torsdag 20 november 2014

Sovrutiner och 5 minuters metoden



1. Hur sover Lo nu? 
2. Hur ser nattningsrutinerna ut? 
3. Vad tycker du om 5mm? Är det nått ni skulle kunna tillämpa? Varför/Varför inte?
4. Vad gör ni i nuläget om Lo vaknar på natten? 
5. Sover hon i egen säng? 

1. 
Nu när hon har varit sjuk så har hon sovit mera på dagarna än vad hon brukar. Men vanligtvis sover hon såhär: Vaknar kring 8-9, första vilan runt halv 11. Sover då ungefär 1,5 h. Nästa vila runt kl 14. Sen är hon vaken och om hon är riktit trött nån dag kan hon också ta en vila runt kl 16.. Sen runt 19.00 börjar vi tänka på refrängen. 

2.
Vid 7 tiden på kvällen lägger vi pyjamas och börjar varva ner. Inget stoj och stimm utan vi kan sitta och bara kramas och ta det lugnt helt enkelt. Sen efter en stund matar vi henne med välling+ersättning blandat.. Sen far vi i sängen och bäddar ner henne. Ofta kan hon då ligga och "sjunga" och yla, ha en massa ljud för sig och äta på sina tår men hon gråter ytterst sällan vid nattningen. Vi ligger bredvid henne och låter henne gnaga på tårna och sjunga, ocå börjar vi sjunga trollmor åt henne. När jag lägger min hand på hennes kind och huvud så brukar hon lugna sig och bara hålla i min arm/hand. Jag har märkt att om jag bara nynnar så har sången inte lika stor effekt, utan det är bättre om jag sjunger alla ord också. Nå, ibland måst vi sjunga 3 minuter innan hon slocknat och ibland 10 minuter. Längsta jag har legat och sjungt åt henne innan hon somnat är väl kanske 20 minuter. Nå, när hon sen har somnat så låter jag henne ligga kvar i vår säng, för att hon ska somna djupt. Sen när vi far och sova så lyftar vi henne över till hennes egen säng. 

3. 
Nej. Jag skulle aldrig tillämpa metoder som 5mm (5 minuters metoden) eller SHN (sova hela natten metoden) Nu har jag inte gjort en hel massa efterforskningar angående dessa metoder, men vad jag har förstått så för att kunna utöva dom måste man som förälder vara beredd på att inte trösta sitt barn när det gråter på kvällen/natten och inte ge barnet kroppslig kontakt under samma perioder. Bara det får mig att starkt motsätta mig dessa metoder. Om Lo gråter är det ingen tvekan om att jag sku trösta henne. När hon gråter gör hon ju inte det för att allt är bra, nej hon gråter ju för att hon känner sig otrygg/ledsen/har sjukt/är skrämd eller nått annat sådant. Ska jag då som förälder bara stå och se på henne och säga typ "det blir bra, gonatt". Alla gör ju som dom vill, för vissa funkar säkert dessa metoder.. Men jag skulle ALDRIG ens testa om de fungerar för oss.

Läs mer om 5MM här.
Läs mer om SHN här.

Det jag har att säga om dessa metoder är "bara för att de fungerar måste det ju inte betyda att de är bra." Om du funderar på att köra några av dessa metoder på ditt barn säger jag bara en sak; Läs dethär inlägget.

Sen tycker jag att alla kan läsa detta inlägg:

Anna Whalgrens (som kommit på dessa metoder) dotter har skrivit en bok som heter Felicia försvann. "
Anna Wahlgrens dotter Felicia Feldt debuterade i januari 2012 med boken Felicia försvann, i vilken hon uttrycker besvikelse över sin uppväxt, moderns livsstil och uppfostringsmetoder." Hmm det tycker jag säger ganska mycket om dessa uppfostringsmetoder..

Som sagt alla gör ju som de vill och uppfostrar sina barn som dom vill, men long story short - Jag tycker det är psykisk dåligt för barnen att utsättas för detta och jag tror att barnens anknyting till föräldrarna försämras genom dessa metoder, så nej jag skulle aldrig tillämpa 5mm.

Har ni testat nå av metoderna? Vill ni visa mig nån bra artikel ang. dessa metoder? KOMMENTERA isf! Ni kommer nog inte få mig att testa nån av metoderna vad ni än skriver, men kanske ni får mig mindre kritisk inställd? För nujust är nog alla taggar ut när det kommer till 5mm elle SHN.

