussnack är viktigt, om det då handlar om klädsel är en annan sak. :) Och vad gäller låt flickor vara flickor och pojkar vara pojkar, vad har det med klädseln att göra? Genus handlar inte om att sudda ut könen, borde inte alla veta det vid det här laget? :)

      Radera
    3. Anonym som ställde frågan4 april 2014 kl. 17:45

      Intressant reaktion "M".. Jag kan själv aldrig bli trött på genussnavk, därför fråga jag av Carro hur dom tänker kring det. Jag menade inte att hon skulle göra fel i att klä sin dotter i typiska flickkläder, utan ville bara mer få veta om hon också kan tänka sog klä henne i mer könsneutrala kläder, hur hon/de reagerat om dottern vill leka med bilar, ha endast grönt på sig osv. Vissa föräldrar (men inte många) ser ju helst att barnen håller sig till de kläder och leksaker som är menade åt ett visst kön. Och hur det påverkar barn redan från små? Ja kanske inte då dom är spädbarn, men redan från att ett barn är 2-3 år börjar deras syn på genus bildas, omedvetet förstås. Leksaker menade "för pojkar" framställs ofta som farligare och mer fartfyllda, medans leksaker menade "för flickor" är så rosa och gulligt.. Samma gäller också kläderna om vi talar om det. På pojkavdelningen är kläderna mer "lekvänliga", vida och slappa så barnet kan röra sig och leka fritt. Robotar och brandbilat tryckta på magen.. Medans på flickavdelningen är det tighta jeans och spets och rosa som gäller.. Det är klart att flickor ska få vara flickor, och pojkar vara pojkar, men om de vill ska de också få korsa gränsen över vad som anses som typiskt flickigt respektive pojkigt.

      Radera
    4. Int är väl min reaktion speciellt intressant.. Kanske to i lite, men blir bara så trött, här har hon int ens fött och redan ska folk hoppa på med pekpinnar hit o dit angående "genus" o "könsjämlikhet".. Så var de gör mig o innan min pojk ens kommit ti världen. Hur sku jag då ha veta hur jag ser pä den saken?? Jag klär min 8 månaders i bekväma kläder för honom, men aldrig att jag sku lägg en klänning på honom, varför sku jag göra de? O nej, ingen ha sagt att ja sku måst göra de, men tycker att de här e så överdrivet. Bara för att bevisa att "jag låter nog allt mitt barn vara både flickig och pojkig jag så jag klär HEN i rosa ena dagen och grönt andra dagen, så får hen själv välja vilket kön hen vila vara sen när den är stor nog för det."kanske blir jag onödigt provocerad av dethär, men jag förstår bara int felet i att flickor får vara mer oskyldiga och snälla, klädda i rosa osv.. Varför är de så fel?

      Radera
    5. M. Säg en bra orsak till varför flickor ska behöva vara snälla och oskyldiga, pojkar tuffa och starka. Vem mår bra av det? Att inte få visa alla sina känslor. Här skrev jag iaf lite om ämnet, så detta är min åsikt. Och ja därför tycker jag genussnack är så viktigt. http://annikahelene.blogspot.fi/2014/02/jag-borde-inte-bli-provocerad.html. Och förresten har väl ingen hoppat på carro om det? Det var väl kanske bara din tolkning, snabb slutsats där.

      Radera
    6. Nå int menar ja ju att dom ska BEHÖVA va de, ja menar att nuförtiden då man klär sina barn i ja, tex sin flicka i klänning, så är de så himla "jaa tänker du alls nå nu på genus.. Tänkt om hon egentligen int vill ha klänning osv osv" det är så betonat på att om man int gör på ett visst sätt så är man medetsamma emot hela genustänket. Det är de jag är trött på. Klart min pojke får bära rosa i framtiden om han själv vill de, men ser ingen orsak ti att JAG sku ägg på honom en rosa tröja med unicorns på?! De som gör det är bara såna som måst bevisa för omvärlden att "jag är nog minsann modern i mitt tankesätt jag. Jag klär min flicka i en helblå outfit och keps, ingen ska här koma o påstå att hon har blivit indelat i ett speciellt flick-fack. Nej hon ska själv få utforska vilket kön hon trivs bäst i blablabla" kom igen alltså, hon är en tjej, liiite svårt att ändra på det? Det som gjord att ja kanske överreagera i min första kommentar var nog anonyms sätt att avsluta sin fråga på, "har sett att du köpt en del klänningar och annat flickigt" jaha?? Så VADÅ? Nått fel i att klä sin tjej i flickkläder eller? ... Alltså nä ja blir så trött pä sånt tjafs

      Radera
    7. Jag förstår om man blir trött på det. Jag är inte heller den som alltid klär mina barn i könsneutralt, men du fick det att låta som om att allt genussnack är onödigt. Det var där jag ville poängtera att så är ju inte fallet, att det är bra att man börjat ta i tu med det. Och jag tycker det är ett ämne värt att diskutera. :)

      Radera
  2. Jahapp här var det diskussion! Jag tycker också att genus och sånt är intressant, så kan nog säkert svara på din fråga anonym, även om jag int är så insatt och kanske int har tänkt på det destomer. Men ska se om jag orkar svara ikv, annars gör jag det imron elr söndag :)

    SvaraRadera
  3. Ni verkar vara ganska så hälsosamma du & robert. Så jag undra lite va ni har fö tankar angående snabbmat och t.ex. Godisdag för L när hon är äldre? Och vid vilken ålder skulle det vara aktuellt? Åsikter kan förstås ändras, men sku va intresserad av hur ni ser på det nu i det här läget :)

    SvaraRadera