onsdag 19 november 2014

Det absolut nödvändigaste inför bebisens ankomst!

Hej alla preggosar! 
Jag vet ju faktiskt att ni är några fina preggoladys som läser. (Sträck upp din hand om du känner dig träffad!) Idag fick jag en begäran om ett inlägg om babyns basgarderob då den är nyfödd, och sen fick jag också en begäran om ett inlägg där jag listar de absolut viktigaste sakerna att skaffa inför bebins första tid i livet. Man har ju såklart olika åsikter om detta, men nu är ju dethär min blogg och dom frågade mig, så nu kommer min syn på detta då, höhö. Jag delar upp inläggen och kommer nu börja med inlägget om vad jag tycker är viktigast att skaffa inför bebins första tid i livet. Håll till godo alla peggosar!





1. Våtservetter - I början ska man dock vara försiktig med att använda dom på babyns känsliga hud. Nu använder vi våtservetter varje dag, om inte det är till pruppan så till händerna. Inte så miljövänligt men bra är dom! 2 och 3. Tuttflaska och ersättning - Det rekommenderas att man har det hemma ifall det skulle hända nått åt mamman så hon inte kan mata babyn, eller om det helt enkelt inte kommer någon mjölk. Fast mamman inte kan amma så måste babyn ändå få mat. 4. Zinksalva - Best shit ever! Ett måste att ha hemma till röda valkar eller röd pruppa. 5. Ceridalolja - Den enda oljan vi använder på hennes hud. Också bra om det kommer skorv i hårbottnet, spruta på ceridalolja och borsta bort. 6. Blöjor - Well.. Ganska uppenbart att det behövs hehe! OBS. Tygblöjor räknas in här också om man kör på den varianten. 7. Skötbord - Vissa säger att det inte behövs, men jag kan nog säg att vi sku aldrig ha velat va utan vårt! 8. Badtermometer - En sån behöver man ju när man ska bada bebisen så man kan vara säker på att vattnet inte är för kallt eller för varmt. Kommer dock med i mammalådan om man väljer att ta den. 9. Febertermometer - Ibland behöver man bara få vara på den säkra sidan och se så att babyn inte har feber.. Har använt vår otaliga gånger fast Lo aldrig haft feber. 10. Borste - Skönt för bebisen att få håret borstat och bra också av samma orsak som i punkt 5. 11. Små handdukar. - Vi har köpt våra från IKEA. Små och superbra! Vi har väl runt 20 styck och använder de dagligen. 12. Tops - Speciellt viktigt när man ska sköta om navelstumpen. 13. Nappar - Inte nödvändigt för alla men definitivt för oss. Lo ska ha tutt och så är det bara. 14. Spytrasor - Spytrasor är nog ytterst nödvändigt, den kommer till användning mest hela tiden, iaf hemma hos oss, här har vi ju en liten tjej som spyr mycket. 15. Badcapé - Så bra med dessa som har en huva att lägga bebisens huvud i, den hålls på lättare och babyn blir riktit inlindad.



1. Säng - Vissa har sin bebis att sova mellan föräldrarna i sängen, men det är nog ändå bra att ha en egen säng åt bebisen. Bebisen kanske sover i sängen under dagen, och sen är det ju nog också bra att vänja bebisen med att faktiskt sova i egen säng ibland. 2. Bäddset - två eller t.o.m. tre bäddset kan vara bra att ha hemma. 3. Spjälskydd - Alltså, det hade vi inte till först, men efter första gången som Lo fastnade i spjälorna och grät hysteriskt så skulle jag nog aldrig ha hennes säng utan! Viktigt! 4. Babyskydd - Bra att ha om man har tänkt transportera bebisen i bilen. 5. Filtar - Under spädbarnstiden kan det inte bli för många filtar. 6. Vagn - En vagn kan ju va bra att ha.. Hehe. 7. Lakan - Några lakan till babyns säng ska man nog ha hemma. 8. Solskydd till bilen - Absolut nödigt om man får bebis som oss, under vår och sommartid! 9. Åkpåse - Jättebra att ha i vagnen. (Om man väljer mammalådan kommer det med en där.) 10. Lakanskydd - Bra att ha i sängen där bebisen sover så man inte måste byta precis allt om blöjan läcker. 11. Skötväska - Jaa ett måste för oss iaf!


Hoppas ni fick ut nått av denhär guiden nu preggosar!! Åh jag är så avis på er alla som går i väntans tider, det var så härligt att längta och fantisera! Ni har en underbar tid framför er.

Finns det frågor så vet ni ju vad kommentarsfältet är till för.
Basgarderoben för bebis kommer imorgon eller på fredag. Kram och puss


10 kommentarer:

  1. Vad bra inlägg :) småa handdukar och spytrasor kan man nog inte få för mycket av, och just handdukarna från Ikea är jätte bra och dessutom billiga!

    SvaraRadera
  2. För oss vad nässpray (physiomer baby) en räddare i nöden, bebisar får lätt lite mjölkrester i näsan och dom blir lät och bråkar där i näsan sen.. med detta spray som då alltså är bara koksaltlösning så tömdes näsan på noll tid.. okej LOL andra gången som jag skriver om detta på din blogg.. snart tror ni nog att jag är sponsrad av physiomer, men tyvärr det är jag inte ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha borde kanske köpa dendär sprayen du talar så gott om hela tiden.. ;)

      Radera
  3. Halå! I vilken vecka börja du köpa babysaker? Kläder å sånt sku man ju hadd vila böri köp på en gång.. Men större saker såsom säng, vagn å allt såndär smått som du skrivit om här? / en som aldri kommenterar anonymt men har int rikti komi ut me graviditeten ännu så idag blev de så :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello! Jag hade ju bf i maj, och hade lagt som gräns att först efter jul får jag börja köpa såndär snuttegutte saker/kläder till bebisen! Så då hade jag alltså varit gravid i 4 månader då jag började köpa.. Vagnen köpte vi då jag hade varit gravid hallvägs om jag inte minns helt fel! Såna saker som jag har i kollagen väntade vi med att köpa tills mammalådan hade kommit (fick den väl i jaa, februari kanske dvs hade då 3 månader kvar till bf) just för att se vad som fanns däri och inte köpa saker i onödan. Jag tycker nog man kan börja köpa när man känner för det, varför sku man måst gå efter regler eller göra som alla andra gjort? Jag skulle gärna ha börjat tidigare men det var Robert som tyckte vi sku vänta! Grattis till graviditeten :)

      Radera
  4. Bra att du tipsar om olika saker man behöver inför en babys ankomst. jag vill också gå o köpa allamöjliga saker, söta saker, kläder osv åt bebis... tyvärr blir det att vänta en liten stund till före det blir av :( :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe! Jo det är bra, sku gärna själv ha sett ett sånthär inlägg när jag var preggo! :)

      Radera
  5. Svar
    1. Varsågod, hoppas det var till hjälp :)

      Radera