4.
Om Lo vaknar på natten så gör hon det högst antagligen endera för att hon tappat tutten, har full blöja eller är hungrig. Så vi kollar alla dessa saker och på nått av de så var det nog som skon klämde (oftast tutten som fallit ut.) Vi ger henne då tutten igen och hon somnar om på direkten. Är blöjan full så byter vi den, verkar det som om hon inte riktit vill somna om då så ger vi henne en liten slurk mjölk. Då somnar hon oftast om lätt. Är hon hungrig så matar vi henne, rapar och lägger sedan ner henne med tutten i munnen igen. (Tutten efter flaskan är ett måste. Bävar inför den dagen vi ska avvänja tutten!)

5. 
Det gör hon. Nu när hon har varit sjuk har jag haft henne med mig i sängen eftersom jag vill vara säker på att hon kan andas, hennes näsa har ju varit täppt men hon ska ändå ha tutten = inte så bra kombo. Men jo, vanligtvis somnar hon i vår säng men sover sedan i sin säng under natten.

25 kommentarer:

  1. Jag tror man skall vara försiktig med att säga "jag skulle aldrig". Speciellt om man bara har erfarenhet av ett barn som somnar och sover relativt lätt. Alla barn är olika och alla föräldrar orkar olika bra med att inte sova. Och har man fler än ett barn som man ska orka med måste man ibland ta till någon sömnskola för att få ordning på sovandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaaa assså jag borde nog vara försiktigare :O Skämtåsido.. Jag skulle helt enkelt aldrig lämna Lo gråtandes ensam i ett mörkt rum, så enkelt är det. Om jag själv sku vara helt slut som människa och hon bara gråter och gråter sku jag be mamma eller pappa / fammon eller faffan att komma och ha henne nattetid, men ensam ska hon ALDRIG vara då hon är ledsen.

      Radera
  2. Måste man? Jag har tre barn under 5 år, och nej bebin somnar inte själv. Och aldrig nånsin skulle jag utsätta mina barn för sömnskola. Då ska man väl inte ha fler barn än man orkar med? Eller i så fall be om hjälp, för det finns att få! Alla barn är olika, min första hade supersvårt att somna, min andra somnade enkelt och själv, min tredje är något mitt emellan. Trygghet och kärlek får barn inte för mycket av, och det är ju det närhet ger, inte att ligga och skrika och känna sig övergiven. Och ja, min äldsta som hade såå svårt att somna som bebis somnar själv nu, utan någon sömnskola. Tycker det är bra att Carro valt att dissa metoder som går emot moderskänslan. För den får man ju av en orsak, ibland borde vi sköta våra barn mer som djuren sköter sina ungar. Efter instinkt och inte en massa forskningar och metoder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amen! Kunde inte sagt det bättre. Vill aldrig att mina kids ska somna ledsna! Visst försöker vi få Adam att somna ensam i sitt rum men blir han ledsen går vi in dit. Vissa kvällar säger han bara gonat och går och sova medan det andra kvällar krävs både vaggvisor, paj på kinden, tid och TÅLAMOD. Vissa kvällar somnar Saga före och vissa kvällar är hon med och nattar Adam. Allt blir bara så svårt som man själv gör det.

      Radera
    2. Håller så med dig Annika!!

      Radera
  3. Jag skulle heller aldrig köra dessa metoder. Är barnet ledsen ska man trösta och reda ut varför barnet är lessen. En liten baby skriker ju inte av ren elakhet, den är ledsen av en orsak. Liksom även större barn. Att barnet börjar sova om man tillräckligt länge låter det gråta betyder endast att barnet har gett upp hoppet om att mamma/pappa ska komma och trösta och accepterar läget. Det tycker jag är hemskt. Sömnskola behöver inte vara något negativt. På barnavdelningen har de sömnskola för barn som sover riktigt dåligt och är vaken väldigt ofta på natten. Där får man hjälp om det behövs, utan att man måste låta sina barn känna sig övergivna och ensamma. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dej, och ja när jag nämnde sömnskola menade jag egentligen just dessa 5 minuters metoder och liknande. Sömnskola från barnavdelningen är det jag menar att man kan få hjälp från t.ex. :)

      Radera
    2. Mitt barn sover väldigt dåligt på natten. Vaknar stup i kvarten och är 9 månader. Har alltid sovit dåligt. Kan någon som vet berätta om barnavdelningens sömnskola?

      Radera
    3. Det är inga mirakelknep man har på barnavd. Men man försöker helt enkelt svänga barnets rutiner. Mamma kommer med barnet på kvällen och barnet nattas, sen sitter man brevid barnet tills det somnar, om barnet vaknar och kanske stiger upp så lägger man ner barnet tillbaka, vänligt men bestämt, ger ev. nappen och sitter brevid sängen, man pratar inte med barnet eller tänder lampan. Eftersom barnet då kan tro att det är dags att stiga upp. Ofta så går denna "sovskola" bra när barnet fått in sina rutiner och sover ofta jättelänge första nätterna eftersom barnet ofta är utmattat om det varit vaken många nätter. Om man inte får svängt barnet efter några nätter så brukar man ofta undersöka så att det inte är något fel på barnet, vilket det sällan är utan barnet brukar nog börja sova. Sen fungerar ju sovskola kanske olika på olika sjukhus. Detta är bara en version. Tveka inte att ta kontakt med barnavd om du känner att det behövs, trött och stressad mamma--> barnet märker och reagerar ofta på det.

      Angående olika metoder med sovande hos spädbarn så kan jag bara poängtera jag också, ett barn skriker inte för att bråka, ofta kan det vara t.ex. blöjan. Och om ett spädbarn gråter skall man gå dit och trösta, om man lämnar barnet ensamt och ligga och gråta blir barnet oroligt och otryggt och kan tappa tilliten till sina föräldrar, eftersom det är här tilliten byggs upp mellan förälder och barn. Så gråter ett spädbarn skall man trösta.

      Radera
    4. Tack anonym 16:07 för din kommentar <3

      Radera
    5. så lite så, bra om den kunskap man råkar ha kan vara till hjälp för nån annan :) Såg nu i efterhand när jag läste kommentarer på inlägget att jag valt fel profil och råkat bli anonym ;)

      Radera
  4. Jag tror föräldrar borde bli oftare påminda om att barn int skriker för att fittas, utan för att nånting e fel. Och att närhet faktiskt e ett livsviktigt behov, så viktigt att barn på allvar tar skada om dom int får ordentligt med närhet. Jag själv sku int vila att t.ex min pojkvän sku stäng in mig ensam i ett rum när jag e ledsen, varför sku man gör de mot sitt barn? Usch :( SEN så sku ja aldrig döm föräldrar som använder sig av metoder som 5mm, fö jag e säker på att dom föräldrarna också vill sitt barns bästa, och speciellt eftersom den marknadsförs som en bra metod på många ställen och att till och med vissa rådgivningar rekommenderar den så ere fullt förståeligt att många tror att de e en bra metod. Tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa det borde dom faktiskt. Ett litet barn vet ju int hur man är elak eller hur man irriterar påflit. Ett barn kan ju int få för mycket kärlek och närhet!! Rådgivningar FÅR int rekommendera dehär metoderna nåmer, SÅ BRA att det har blivit bestämt!! (säkert är de dock ändå gamla trångsynta rdg tanter som gör det...)

      Radera
  5. Åh herre.. Jag såg rubriken på dähär inlägget på finlandssvenska bloggare på fb å va så här att: nej snälla Carro skriv int nå positivt om 5mm... :O (Fast jag ha verkligen int fått den bilden av att du sku va "sån" som sku tyck de e positivt heller..) Mitt hjärta börja nästan dunk lite hårdare före jag såg va du had skrivit.. Låter löjligt kanske men så pass helhjärtat är jag emot den metoden och alla andra tortyrliknande metoder var man ska få bebisar att sova hela natten eller liknande! Grrrrrrrrr ha läst på massa andra finlandssvenska bloggar var föräldrar ha diskutera hur BRA den metoden e å hur den ha funka på alla deras barn och blafuckingbla.. Ja, att en metod funkar betyder ju inte att den e bra kan jag bara säga! Alltså seriöst så dömer int jag nu ut någon som ha använt använt sig av dem, de kanske var desperata och inte visste bättre t.ex. eller fick rådet från någon de litade blint på.. Visste ni att i Usa så sömntränar "de flesta" (ja ja jag har nu int statistiken helt på klart..) sina bebbar med skrikmetoder så att de ska lära sig att "self soothe", men bebisar KAN ju inte trösta sig själva, har inte förmågan att reglera sina känslor på det sätt som vi vuxna har! Det enda mn lyckas med med såna här hårda metoder e att man bryter ner sin bebis.. Men trots att jag som vuxen människa kan lugna ner mig själv när jag e ledsen, skulle jag nog ändå bli väldigt ledsen om min partner bara ignorerade mig när jag grät.. Kommer aldrig förstå mig på hur man kan göra så mot en enda människa som man älskar! :'(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, bra att jag kunde stilla ditt dunkande hjärta! Nej fy, sku aldrig vara för dessa metoder! Jag har också sett att en del förespråkar dessa.. Synd tycker jag. Håller helt med dig!!

      Radera
  6. Som 6 barns mor, alla barnen olika, allt från kolik till hur lugna o mysiga som helst som babysar så har vi inte tillämpat en edaste metod, vi har bara följt moders o faders hjärta o alla barnen har sovit gott nattetid! Det som fungerat bäst hemma hos oss har varit: Vi har inte tagit någon stress över nattandet, babysarna har fått sova mellan mamma o pappa från födseln, fungerat bra för oss! Babyn har sovit "högt upp" mellan oss, dvs mellan våra kuddar så det har inte funnits någon risk att nån av oss skulle ligga på det i sömnen. Våra babysar har fått sova under vårt täcke, varmt o skönt, när babyn blivit hungrig har maten funnits närma till hands (ammat) har inte behövt lyfta o sjåa på något extra. Bara bytt blöjan om den varit jätteblöt eller bajs i den. OCH ALLA våra 6 barn har sovit hela nätter vid 3-4 månader, somnat 21.00 tiden vaknat 07 o vill ha mat o sen sovit vidare ännu en stund. Att sen flytta dem till egen säng har vi gjort när de blivit så stora att vi varit rädda att de skall falla i golvet när de kryper, det har heller inte varit nåt problem. Vi har haft spjälsängen intill vår säng babyn har fått ett eget FULLSTORT täcke, så att babyn ändå haft det lika varmt o skönt, o det har inte varit nåt problem. Sen när barnet varit ca 1,5-2 år så har barnet fått flytta ut ur vårt sovrum och inget problem. Min teori är det, att bara man inte tar någon stress över nattandet så blir det inget problem. Vad gör det fast man ibland nattat till 23 eller 02 på natten, babyn sover nog bara man ger den den tid som behövs, ibland har jag ammat 5 gånger innan babyn varit så mätt o trött att den somnat. Kolikbarnet var som värst vaken mer än halva natten o skrek, men vi nattade ändå i lugn o ro, stressade inte o vid 3 mån sov vi hela natten! Funkar kanske inte för alla men för våra 6 små har det fungerat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh precis sådär tänker jag också. Det är min uppgift som hennes mamma att uppfylla hennes behov. Och vi är nog inne på helt samma spår, att inte ta stress över nattningen!

      Radera
  7. Tilläggas bör ännu att inte ett endaste av våra barn har vi lämnat ensam o gråta, har dom varit ledsna har vi genast tagit upp o tröstat, lullat o sen när babyn igen är lugn har vi igen krypt ner under täcket o gjort ett nytt försök, tissen i mun, varmt o skönt, halvmörkt i rummet o sen gonatt!

    SvaraRadera
  8. Jag tror att det skulle/är smart att låta barnen skrika under natten så de blir van att klara sig? Eller är man bara hemsk?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du, Deas, inte har någon aning om hur bebisar funkar och borde därför inte uttala dig så mycket kanske? Hr man noll erfarenhet, noll kunskap och noll barn så är det kanske int direkt läge att skriva kommentarer enbart med syfte att provocera (vilket jag förmodar att ditt syfte är? :))

      Radera
    2. Sen e de ju lite skillnad på gråt och skrik. Varje förälder känner nog igen de olika ljuden bsrnet för, och kan på så vis ingripa om det så behövs. Är det "nära-sömnen-gnäll/halvgråt" skulle jag nog vänta en stund och se vartåt det bär. Men är det oroligt gråt/ skrik skulle nog modershjärtat brista ganska snabbt. Åldern på barnet bestämmer ju också lite hur vida man går till väga.

      Radera
    3. Luktar försök till att locka till sig läsare genom provokation här ;)

      Radera
  9. Ett barn skall väll skrika ibland jaa..för att säg "ja e hungrig" "ja har sjukt i magen" "min blöja e full" men ja sku aldrig i mitt hela liv lämn min dotter att skrika utan att försöka trösta! ALDRIG!!

    SvaraRadera
  10. då ere ju å skillnad på spädbarn och barn! våra twins sov riktit bra tills ca 2 ,5 år då en period på 'ja-ska-inte-sova' kom. de trigga varandra att vara uppe å di sku ti dagis dagen efter , där deblev skirk och gråt :( men försök på kortare vilostunder på dagen, bad på kvällen, de fasta kvällsrutinerna å 'gå i sängtiden', nej här sku vi int sova, då testa vi på 5mm å det hjälpt för åss!
    nu har då twinsen rummet bredvid vardagsrummet så att man kan sitta på soffan så de ser en ! så 'ensamma' var de inte!
    tyck vad ni vill , me de funka för åss tills barnen lärt sig att man ska sova på natten ! :) /jannina

    SvaraRadera